• 2
  • 3
2023-01-01, 16:00
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
En vän till mig har en halv miljon på ingång under nästa år.

Tankarna har gått lite kring att kanske köpa en bostadsrätt, men det finns flera orsaker till varför det kanske inte är den bästa lösningen.
Vännen är visserligen händig, så att köpa en riktigt risig lägenhet och renovera hade kunnat vara en bra idé. Problemet är att det inte längre finns sådana här i närheten. För 7 år sedan kunde man köpa en risig halvcentral trea för 60K, nu finns det inget billigare än fräscha ettor på 22m2 för 250K.
Villor finns det några av, men för att den halvmiljonen ska räcka till just nånting ligger de så pass avsides att det är tvek på om de blir sålda med just någon vinst ändå.

Är vännen har haft funderingar på att flytta relativt snart också, så det känns onödigt att binda upp pengarna i boende här då.

En idé jag hade var att skaffa ett rejält grafikkort.
Inte för spelande, utan för att syssla med AI.
Dels kan personen generera högupplöst konst och sälja, t.ex. napoleonporträtt med ansiktet av köparen, eller vad nu folk går igång på.
Men dels finns då en öppnare möjlighet för att experimentera rent generellt på sin lokala dator och lära sig mer om AI, som jag tror är en teknik på stark frammarsch.
Personen sysslar en del med Blender också, så även där kan ett fläskigt grafikkort komma till nytta. Personen arbetar också ideellt inom en verksamhet där en del grafisk formgivning förekommer, så att öka på de kunskaperna skulle kunna komma till användning där också.

Men mer än så kommer jag inte på just nu.
Kanske skaffa en del silvermynt att ha på lager, om det inte är lite väl volatilt nu.

Vad föreslår ni?
Vad kan vara den klokaste investeringen i dagsläget om man är villig att lägga in lite jobb i det?
Nej, inte aktier.

Personen är väl du

Satsa på personlig utveckling, meditation, träning, utbildning och andra sätt att höja humankapitalet på.

Därefter kan du väl titta på olika sätt att slå mynt av färdigheter och verktyg.

Börsen är ett sjunkande skepp.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2023-01-01 kl. 16:09.
Citera
2023-01-01, 16:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Om han sätter in pengarna på mitt konto så fördubblar jag dem på ett år. Garanterat.
Citera
2023-01-01, 16:55
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Vin, Kvinnor och sång så klart. Man lever bara en gång.
Citera
2023-01-01, 17:16
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Kryptovaluta.
Helst bitcoin då övriga kan anses som mer riskfyllt.
Bitcoinpriset är det lägsta sen hösten 2020 och jag skulle gra allt för att kunna låna en större summa att investera med.
Sålde bilen i höstas för att kunna köpa btc.

När priset ligger på 5-10 gånger mer om några år kommer man ångra sig om man inte investerat nu.

Haha, investera i skog, inser du inte att det är över tid?
Typ 10 tals år minnst och du måste dessutom oftast sköta om den.
Sen om du avverkar den förstör du något otroligt värdefullt.

AI kan vara en bra ide absolut, men du ska veta att vad du gör.
Finns ju nästan gratis program som kan gengerera bilder som du beskriver.

Vad får dig att tro att Bitcoin kommer öka?
Citera
2023-01-01, 17:20
Medlem
nakamotos avatar
Varför köpa ett dyrt grafikkort.. bättre att använda sig av fjärrrendering. Finns många tjänster till och med Google har en som är lätt att komma igång med. Bättre att prova på någon månad och se om det är något han faktiskt har talang för eller tycker om att pyssla med ens.
Citera
2023-01-01, 18:13
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Vad får dig att tro att Bitcoin kommer öka?

För att det alltd gjort det.
Finns inget som tyder på att det fundamentala med bitcoin har och kommer ändras.
Däremot om det kommer stora digitala valutor i usa och andr aländer så kommer jag ändra mig.
Citera
2023-01-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
En vän till mig har en halv miljon på ingång under nästa år.

Tankarna har gått lite kring att kanske köpa en bostadsrätt, men det finns flera orsaker till varför det kanske inte är den bästa lösningen.
Vännen är visserligen händig, så att köpa en riktigt risig lägenhet och renovera hade kunnat vara en bra idé. Problemet är att det inte längre finns sådana här i närheten. För 7 år sedan kunde man köpa en risig halvcentral trea för 60K, nu finns det inget billigare än fräscha ettor på 22m2 för 250K.
Villor finns det några av, men för att den halvmiljonen ska räcka till just nånting ligger de så pass avsides att det är tvek på om de blir sålda med just någon vinst ändå.

Är vännen har haft funderingar på att flytta relativt snart också, så det känns onödigt att binda upp pengarna i boende här då.

En idé jag hade var att skaffa ett rejält grafikkort.
Inte för spelande, utan för att syssla med AI.
Dels kan personen generera högupplöst konst och sälja, t.ex. napoleonporträtt med ansiktet av köparen, eller vad nu folk går igång på.
Men dels finns då en öppnare möjlighet för att experimentera rent generellt på sin lokala dator och lära sig mer om AI, som jag tror är en teknik på stark frammarsch.
Personen sysslar en del med Blender också, så även där kan ett fläskigt grafikkort komma till nytta. Personen arbetar också ideellt inom en verksamhet där en del grafisk formgivning förekommer, så att öka på de kunskaperna skulle kunna komma till användning där också.

Men mer än så kommer jag inte på just nu.
Kanske skaffa en del silvermynt att ha på lager, om det inte är lite väl volatilt nu.

Vad föreslår ni?
Vad kan vara den klokaste investeringen i dagsläget om man är villig att lägga in lite jobb i det?
Nej, inte aktier.

Vet inte om det är en investering men jag själv hade köpt mark i något varmt och billigt land där folket är trevliga och solen alltid lyser. På den marken hade jag gärna haft egen brunn och bördig jord. Hade varit skönt att kunna leva relativt självförsörjande och off grid. Så jag hade byggt mig ett litet hus/torp där och odlat mina grejer och kanske haft lite höns och någon ko.

Hurvida det är en investering eller ifall ens en halv mille räcker vet jag inte. Men för mig personligen så hade det varit en investering i mig själv och min själ. Men alla kanske inte lockas av den typen av livsstil. Man kan ju bygga vinterboende / semesterstuga. Antingen för att sälja, hyra eller bruka själv.
Citera
2023-09-09, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Köp Minesto 🤘

Aktien är mycket billig nu!

Den stora draken D12 ska i en fjord på Färöarna inom någon vecka.
Citera
2023-09-09, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon99
Aktien är mycket billig nu!

Den stora draken D12 ska i en fjord på Färöarna inom någon vecka.
De ser riktigt bra ut 🙏
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in