2022-12-24, 21:04
Medlem
x1ofdewms avatar
Hej!

Lite halvt på måfå la jag till en video i min youtube-playlist och lyssnade sedan på klippet medans jag höll på med lite annat. I videon är det en kille som pratar väldigt entusiastiskt om att "Helpdesk" borde vara ens första jobb, åtminstone om man vill jobba med IT men även något man kan gå vidare till om man kommer från nån vanlig kundtjänst.

Klippet: https://youtu.be/gMU5bngGQ1E

Nån vanlig kundtjänst är just vad jag har jobbat med alldeles för länge och jag har funderat över vad som skulle kunna vara ett naturligt nästa steg. Just nu, efter att ha sett videon, lutar det mer åt "Helpdesk" än något annat som till exempel Account Manager eller Key Account Manager eller liknande, fast jag vet knappt vad såna gör och om det vore rimligt över huvud taget.

Vad definierar "helpdesk" dock? Innebär det att det per definition alltid är inom IT då? Krav på förkunskaper? Har vi något annat ord för helpdesk i Sverige? Vilken arbetsgivare är Sveriges största inom detta? Har du jobbat med detta och vad tyckte du i så fall?
Citera
2022-12-24, 21:59
Medlem
Vill man jobba inom IT utan avancerade förkunskaper så är Helpdesk oftast det första stället man hamnar på.
Inget fel med det, en enorm möjlighet att få en bred kunskap. Om än inte så djup.
Plus att du lär dig det sociala och Hur IT faktiskt upplevs ute i verksamheten.

Är du driven och villig kan du enkelt klättra lite högre, men då krävs att du studerar en hel del på din fritid, om nu inte din arbetsgivare vill utbilda dig på arbetstid.
Dyker det upp en öppning på ditt arbete i form av något större projekt så ser du till att anmäla dig och visa intresse.

Tänk på att det är BARA upp till dig själv och DIN egen insats som gäller.

IT är en kunskapsbransch och på sin lediga tid behöver man ofta läsa på en hel del.
Fokusera på ett område.
Just nu är Azure, Amazon och säkerhet väldigt hett.
Även nätverk, det är alltid ont om duktigt nätverksfolk.
Citera
2022-12-24, 22:51
Medlem
solhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Vill man jobba inom IT utan avancerade förkunskaper så är Helpdesk oftast det första stället man hamnar på.
Inget fel med det, en enorm möjlighet att få en bred kunskap. Om än inte så djup.
Plus att du lär dig det sociala och Hur IT faktiskt upplevs ute i verksamheten.

Är du driven och villig kan du enkelt klättra lite högre, men då krävs att du studerar en hel del på din fritid, om nu inte din arbetsgivare vill utbilda dig på arbetstid.
Dyker det upp en öppning på ditt arbete i form av något större projekt så ser du till att anmäla dig och visa intresse.

Tänk på att det är BARA upp till dig själv och DIN egen insats som gäller.

IT är en kunskapsbransch och på sin lediga tid behöver man ofta läsa på en hel del.
Fokusera på ett område.
Just nu är Azure, Amazon och säkerhet väldigt hett.
Även nätverk, det är alltid ont om duktigt nätverksfolk.

Väl talat.

I tillägg skulle jag säga att efter en stund inom helpdesk märks det om du har fallenhet för något. Då finns stor chans att bli upplockad av någon annan del i organisationen. Något med "högre status".

Ett annat generellt ord för helpdesk är supportmedarbetare.
Citera
2022-12-25, 15:45
Medlem
Lungcancers avatar
Jag började i helpdesk och jag blev snabbt "upplockad" och placerad i en annan avdelning där jag fick väldigt mycket mer i lön, vi snackar +30% ökning, roligare arbetsuppgifter samt så i mitt fall så var jag ensam ansvarig över ett visst system så jag kan idag komma och gå som jag vill på jobbet. Nu sedan det kom snö för några veckor sedan så har jag bara arbetat remote. Jag kan verkligen rekommendera!
Citera
2022-12-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Hej!

Lite halvt på måfå la jag till en video i min youtube-playlist och lyssnade sedan på klippet medans jag höll på med lite annat. I videon är det en kille som pratar väldigt entusiastiskt om att "Helpdesk" borde vara ens första jobb, åtminstone om man vill jobba med IT men även något man kan gå vidare till om man kommer från nån vanlig kundtjänst.

Nån vanlig kundtjänst är just vad jag har jobbat med alldeles för länge och jag har funderat över vad som skulle kunna vara ett naturligt nästa steg. Just nu, efter att ha sett videon, lutar det mer åt "Helpdesk" än något annat som till exempel Account Manager eller Key Account Manager eller liknande, fast jag vet knappt vad såna gör och om det vore rimligt över huvud taget.

Vad definierar "helpdesk" dock? Innebär det att det per definition alltid är inom IT då? Krav på förkunskaper? Har vi något annat ord för helpdesk i Sverige? Vilken arbetsgivare är Sveriges största inom detta? Har du jobbat med detta och vad tyckte du i så fall?
IT helpdesk, servicedesk o.s.v. är ett utmärkt sätt att komma in i datorvärlden. Efterfrågan är stark just nu och det bör dyka upp massor med lediga jobb just nu. Efterfrågan är hög och utbudet dåligt som då vill säga du kan begära lite mer i lön.
Jag vill dock inte rekommendera Account manager då det är mer utav ett sälj jobb. Söker du IT support tekniker på platsbanken hittar du nästan 500 jobb på ett klick. Många av dessa kan du även jobba hemifrån på. Söker du utomlands finns det tusentals support jobb du kan sitta hemma och jobba med. Inget att tveka på.
Citera
2022-12-29, 19:06
Medlem
gammgubbes avatar
Helpdesk är ofta första jobbet i karriären och lönen är därefter. Jag minns när jag sökte till Helpdesk i en kommun, de sa lönespannet var 22-25k. Myndigheterna är bättre då men kan vara svåra att komma in på utan erfarenhet. Myndigheter måste anställa den mest lämpade (vilket oftast men inte alltid innebär personen med bästa CV) och lönen blir då betydligt bättre.

Helpdesk får hantera alla frågor. Du kanske inte kan svara på allt men ska registrera ärendet och helst lägga det på rätt instans. Klagar inringaren på t.ex ett trasigt vägguttag lägg det på vaktmästare osv. Är tyngdpunkten IT så kommer du få hantera det. Alla jobb är olika så man får lära sig deras IT-miljö men grundkunskaper bör du ha som felsökning i Office, Windows, ge fjärrhjälp och liknande samt numera även ITIL.

Jag kom själv in på en myndighet som konsult och jobbade på så bra att de kommer anställa mig.
Citera
2022-12-30, 17:38
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Hej!

Jag jobbar på en Coopbutik å vi ringer helpdesk om kassorna hänger sig eller krånglar, de är jättebra å oftast trevliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in