2023-01-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Snarare ett fenomen hos dessa kvinnor där de tänker; "Jag är överlägsen, jag sympatiserar med brottet".

Det är en sjuk läggning maskerad som medmänsklighet, där personerna i fråga känner mer sympati med förövaren än med brottsoffret. Det är rent av perverst på en oacceptabel nivå och det genomsyrar detta landet i stort tyvärr.

Men så hör det ju också till sjukdomsbilden när man är pervers, att man tror sig vara en moraliskt överlägsen och god humanist, som besitter en högre form av civilisation.

En beskrivning som stämmer in på de allra flesta män och kvinnor som har denna attityd...

Återigen har jag aldrig påstått att jag är unik eller överlägsen, det är jag inte. Givetvis känner jag sympati med förövaren i första hand. Varför ska jag känna sympati med "normala" människor som ändå alltid kommer att se på människor som mig och TE (med diverse diagnoser och psykisk problematik) som samhällets cancer? Absolut, jättetrist att tanten dog, men eftersom jag inte kände henne privat så sörjer jag inte henne heller på någon djupare nivå.

Jag sympatiserar inte med brottet men jag vet hur det är att leva med ett starkt hat inom sig, ett hat som äter upp en inifrån och som tar över om man inte gör någonting åt det. Jag tror inte på att dela upp människor som onda och goda, utan jag är mer intresserad av att ta reda på varför människor gör de val de gör. Det är alltid lättare att döma och peka finger än att försöka förstå. Uppenbarligen.
Citera
2023-01-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Fast samtidigt skriver du i ett annat inlägg: "I hans fall skulle kärlek säkert lösa en del, hade jag fått chansen hade jag gärna gett det ett försök iallafall". Det tycker jag låter som att du försöker "fixa" honom.

Kan du inte mörda någon och hoppas på att du hamnar på samma rättspsyk som din loverboy? Lika barn leka bäst som du beskriver det.

Jag tror naturligtvis inte att kärlek fungerar på alla. Uppenbarligen fungerade det inte på Martin Jonsson för att ta ett extremt exempel. Inte heller på Billy Fagerström eller Tishko Ahmed.

Det jag skrev grundade sig i min uppfattning kring varför TEs mentala hälsa började svikta och vad som ledde fram till att han begick det här dådet. Enligt egen utsago kände han sig misslyckad, bortvald och sviken av sina medmänniskor och längtade efter en gemenskap (bland annat i form av en egen familj). Därför tror jag också att en kärleksrelation hade hjälpt till viss del i hans fall då detta hade gett honom en form av gemenskap och sannolikt även en känsla av samhörighet med en annan människa.

Givetvis tror jag inte att det hade varit den enskilt magiska lösningen som hade fått honom att bli en helt annan (hel) människa utan uppenbarligen var han även i behov av vård, men det hade säkert kunnat fungera som en viktig pusselbit till att hans liv hade upplevts som mer meningsfullt. Och det hade kanske kunnat bidra till att han inte hade skevat ur.

Skulle inte tro det, siktar på att bygga upp mig själv istället och hitta en karl på utsidan - som inte har mördat någon.
Citera
2023-01-13, 00:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzypuff
Jag tror naturligtvis inte att kärlek fungerar på alla. Uppenbarligen fungerade det inte på Martin Jonsson för att ta ett extremt exempel. Inte heller på Billy Fagerström eller Tishko Ahmed.

Det jag skrev grundade sig i min uppfattning kring varför TEs mentala hälsa började svikta och vad som ledde fram till att han begick det här dådet. Enligt egen utsago kände han sig misslyckad, bortvald och sviken av sina medmänniskor och längtade efter en gemenskap (bland annat i form av en egen familj). Därför tror jag också att en kärleksrelation hade hjälpt till viss del i hans fall då detta hade gett honom en form av gemenskap och sannolikt även en känsla av samhörighet med en annan människa.

Som sagt - "fixa honom". *suckar*

Citat:
Fast samtidigt skriver du i ett annat inlägg: "I hans fall skulle kärlek säkert lösa en del, hade jag fått chansen hade jag gärna gett det ett försök iallafall". Det tycker jag låter som att du försöker "fixa" honom.

Kan du inte mörda någon och hoppas på att du hamnar på samma rättspsyk som din loverboy? Lika barn leka bäst som du beskriver det.

Aj aj aj! Inte ge henne idéer!
Citera
2023-01-13, 00:33
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Aj aj aj! Inte ge henne idéer!

Finns nog inga idéer jag kan komma med som är sjukare än de hon redan har.
Citera
2023-01-13, 07:10
Medlem
Citat:

Kvinnor och män är på olika avdelningar, många låsta dörrar emellan. I tillägg gillar kvinnorna där att slåss, mer än männen ( enl min erfarenhet). Kan bli TS som blir fixad.
Lite intressant att läsa hur en 38-årig kvinna kan resonera, hjälper mig att inse hur andra, som jag mött i IRL tänker. Alltför ofta relaterar jag till mig själv i den åldern, och fattar ingenting.
Citera
2023-01-16, 11:51
Medlem
Dentistlakares avatar
Troll. Men om du verkligen vill få kontakt kanske du kan googla lite efter svar.
Citera
2023-01-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentistlakare
Troll. Men om du verkligen vill få kontakt kanske du kan googla lite efter svar.

Troll kan du vara själv. Har fått reda på var han sitter nu så sluta svara bara.
Citera
2023-01-17, 23:18
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzypuff
Återigen har jag aldrig påstått att jag är unik eller överlägsen, det är jag inte. Givetvis känner jag sympati med förövaren i första hand.

Det viktiga här är inte vilken etikett man sätter på sig själv eller huruvida man beskriver sig själv ordagrant som person. Det viktiga är attityden.
Citera
2023-01-18, 00:33
Medlem
Citat:
Det viktiga här är inte vilken etikett man sätter på sig själv eller huruvida man beskriver sig själv ordagrant som person. Det viktiga är attityden.

Jag skiter faktiskt fullständigt i vad du och alla andra tycker/säger om jag ska vara helt ärlig, är så galet ointresserad av den här diskussionen och ämnet är inte ens aktuellt för mig längre ändå så skriv en insändare i Allers istället och sluta håll tråden aktuell. Tack och hej.
Citera
2023-01-19, 22:19
Medlem
JohanLiljegrens avatar
"Jag är inte överlägsen men..."

Citera
2023-01-19, 22:28
Medlem
Laggiores avatar
Lite intressant, bidde det någon kontakt och vad svarade han i så fall?
Citera
2023-01-20, 16:07
Medlem
Citat:
"Jag är inte överlägsen men..."

Överlägsen för att din och andras åsikter inte betyder ett skit för mig? Visst, vi säger så.

Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Lite intressant, bidde det någon kontakt och vad svarade han i så fall?

Funderar fortfarande på det faktiskt, blir inget svar dock då jag inte kommer skriva avsändare. Vill mest skicka lite kärlek, styrka och fina ord om hur jävla vacker han är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in