2023-01-01, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag fokuserar på hur dåligt det går för ryssland. För det är ryssland som krigar. Jag lever gärna mindre rik ett tag om det kan få slut på kriget i Ukraina. Jag vet inget om din personliga ekonomi. Den kanske suger, men jag har inga direkta ekonomiska bekymmer. Jag snålar in på vissa saker men inget jag lider av. Inte så att jag svälter direkt.

Du vet väl att det är många pågående krig runt om i världen as we speak? varför så intresserad av Ukraina? För att judemedian säger att du ska hata Ryssland?

Hela världen är i en recension är min poäng, Ryssland är ingen undantag.
Min personliga ekonomi är toppen btw men det är irrelevant.
Citera
2023-01-01, 03:35
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Ifall nu sanktionerna är verkningslösa - varför vill ryzzarna och deras trollarme så desperat att de avskaffas?

Sanktionetna fungerar och kommer kännas värre för ryzzland ju längre tiden går...

https://www.npr.org/2022/12/27/1144226139/russia-sanctions-ukraine-war
Citera
2023-01-01, 03:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Du vet väl att det är många pågående krig runt om i världen as we speak? varför så intresserad av Ukraina? För att judemedian säger att du ska hata Ryssland?

Hela världen är i en recension är min poäng, Ryssland är ingen undantag.
Min personliga ekonomi är toppen btw men det är irrelevant.
Fast att vår personliga ekonomi är bra är knappast irrelevant. Det är ju skillnaden mot ryssarnas personliga ekonomier. Vad gäller mitt intresse för just detta krig så är jag intresserad eftersom detta är ett krig som har möjligheter att påverka Sverige.

Om USA bombar sönder afghanistan så år det skitsamma för sverige. Afghanistan kommer ändå aldrig anfalla oss.
Citera
2023-01-01, 03:55
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Ryssland är självförsörjande till nära 90% nu

Hade ett PPP som var ca 50% mot USA om man mäter Rubel i Guld

Eftersom Rubel har kraftigt ökat i värde, statsskuld är drygt 10%, ägande av Kinesiska obligationer över 1 200 miljarder USD etc

Och en kraftigt växande ekonomi under 2022 som visar att Ryssland faktiskt inte är ekonomiskt beroende av väst

Så är det enkla svaret att Rysslands import ekonomi mot väst är nästan obefintlig och att exportöverskottet mot EU är enormt

Väst kan alltså bara sätta sanktioner mot sig själva

Räknar man inflation i ekonomin så är realekonomin i väst -7-20% just nu medans Ryssland hamnar på -2-3% för 2022

Ryska räntor är snart lägre än västs

Detta skrev jag redan för över ett år sedan att rubel är kraftigt undervärderad och att ryssland behöver lämna västs kreditekonomi

Nu är vi här

Så alla ryssar kan få toaletter nu?
Citera
2023-01-01, 03:58
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
(FB) 2022/12/30 Rysk gas till Europa ökar trots sanktioner (ökning 50% sedan invasionen)

Gas för 50 miljarder euro har importerats sedan Ryssland gick in i Ukraina

Rubeln har stärkts sedan ovan nämnda. Kanske dags att släppa villfarelser om sanktioner? Och, ja just det, någon saboterade visst några pipelines
Ja jag har heller aldrig trott på de där sanktionerna då de ju bara verkar slå mot oss. Fast andra påstår annorledes, men va fan vet jag om hur ryssarna har det? Har de samma eller liknande inflation som vi i väst har?

Ja det där med gasledningarna i Östersjön som sprängdes, har de inte utrett det nu och kommit fram till vem det var?
Citera
2023-01-01, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja jag har heller aldrig trott på de där sanktionerna då de ju bara verkar slå mot oss. Fast andra påstår annorledes, men va fan vet jag om hur ryssarna har det? Har de samma eller liknande inflation som vi i väst har?

Ja det där med gasledningarna i Östersjön som sprängdes, har de inte utrett det nu och kommit fram till vem det var?
Om spåren ifråga om vem som sprängde Nordstream leder åt "fel håll" kommer de naturligtvis aldrig att publiceras. Det pågår f ö flera parallella undersökningar.
Citera
2023-01-01, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Que pasa?
Rysslands GDP per capita ligger knappt över U-landsnivå. Du får vidareutveckla den här hjärngymnastiken.

Sverige var långt mer självförsörjande på 30-talet med en betydligt lägre BNP.
Det är enkelt att tro att bara för att det blir tuffare ekonomiskt för gemene man i Ryssland så tar kriget slut. Så är det dock inte. De kommer knega på som förr, om än kanske större möda för sitt eget upphälle än statens prioriteringar.
De som verkligen drabbas och är i skottgluggen är naturligtvis oligarkerna och garnityret i Ryssland, vilka är bortskämda med att kunna spendera ”sina” pengar fritt. Det handlar om ett klassiskt ”utegångsförbud” som är devisen här.
Citera
2023-01-01, 07:56
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Samma skitpropaganda om Ryssland sedan 1950

Antar att du inte känner en enda Ryss heller, förutom möjligen de som ”flytt” med motivering att det är synd om dem

Propaganda när det är som bäst

😆 Vilka tunga argument du har....
Lite som en fyraåring "du är dum!"
Djävla sopa.
Citera
2023-01-01, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Jaså? Han är ingen ryss utan jude. Som dessutom är betalt av USA.😉 Kolla där nere i länken
https://www.patreon.com/insiderussia
Var i din länk står det något om att han är betald av USA herr antisemit?
Citera
2023-01-01, 08:16
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Samma skitpropaganda om Ryssland sedan 1950

Antar att du inte känner en enda Ryss heller, förutom möjligen de som ”flytt” med motivering att det är synd om dem

Propaganda när det är som bäst
Du försvarar alltså både Sovjetsystemet och den nuvarande kaoskorruptionsadministrationen? Har du licens för att vara sådär dum?
Citera
2023-01-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland bryter 300 ton guld om året.
Bara det betalar nästan kriget.
Ja tänk så mycket välstånd ryssarna kunde åtnjutit om 300 ton guld hade använts för att bygga ökat välstånd för medborgarna i stället för att bekosta dessa krig mot grannländerna eller som i fredstid berika dom ryska oligarkerna och den korrupta makteliten i Kreml.
Citera
2023-01-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Sverige var långt mer självförsörjande på 30-talet med en betydligt lägre BNP.

Självförsörjande? -Ja, så länge man nöjer sig med salt sill, härsket fläsk, potatis och rotmos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in