Resultat: Rösta på dina favoritbidrag!
1. NewDeer - Ih Ih Ih Ih
4,68%
55 röster
2. anomalign - Egen härd är jord värd
4,59%
54 röster
3. Ankmicke - Örnnästet
37,59%
442 röster
4. TrixieDixie - Plupps kåta
1,96%
23 röster
5. Chantre - Home Invasion
2,30%
27 röster
6. Vetemjoelsjesus - Marionetterna
11,65%
137 röster
7. Kvinnare - Bögportalen
23,64%
278 röster
8. FindusGubbePettson - Jul i godishuset
3,32%
39 röster
9. Messi2022 - Julmys hos Helge Fossmo
14,46%
170 röster
10. Carlbom - A Cast Away Xmas
6,63%
78 röster
11. Sockerpullaren - The great escape
5,53%
65 röster
12. Unoihatt - Eleven kastar in handduken
2,98%
35 röster
13. Koppartjuv - Powerturné med M, KD, SD och L
4,17%
49 röster
14. mywickedgame - TriHexaPenta
1,36%
16 röster
15. Hivmannnen - Saddam Husseins hemliga bunker!
2,21%
26 röster
16. panzer-siddharta - Feskekôrka!
10,71%
126 röster
17. Otjang - Stridsvagn bogseras bort i Ukraina
7,40%
87 röster
18. ToHell4711 - Nevermore Academy
4,51%
53 röster
19. Mothin77 - Bored on a Monday
3,91%
46 röster
20. kallekisskorv - En grön jul
12,24%
144 röster
21. TimGremalm - Byhålan
30,02%
353 röster
2022-12-25, 02:36
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
En stor eloge till er som investerade kreativitet och tid i detta så att vi andra får glädjas!
Helt enig!
Tack flashback, och tack för alla fina människor som bidragit i tävlingen eller hejat på.
2022-12-25, 03:44
Moderator
Ruskigbusss avatar
Årets viktigaste val, så det måste ju göras med omsorg. Och jag håller med om att det var väldigt många verkligt bra bidrag. Och en eloge till Jultrollet som rattat det här med den äran.

1. NewDeer - Ih Ih Ih Ih
Originellt. Anspelar på känd klassisk skräckfilm. Inte så mycket detaljer. Lite slarvigt. (Även om jag begriper att det är omöjligt att skriva helt korrekt med glasyr.)

2. anomalign - Egen härd är jord värd
Extremt originellt. Snygg räv(?), men "huset" var lite grovt tillyxat. Knäckebröd är ett lite okonventionellt material, även om det är inom reglerna.

3. Ankmicke - Örnnästet
Välgjort. Snygg hejlande pepparkaksgubbe på toppen. Tematiskt väl anknytning till forumets rykte att vara tillhåll för knarknazister.

4. TrixieDixie - Plupps kåta
Hm. Ja, det är som sagt att göra detaljer med glasyr. Lite svårtolkad. Jag ser kåtan, tvåbeningen (same?) och fyrbeningen (ren antar jag?)
Men, jag begriper inte vad det till vänster är.

5. Chantre - Home Invasion
Snygg anspelning på omdiskuterad rubrik på tråd. Lite enkel, även om jag gillar pepparkaksgubbarna.

Snyggt gjord. Fönstren och politikerna är välgjorda, liksom huset. Pluspoäng för användarnamnet.

Snyggt gjord. Vad det skall avbilda vet jag inte, men det behövs ju inte.

8. FindusGubbePettson - Jul i godishuset
Mmm ... mycket "snö" och ja, det är ju ett pepparkakshus nånstans därunder snön.

Snyggt hus. Likheten med vad det skall avbilda vet jag inte. Men det anspelar ju på en händelse som haft mycket inlägg runt sig på forumet.

Stiligt och roande bakgrundsberättelse. Det ÄR ju ett hus där. Trist att katten inte vill bidra mer.

Också en aktuell händelse. Bra hus, men fantastiska apor.

Mycket jobb nedlagt och snygga hus, även om det är lite fusk med icke-ätliga stora konstruktioner.

13. Koppartjuv - Powerturné med M, KD, SD och L
Partiledarna var ju strålande, och bussen är ju välgjord, men ska man vara petig är det inget pepparkakshus.

14. mywickedgame - TriHexaPenta
Genomtänkt idé, men det skulle kanske vara nåt sorts landskap. Ser fram emot nästa försök.

15. Hivmannnen - Saddam Husseins hemliga bunker!
Rolig idé, men lite väl enkel realisation. Och en del fusk med färdiga figurer.

16. panzer-siddharta - Feskekôrka!
Snygg feskekyrka, som dock verkar ha varit fuskbyggd, med glipor mellan väggarna.

17. Otjang - Stridsvagn bogseras bort i Ukraina
Aktuellt tema, och visst, det finns ett hus där, men det var en jäkla massa nonstop över allt.

18. ToHell4711 - Nevermore Academy
Inspirerad av en bra serie, som baseras på ännu bättre serier, ocvh ja, det är ju i stort bra, även om fönstren var lite enkla utom de nederst.

Stiligt. Och ett väldigt bra första försök. Förväntar mej storverk i framtiden.

20. kallekisskorv - En grön jul
Saknar förklaring, vilket är synd. Mycket detaljer och det skulle ha varit bra att veta om de verkligen var ätbara.
Mycket jobb har lagts med, och hade man fått veta något så hade jag nog kanske tagit med den i semin.

21. TimGremalm - Byhålan
Oj, en hel by, med många trevliga detaljer och en verkligt bra bakgrundshistoria. Välgjord.

I semifinal korar jag, med viss tvekan:
3. Ankmicke - Örnnästet
21. TimGremalm - Byhålan

Nu blir det verkligt svårt att gallra ut en final. Men efter ganska stor vånda får det bli:
3. Ankmicke - Örnnästet
21. TimGremalm - Byhålan

Och efter ännu större vånda och samvetsbesvär så utser jag min vinnare till:
21. TimGremalm - Byhålan

NU ser jag att man kunnat rösta på flera. Jaja.
Senast redigerad av Ruskigbuss 2022-12-25 kl. 03:47.
2022-12-25, 04:22
Bannlyst
Många fina bidrag men jag blir lite extra rak i ryggen när jag ser Örnnästet. Försökte förgäves svälja mitt skratt på jobbet första gången jag tog mig en titt på detta ondskefulla mästerverk.

God jul!
2022-12-25, 07:49
Medlem
BewilderedHulders avatar
Någon mer som aldrig mer kommer höra Jussis O helga natt ut än att tänka på hednaprästen myshelge?

Tack för titten på alla fina bidrag!
2022-12-25, 10:35
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Väldans svårt detta. Väldigt hög nivå i år! Fossmo och örnnästet känns klassiskt flashback. Växthuset fick dock en jullkänsla att knistra till som inte funnits på år!
2022-12-25, 10:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Underbara skapelser av alla och ett stort tack till de som lagt ner allt jobb på att få till dessa byggen.
Hög klass på de flesta och många roliga byggen får man säga.
2022-12-25, 10:58
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Grisigt många fantastiska bidrag! Både skamgrepp på nutiden, historiska återblickar och lite hedelig satanism och häxkonst! Mycket imponerande av alla tävlande, från små pittoreska godistorp till slagfält och gigantiska konstrutioner och socialrealism.
Det kommer krävas en porter, pepparkaka och ädelost till kvällen för att gå igenom alla kreationer ännu en gång innan jag vågra rösta! All kärlek FB!
2022-12-25, 11:21
Moderator
Jultrollets avatar
Jag har fått några PM om att vissa bildlänkar krånglar lite och att det blir en time-out så man inte hinner se dem. För mig verkar det fungera som det ska, och jag har bett några av mina kollegor att ta sig en titt och de säger detsamma, men om det är fler som upplever problem får ni förstås höra av er om detta.

/Moderator
2022-12-25, 13:12
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Grymma bidrag, så många bra att man önskar det fanns olika kategorier så man kunde få flera vinnare(typ bästa klassiska pepparkakshus, bästa original-idé, bästa kreativa bygge, bästa tekniska bygge etc. etc..)
2022-12-25, 16:16
Men fan, ni som röstar på Örnnästet - det är ju för fanken bara för de fina hakkorsen! Rent hantverksmässigt och även konceptuellt är det ju låååångt efter "Byhålan". Titta igen och ta ert förnuft till fånga: detta får inte bli som Eurovision Song Contest, där vinnaren blir nån lady med skägg bara för att barnen röstar på allt som de tycker är "skoj", medan alla musikaliska kvaliteter lämnas därhän. Skärpning!

(Kan förresten slå vad om att det hänger några hakkors på väggarna inne i husen i den där byhålan.)
2022-12-25, 16:46
Medlem
Tråkigt att man själv inte gör pepparkakshus. Blir nästan inspirerad till att ta fram degen och göra ett eget projekt
2022-12-25, 18:11
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekisskorv
gräsodling
Riktigt snyggt bygge! Jag måste bara fråga vad marijuanan är gjord av, är det marsipan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in