2022-12-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ja rysspacket gav sig själva mycket mer än så, som dom baltiska självständiga länderna.
Ungefär det dom försöker med i Ukraina och Georgien idag.

Du har helt rätt!
Vad sådana småskitar som Tyskland och liknande tänker och tycker, det kan givetvis stormakten Sverige helt skita i!
Citera
2022-12-31, 21:06
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
För. Att landet lösts upp i många mindre stater.
Vilka till exempel?
Citera
2022-12-31, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Jag kallar alla som anför att gasleveranserna funkar "trots sanktionerna" som spridare av smörja.

Du hänvisar inte till IMF utan till en tysk radiosajt.
https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/world-asia-india-60783874.amp
Mvh.
Citera
2022-12-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Jag kan intyga att Pythia är en trovärdig källa.
Jag kan verifiera Skiljedomarens utsaga.
Citera
2022-12-31, 21:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
oj oj oj...Får jag be om en källa till sådana påståenden?

Vad sägs om Vladimir Putin? Han har talat om detta i omgångar dom senaste 15 åren.
Citera
2022-12-31, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Haha.. är dom verkningslösa nu.
Det skulle vara en ekonomisk atombomb.

Tyskland börjat frysa nu när man saknar sina gasleveranser .
Tyskland har väl fyllt upp sitt lager av gas till bredden så frysa eller svälta lär varken tyskarna eller övriga medborgare i unionen behöva oroa sig för. Livet går sin vanliga lunk. Och jag faktiskt tror för en gångs skull Putin då han ju i en intervju sa att sanktionerna har skadat Ryssland. Och dom blir ju mer verkningsfulla över tid så tiden är inte på Putins sida. Sämre och sämre dag för dag.
Citera
2022-12-31, 21:58
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad sägs om Vladimir Putin? Han har talat om detta i omgångar dom senaste 15 åren.
stämmer inte. Brukar lyssna på honom. Har aldrig hört något liknande
Citera
2022-12-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tyskland har väl fyllt upp sitt lager av gas till bredden så frysa eller svälta lär varken tyskarna eller övriga medborgare i unionen behöva oroa sig för. Livet går sin vanliga lunk. Och jag faktiskt tror för en gångs skull Putin då han ju i en intervju sa att sanktionerna har skadat Ryssland. Och dom blir ju mer verkningsfulla över tid så tiden är inte på Putins sida. Sämre och sämre dag för dag.

Jaså han har ändrat sig nu.

Ja vi når nog nån förlikning senare i år vad gäller detta spektakel.
Citera
2022-12-31, 22:15
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Ryssland är självförsörjande till nära 90% nu

Hade ett PPP som var ca 50% mot USA om man mäter Rubel i Guld
[...]

Que pasa?
Rysslands GDP per capita ligger knappt över U-landsnivå. Du får vidareutveckla den här hjärngymnastiken.
Citera
2022-12-31, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Deutschlandfunk rapporterar att sanktionerna mot Ryssland i princip varit verkningslösa.

(Deutschlandfunk är alltså tyskägd media utan kopplingar till Ryssland, om någon värdelös luftslukare skulle få för sig att attackera källan).

Följande rapporteras (översättning så gott jag kan i kursivt):

Man har alltså kraftigt underskattat Rysslands motståndsförmåga mot sanktionerna (som förövrigt är värre än sanktionerna mot Iran, Venezuela, och Nordkorea kombinerat).

Vidare:

På sidan finns även en intressant graf som förutspår att den ryska ekonomin kommer att växa mellan 2024-2027.

En intressant del i artikeln om företag som lämnat Ryssland:

Frågeställningar:

- Rysslands ekonomi verkar gå bra, trots sanktionerna. Varför ljuger vissa och försöker måla upp en bild av att Ryssland kollapsar ekonomiskt?

- Vem är det som lider mest i dagsläget, EU med rekordhöga energipriser eller Ryssland?

- Vem kommer att tvingas till förhandlingsbordet först, EU/väst (åt Ukraina, för alla vet att Ukraina lyder NATO), eller Ryssland?

Källor

https://www.deutschlandfunk.de/russlands-wirtschaft-wirkung-sanktionen-100.html

https://interfax.com/newsroom/top-stories/83755/

Rysslands oligarker har alltså förlorat nästan tusen miljarder. Overkligt att påstå att sanktionerna är verkningslösa. Men ytterligare att av många tecken på att Rysslands inverkan i Fyskland i det närmaste är helt gränslös.
Citera
2022-12-31, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ja ta nästa du, den om Estland, Lettland och Litauen (Finland fick dom ju aldrig)
Varför gavs inte dom någon frihet?

Estland, Lettland och Litauen blev fria 1991 och erkändes alla tre av Sovjet som egna stater mellan Augusti och September 1991.

Nästa!
Citera
2022-12-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Estland, Lettland och Litauen blev fria 1991 och erkändes alla tre av Sovjet som egna stater mellan Augusti och September 1991.

Nästa!

Men dom fick lida som sovjeter. Tror du att ryssar älskade i dessa länder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in