Citat:
Ursprungligen postat av
GoldNux
Har endast druckit vatten jag destillerat själv senaste månaderna och måste säga att det är något av det godaste som finns! Otroligt friskt 100% rent vatten är en upplevelse.
Har hört folk säga att det smakar unket och att det är farligt vilket är två myter.
Hur som helst så har jag fått dricka en del kranvatten ifrån några av Sveriges största städer senaste veckorna under julresorna, och det smakar verkligen SKIT!
Får tvinga i mig skiten som jag klunkade förr, och nu börjar jag fundera på hur mycket godare soppor och liknande rätter skulle smaka om man hade i helt rent vatten istället.
Utomlands så måste man ju ofta köpa flaskvatten men mat kan lagas med skitigt kranvatten utan att någon bryr sig.
Tankar kring detta?
Du vet, det går ju faktiskt att tex koka morötter i mineralvatten.
Det är inte något som jag bara säger här och nu för din skull, utan det har varit välkänt sedan länge.
Jag kan väl inte direkt påstå att det blir någon större smaksensation precis, men att det lagas mat med mineralvatten är iaf ett faktum.
Destillerat vatten däremot.
Jag förstår inte poängen. Jag tror inte du heller förstår.
För du kan ju lite likna destillerat vatten med tex raffinerat socker.
Det är socker utan alla bismaker som kommer från "orenheterna" i, tex rörsockeret, före man raffinerat bort det.
Det är ju dessa "orenheter" (ja, det kallas så), som ger rörsockret dess fantastiska naturliga smak.
Vatten - ditt så förhatliga kranvatten tex - innehåller ju också sådana "orenheter."
Nere i Skåne har vi "orenheter" som kommer från den kalkhaltiga marken, som sätter sin prägel på vattnet - tillsammans med mycket annat i naturen.
Det förlorar du ju när du envisas med att döda vattnet - som du ju faktiskt gör när du sterilisera det.
Jag Misstänker att du egentligen har en önskan av att leva "naturligt."
Och att det är därför du börjat med detta tramset att destillera ditt vatten.
Men det är ju så onaturligt som något bara kan vara.
Och du, när du gör detta, försöker dig ju så Långt Utanför den naturliga lokala livscykeln som det går.
Ditt lokala vatten är alltså en konsekvens av den miljö och historia du lever i. Du är en del av det vattnet. Det vattnet har till stor del byggt dig.
Och så väljer du BORT det ...
Välj istället isf så lokalt som möjligt brunnsvatten, om du nu tvunget vill ha något annat än kranvatten.
Jag förstår mig inte på människor längre.