2022-12-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FRBelarus
Ja så är det - man får inte köra en meter med ett avställt fordon.
Om fordonet bara har körförbud får man däremot köra (direkt) till besiktningen.
Det är tillåtet att köra en avställd bil till besiktning, men den måste vara trafikförsäkrad.
Citera
2022-12-29, 06:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är man ju medveten om, dessutom kan man alltid skylla på att man är på väg till verkstaden, bra känna en polare som jobbar på verkstadom de skulle ringa 🤣

Så klart man har försäkring men eftersom man inte ställer på så har den garageförsäkring.

Har aldrig i mitt 30 åriga körkortsliv smällt in i en annan bil.
Men det finns ju problem med att hävda du är på väg till en verkstad
1, du får inte lov köra avställd bil till verkstad
2, du får köra kortast lämpliga väg till verkstad (om den är påställd, skattad och försäkrad)

Går lixom inte snacka sig runt detta!
Citera
2022-12-29, 07:15
Medlem
Ingen idé mate dem tar en direkt. Undkom med en varning då jag hade speciella omständigheter men dem ser en direkt om man kör avställd.
Citera
2022-12-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmein
Varför skulle det var okej att köra en avställd bil till bilprovningen?
Om bilen är avställd så får den inte framföras i trafik överhuvudtaget. Du får varken provköra bilen i samband med reparation eller köra den till bilprovningen eller någon annan stans som är utanför inhägnat område.

Sluta nu. Enda undantaget när det gäller att köra ett avställt fordon, är till närmaste besiktning.
Citera
2022-12-29, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Sluta nu. Enda undantaget när det gäller att köra ett avställt fordon, är till närmaste besiktning.
En ganska ny EU-regel . Så här skriver Bilprovningen:

Kan man besikta ett avställt fordon?
Det går bra att besikta ett avställt fordon. Du får köra kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsstation och fordonet måste vara trafikförsäkrat (länk till Transportstyrelsen). Det går att få en trafikförsäkring till sitt avställda fordon om man ringer sitt försäkringsbolag.
Citera
2022-12-29, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Pratar vi avställd eller obesiktigad? Stor skillnad…..
Det framgår i trådstarten din jävla tomte
Köra avställd bil

Frågan för 1000kr
Så, vad tror du?
Citera
2022-12-29, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte

Jag får nog ge mig i den frågan.
Man kan tydligen köra till och från bilprovningen med avställt fordon.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...-fordon/#17210
Citera
2022-12-29, 12:44
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Klart du får det...

Alla för fan sen många år

Är kopplad till Polman

POLisensMAN som styr hela kärran

https://i.postimg.cc/TYGgq1yR/original-1.jpg
Citera
2022-12-29, 15:44
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
2100kr stämmer om den är obesiktad. Besiktad 1500kr.

Många talar om risken att få betala skadestånd om du krockar med något.
Frågan är, tar du den risken när bilen är avställd? Avställd kör du lugnt och försiktigt. Kör någon på dig och du inte vållar skadan händer inget annat än eventuella böter.

Skulle du stanna kvar på platsen om du skadar något du vet är dyrt? Trafikförsäkringsföreningen täcker den typen av skador men kan sedan kräva den som vållat skadan på beloppet, förutsatt att den som framförde fordonet förutsatt att denne kan identifieras, inte ägaren av fordonet.

Jag har under de senaste 15 åren kört avställda bilar till och från, gissar jag sparat någonstans mellan 30-50 tkr på skatt/försäkring.

Det är ett ställningstagande Risk mot konsekvens man får överväga.

Jag tänker som du, jag är beredd ta risken och ta böterna men som jag sa chansen är minimal och man är så klart mer uppmärksam för polisbilar i backspegeln, dock är mina bilar besiktade, då kör jag dom så lite att det är galet att behöva bessa varje år så det blir varannat år för mig och man får bessa avställt enlig regler.

Jag sparar som du men ligger nog på 15 tkr/år på detta som inte staten får av mig, blir mycket pengar på 10 år men som vår regering vill straffa vanligt folk och göra dom fattigare år efter år har jag fått nog av det hela och jag är inte ensam.
Citera
2022-12-29, 15:46
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namnbrist1981
Vad är kostnaden att köra en avställd bil, om man blir stoppad alltså. Hittar information om 200-4000 kr där 1500 är det vanliga. Vad gäller ?. Vet inte hur gammal och pålitlig denna information är
2500 och prick för många företeelser och lappen ryker det är inte värt efter första påföljden men över lag så tjänar man på att köra avställt obesiktat oförsäkrat med stulen bränsle
Citera
2022-12-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag tänker som du, jag är beredd ta risken och ta böterna men som jag sa chansen är minimal och man är så klart mer uppmärksam för polisbilar i backspegeln, dock är mina bilar besiktade, då kör jag dom så lite att det är galet att behöva bessa varje år så det blir varannat år för mig och man får bessa avställt enlig regler.

Jag sparar som du men ligger nog på 15 tkr/år på detta som inte staten får av mig, blir mycket pengar på 10 år men som vår regering vill straffa vanligt folk och göra dom fattigare år efter år har jag fått nog av det hela och jag är inte ensam.

Skulle man krocka är det ganska lätt för försäkringsbolaget att se om bilen är avställd och körs udda tid på dygnet, långt från hemmet etc.

Inte lika lätt smita undan avställt fordon som att köra rattfull då polisen inte meddelar försäkringsbolagen om något brottsligt föregått, utan de tittar bara på den inskickade skadeanmälningen där föraren kryssar i "ej rattonykter" trots den är misstänkt hos polisen.
Citera
2024-07-11, 15:05
Medlem
mtsigalkos avatar
Körde min avställda sportbil för ett par dagar sen på en landsväg mellan två städer och utan att jag märkte det kom det en piketbil i extremt hög hastighet bakom mig.

Tänkte, fan nu är det kört! Jag körde dessutom ca 90-95 på en 80 väg, dock helt tomt på vägarna… Polisbilen låg bakom mig i ca 2 minuter innan han blinkade in mig på nästa rastplats.

Dom var två st, frågade efter mitt körkort, kollade lite snabbt i 30 sekunder, gav tillbaka körkortet och sa ”Körde du lite snabbt eller?”, ja lite kanske svarade jag men det är ju helt tomt på vägen. Fick svaret att Jo du darrade lite på hastighetsgränsen. ”Snygg bil och ha det bra”.

Körde ut på landsvägen igen med polisbilen bakom mig ytterligare ca 15 minuter innan de svängde av. Så svar på frågan om de har automatiskt skyltläsare där all info kommer upp, så är svaret nej.

Vart lite svettig men hade extrem tur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in