Citat:
Ursprungligen postat av
venusian70
2017 tog sig insatsstyrkan in i en lägenhet i vällingby. Från taket, likt Ninjas. Först sprängde de sönder fönstren de skulle fira ner sig igenom. Det var en norrländsk kille som hade räddat skadade fåglar på områden som inte fick beträdas. Eftersom fåglar ju landar lite här och var. Han bodde med sin pojkvän som var från polen och han och hans familj var också fågelintresserade. Så under räddningsaktionerna togs bilder för att dokumentera i syfte att informera ornitologiska föreningen som i sin tur kartlägger faror för vilda fåglar. Norrlänningen fick sedan sitta i häkte med fulla restriktioner i ca 2 månader har jag för mig. Sedan friades han från det misstänkta terrorbrottet.
Nu undrar jag så här: Varför gick de inte genom ytterdörren? Hur ofta övar NOA skarpt läge på detta vis? Känner ni till någon liknande händelse? Dessa killar var alltså ett helt vanligt par som delade intresse för fåglar. Helt ostraffade.
Vet inte riktigt källan till ditt inlägg, men de övar väl inte "skarpt". Skarpt är när väl läget kräver skärpan, då handlar det om att slå till fort och effektivt. Tex datautrustning osv, som inte får hinna startas om / stängas av utan skall förbli på/inloggade vid tillslag.
Därav dramatiken, sen är var operation individuellt skräddarsydd. Se det "senaste", med ryska spion-paret i Stockholm relativt nyligen. Då gick man in med full styrka, för att behålla s.k "element of suprise".
Länk till Spionparet vid SVT:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ryska-natverket-bakom-misstankta-spionparets-bolag