2023-05-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det verkligen tre matcher. Det var en liten knuff efter att motspelaren hållit i tröjan en lång stund och ganska bryskt sparkat henne på hälen. En match borde räcka, det märkligaste var att motspelaren inte ens fick gult.

Tycker också "slaget" var av den mildare sorten. Insidan handen, men reglerna säger väl att slag är grov utvisning och i normalfallet tre matchers avstängning. Även om vi nog är många som tycker en ful kapning med skaderisk är värre, så är ju reglerna som de är. Att motspelaren inte fick gult var märkligt, men hade ju ingen praktisk betydelse då hon inte hade något innan.
Citera
2023-05-02, 10:37
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tycker också "slaget" var av den mildare sorten. Insidan handen, men reglerna säger väl att slag är grov utvisning och i normalfallet tre matchers avstängning. Även om vi nog är många som tycker en ful kapning med skaderisk är värre, så är ju reglerna som de är. Att motspelaren inte fick gult var märkligt, men hade ju ingen praktisk betydelse då hon inte hade något innan.
Nja, ett gult där gör ju att hon får vara försiktig. Tycker mer det var en knuff, det händer ju i var och varannan match när motståndaren försöker maska och håller bollen t.ex.
Citera
2023-05-02, 12:34
Medlem
Citat:
Lite trist att Hammarbys publik ägnade ganska stor del av sista kvarten åt att "hata Djurgården", "domarskandal" etc. Liksom inte sånt damfotbollen vill ha in när man gärna ser en ökad publik. Även "vi är Bajen från Söder, vi är grönvita bröder" är ju lite tveksam att köra. Har tjejer inget existensberättigande på Hammarbys läktare? Hataramsor, bengaler och brödraskap skrämmer väl snarare bort tjejer från läktarna än lockar dit dom, tror ju åtminstone jag. För det är ju att få tjejer att gå och se på damfotboll som är nyckeln till ökade publiksiffror, på längre sikt. Idag 3871 pers. Kanske en hyfsad siffra med tanke på hällregnet.
Alla tycker säkert olika men många tjejer jag känner som både spelar och tittar på fotboll tycker det är roligt med bengaler och hatramsor. Och jag tror inte nödvändigtvis det är kvinnliga åskådare men behöver locka för att öka publiken.
Citera
2023-05-02, 13:19
Bajen har sålt 4000 plåtar den första timmen, till cupfinalen.

Bajen är bra för Svensk damfotboll (också).
Citera
2023-05-02, 13:19
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Så är 5:e omgången färdigspelad. Hammarby vann ett lerigt derby mot Djurgården med 1-0, men det blev en dyrköpt seger. Janogy fick hjärnsläpp och slog till en motspelare, solklart rött kort och troligen 3 matchers avstängning. Nästa match är lätt, men därefter följer 4 svåra matcher för Hammarby och serieledningen kan krympa eller till och med försvinna. Framförallt blir bortamatcherna mot Häcken och Piteå extra svåra utan den tydligt bästa spelaren, Janogy.

Lite trist att Hammarbys publik ägnade ganska stor del av sista kvarten åt att "hata Djurgården", "domarskandal" etc. Liksom inte sånt damfotbollen vill ha in när man gärna ser en ökad publik. Även "vi är Bajen från Söder, vi är grönvita bröder" är ju lite tveksam att köra. Har tjejer inget existensberättigande på Hammarbys läktare? Hataramsor, bengaler och brödraskap skrämmer väl snarare bort tjejer från läktarna än lockar dit dom, tror ju åtminstone jag. För det är ju att få tjejer att gå och se på damfotboll som är nyckeln till ökade publiksiffror, på längre sikt. Idag 3871 pers. Kanske en hyfsad siffra med tanke på hällregnet.

Rosengård-Kristianstad 5/5, Häcken-Hammarby 8/5 och Rosengård-Häcken 12/5 är väl de mest intressant matcherna kommande veckorna. Även Linköping-Norrköping och Piteå-Hammarby 14/5 får väl anses vara både intressanta och potentiella publikmatcher.

i ett land där media och samhället hetsar boskapen att den politiska damfotbollen ska vara exakt som herrfotbollen vill du alltså att man hux flux när det gäller publiken ska gå sin egna väg

lycka till

edit: hade ditt sosse projekt lyckats eller varit givande hade vi inte behövt denna diskussionen idag damfotbollen har under alla åren stått och fallit för att man hatat och motarbetat män, de betalande och med engagemanget när det gäller fotboll i stort är trumvirvel just det män tänk då att personerna med samma skygglappar som dig alltså har gjort allt för att motarbeta DESSA

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Alla tycker säkert olika men många tjejer jag känner som både spelar och tittar på fotboll tycker det är roligt med bengaler och hatramsor. Och jag tror inte nödvändigtvis det är kvinnliga åskådare men behöver locka för att öka publiken.

och dessa vill den misogyna burkgurka förminska och placera tjejer i något fack med bestämda åsikter om att tjejer gillar myspys inte sånt hehe snacka om självmål
Senast redigerad av laddkingen 2023-05-02 kl. 13:25.
Citera
2023-05-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945

Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
i ett land där media och samhället hetsar boskapen att den politiska damfotbollen ska vara exakt som herrfotbollen vill du alltså att man hux flux när det gäller publiken ska gå sin egna väg

lycka till

edit: hade ditt sosse projekt lyckats eller varit givande hade vi inte behövt denna diskussionen idag damfotbollen har under alla åren stått och fallit för att man hatat och motarbetat män, de betalande och med engagemanget när det gäller fotboll i stort är trumvirvel just det män tänk då att personerna med samma skygglappar som dig alltså har gjort allt för att motarbeta DESSA

och dessa vill den misogyna burkgurka förminska och placera tjejer i något fack med bestämda åsikter om att tjejer gillar myspys inte sånt hehe snacka om självmål

Vi har haft den här diskussionen ett par tusen ggr förut, och vi tycker helt enkelt olika. Min poäng just igår var att det var sån extrem skillnad på "demografin" på publiken under de två matcherna som gick på TV samtidigt. Vilket som är bäst på lång sikt tycker vi som sagt olika om.
Citera
2023-05-02, 15:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Nja, ett gult där gör ju att hon får vara försiktig. Tycker mer det var en knuff, det händer ju i var och varannan match när motståndaren försöker maska och håller bollen t.ex.
Tycker det är väldig tydligt, nu när jag sett reprisen, att Maddes avsikt är att knuffa bort spelaren, men eftersom hon redan backat undan en bit så ser det nästan ut som ett slag. Precis som känslan var live.
Citera
2023-05-02, 15:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
För helhetsmässigt bör damfotbollen kika på vad som fungerar i andra länder istället för att alla försöker leka Hammarby några ggr per säsong. Och i andra länder, som t ex England, lockar man en helt annan publik än "herrarnas klackar" och det är det som fungerar långsiktigt. Att få familjer, flicklag etc att gå på matcherna är den stora nöten att knäcka, så man får det som i t ex England. Där matchen ikväll Arsenal-Wolfsburg inför 60000 pers var ett bra exempel. Inga "klackar" eller "PL-stämning där inte, men alla verkade trivas. Grovt generaliserat: Männen går herrfotboll - familjer/tjejer går på damfotboll. Helt olika typer av stämning på läktarna. Låter för jävligt ibland, men det är trots allt framtiden för damfotbollen, vad det verkar i alla andra länder. Vore konstigt om Sverige skulle lyckas med ett helt eget koncept, även om Hammarbys kan fungera i nuvarande form, för just Hammarby.

Vet inte om jag håller med om det du skriver om engelska lag. Om man tar Arsenal och Chelsea som exempel så är det ju klubbar där man verkligen är en klubb men med två lag och det går ju en hel del killar/män på deras dam-matcher och det är ju inte bara unga tjejer och deras mammor i publiken. Det är både supportrar till klubbarna (där en del går på herrmatcherna) och unga tjejer/kvinnor som har damspelarna/damlagen som förebilder som går på matcherna. Och jag tror att det är vägen fram för dubbelklubbarna i Sverige också, att både locka klubbarnas traditionella supportrar och locka de som är specifikt intresserade av damfotbollen.

Sedan tycker jag man inte skall importera bengaler och hatramsor från herrarnas supporterkultur till damernas matcher utan istället försöka inkorporera klubbarnas traditionella supportrar i damlagens familjestämning på publikplats.
Citera
2023-05-02, 16:30
Medlem
Citat:
Att få familjer, flicklag etc att gå på matcherna är den stora nöten att knäcka.

Ja, och varfor strommar inte publiken till matcherna da ? Varfor ligger publiksiffrorna stadigt pa samma nuffror sedan manga ar tillbaka ?

Kan det ha nagot att gora med att produkten helt enkelt inte ar tillrackligt attraktiv for att aktivera folks betalningsvilja ?
Citera
2023-05-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja, och varfor strommar inte publiken till matcherna da ? Varfor ligger publiksiffrorna stadigt pa samma nuffror sedan manga ar tillbaka ?

Kan det ha nagot att gora med att produkten helt enkelt inte ar tillrackligt attraktiv for att aktivera folks betalningsvilja ?

Publiken strömmar ju till matcherna jämfört med det mesta annat, men hela tiden vinklas det till en annan version av verkligheten.

Ett grundproblem är ju att i stort sett alla vägrar acceptera produkten för vad den är, och skall hela tiden jämföra äpplen och päron. Framförallt är ju media pådrivande i detta, men även en del klubbar och spelare. Hela tiden skall det gnällas om jämställdhet, löner osv. Istället för att förstå var i näringskedjan man befinner sig med produkten Damfotboll.

Som jag ser det finns det väl inga som helst problem i att produkten Damfotboll i Sverige har ungefär samma attraktionskraft som undre halvan på Superettan, bättre än Damhandboll, bättre än Basket osv. Jag tycker det tyder på att den anses vara attraktiv, men hela tiden skall det jämföras äpplen och päron, äpplen och päron. Dvs mot Allsvenskan. Och det liksom skall anses vara ett stort problem att herrarnas fotboll är mer populär. Men Damfotboll är ju faktiskt något annat. En egen sport och en egen produkt. Varför kan man inte lika gärna jämföra en mängd delar runt sporten med Damhandboll och Dambasket istället för herrfotboll? Och är det verkligen ett problem att man "bara" har publiksiffror som undre halvan av Superettan?

Varför är det ett problem att Kristianstad damfotboll har ca 50% högre publiksiffror än Skara damhandboll och ungefär lika nivå som HK Malmö herrhandboll? Varför är det ett så stort problem att t ex Linköping dam och Piteå dam har liknande publiksiffror som Trelleborg herr? Varför "måste" Damallsvenskan ha upp sitt publiksnitt? Är det inte ett slags mission impossible självändamål som saknar ett egentligt behov? Damhandbollen lever ju, basket och volleyboll och bordtennis osv lever också. Där pratas det inte dagligen om det "gigantiska" problemen publiksiffror och jämställdhet. Där har man accepterar verkligheten, och välkomnar med glädje de åskådare som gillar produkten och betalar inträde. Acceptera verkligheten borde såväl media som alla inom Damfotbollen också göra. Så kanske publiken skulle öka just på grund av den mer positiva attityden runt sporten än som idag att vissa hatar produkten enbart pga gnället, utan att ens ha besökt en match.

diverse källor:

https://handballstats.se/SHE/spectators.aspx
https://handballstats.se/stat_sve/te...pectators.aspx
https://www.svenskfotboll.se/serier-...atistik/97363/
https://www.svenskfotboll.se/serier-...atistik/96548/
(och nej, ingen länk till Allsvenskan - de siffrorna är inte relevanta för damfotbollen)

just det.. för övrigt är denna diskussion egentligen off topic. Se trådstarten. (tråden är till för att diskutera det fotbollsmässiga - inte massa runtomkring). Så avslutar denna diskussion nu, och rapporterar såväl mig själv som andra om vi inte kan hålla oss till ämnet.
Senast redigerad av Burkgurka 2023-05-02 kl. 17:51.
Citera
2023-05-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tycker det är väldig tydligt, nu när jag sett reprisen, att Maddes avsikt är att knuffa bort spelaren, men eftersom hon redan backat undan en bit så ser det nästan ut som ett slag. Precis som känslan var live.

Jo, visst fasen har Janogy en portion otur. Avsikten var säkert att få tag på motspelaren och knuffa, men när denne backar ser det istället ut som en aggressiv vänsterhöger kombination på bästa boxningsmanér.

Ändå lite skönt att se hur båda agerar. Hade det varit herrmatch hade väl vit spelare ramlat ihop med "svårt benbrott" och blå spelare rullat 7 varv med sitt "brutna näsben". Inte för att filmningar saknas inom damfotboll, men det är oftare ärliga tag. Damer agerar som riktiga män, och män agerar som kärringar. Märkligt fenomen.
Citera
2023-05-02, 18:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jo, visst fasen har Janogy en portion otur. Avsikten var säkert att få tag på motspelaren och knuffa, men när denne backar ser det istället ut som en aggressiv vänsterhöger kombination på bästa boxningsmanér.

Ändå lite skönt att se hur båda agerar. Hade det varit herrmatch hade väl vit spelare ramlat ihop med "svårt benbrott" och blå spelare rullat 7 varv med sitt "brutna näsben". Inte för att filmningar saknas inom damfotboll, men det är oftare ärliga tag. Damer agerar som riktiga män, och män agerar som kärringar. Märkligt fenomen.
Jepp. Därför skulla jag bli mycket förvånad om det blir mer än en matchs avstängning.
Sedan är det faktiskt riktigt illa att Plan inte får gult. Särskilt eftersom hon redan i första halvlek hade fått en skarp tillsägelse av domaren för ruff mot just Janogy. Hon fick väl ett kort lite senare trots allt om jag minns rätt.

PS
Bra utläggning om publiksiffrorna ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in