Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
En vän till mig har en halv miljon på ingång under nästa år.
Tankarna har gått lite kring att kanske köpa en bostadsrätt, men det finns flera orsaker till varför det kanske inte är den bästa lösningen.
Vännen är visserligen händig, så att köpa en riktigt risig lägenhet och renovera hade kunnat vara en bra idé. Problemet är att det inte längre finns sådana här i närheten. För 7 år sedan kunde man köpa en risig halvcentral trea för 60K, nu finns det inget billigare än fräscha ettor på 22m2 för 250K.
Villor finns det några av, men för att den halvmiljonen ska räcka till just nånting ligger de så pass avsides att det är tvek på om de blir sålda med just någon vinst ändå.
Är vännen har haft funderingar på att flytta relativt snart också, så det känns onödigt att binda upp pengarna i boende här då.
En idé jag hade var att skaffa ett rejält grafikkort.
Inte för spelande, utan för att syssla med AI.
Dels kan personen generera högupplöst konst och sälja, t.ex. napoleonporträtt med ansiktet av köparen, eller vad nu folk går igång på.
Men dels finns då en öppnare möjlighet för att experimentera rent generellt på sin lokala dator och lära sig mer om AI, som jag tror är en teknik på stark frammarsch.
Personen sysslar en del med Blender också, så även där kan ett fläskigt grafikkort komma till nytta. Personen arbetar också ideellt inom en verksamhet där en del grafisk formgivning förekommer, så att öka på de kunskaperna skulle kunna komma till användning där också.
Men mer än så kommer jag inte på just nu.
Kanske skaffa en del silvermynt att ha på lager, om det inte är lite väl volatilt nu.
Vad föreslår ni?
Vad kan vara den klokaste investeringen i dagsläget om man är villig att lägga in lite jobb i det?
Nej, inte aktier.
Personen är väl du
Satsa på personlig utveckling, meditation, träning, utbildning och andra sätt att höja humankapitalet på.
Därefter kan du väl titta på olika sätt att slå mynt av färdigheter och verktyg.
Börsen är ett sjunkande skepp.