2022-12-24, 17:22
Medlem
Har endast druckit vatten jag destillerat själv senaste månaderna och måste säga att det är något av det godaste som finns! Otroligt friskt 100% rent vatten är en upplevelse.

Har hört folk säga att det smakar unket och att det är farligt vilket är två myter.

Hur som helst så har jag fått dricka en del kranvatten ifrån några av Sveriges största städer senaste veckorna under julresorna, och det smakar verkligen SKIT!

Får tvinga i mig skiten som jag klunkade förr, och nu börjar jag fundera på hur mycket godare soppor och liknande rätter skulle smaka om man hade i helt rent vatten istället.

Utomlands så måste man ju ofta köpa flaskvatten men mat kan lagas med skitigt kranvatten utan att någon bryr sig.

Tankar kring detta?
Citera
2022-12-24, 17:32
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Har endast druckit vatten jag destillerat själv senaste månaderna och måste säga att det är något av det godaste som finns! Otroligt friskt 100% rent vatten är en upplevelse.

Har hört folk säga att det smakar unket och att det är farligt vilket är två myter.

Hur som helst så har jag fått dricka en del kranvatten ifrån några av Sveriges största städer senaste veckorna under julresorna, och det smakar verkligen SKIT!

Får tvinga i mig skiten som jag klunkade förr, och nu börjar jag fundera på hur mycket godare soppor och liknande rätter skulle smaka om man hade i helt rent vatten istället.

Utomlands så måste man ju ofta köpa flaskvatten men mat kan lagas med skitigt kranvatten utan att någon bryr sig.

Tankar kring detta?

Hur rent eller gott vatten man har beror ju vilket vatten man har. Hur långt är ett rep? Vattenkvaliten kan variera stort från ort till ort och/eller brunn till brunn. Destillerat vatten har inget att göra med det flaskvatten man köper utomlands. Men det borde gå utmärkt att laga mat med förutsatt att man kompenserar med det salt som saknas i vattnet.
Citera
2022-12-24, 17:33
Medlem
JonnyPneumonics avatar
Citat:

Tankar kring detta?

Jag tror dig, det är olika smak på vatten.
Destillerat vatten, som du vet, innehåller inga salter dvs joner.

Du behöver varva med att få in bra odestillerat vatten.
Annars får du problem på sikt.

Bra källvatten is the shit, ger olika smak till öl och maträtter.
Citera
2022-12-24, 17:36
Medlem
Citat:

Tankar kring detta?

Svenskt kranvatten är vårt mest kontrollerade livsmedel, och självklart är det inte smutsigt som du fått för dig. Tvärt om finns det mycket starka skäl att använda vanligt kranvatten istället för destillerat vatten och/eller de kommersiella alternativen

Dessutom skulle det vara intressant att veta hur du destillerat ditt vatten. Att koka det för att sedan kondensera ångan är ju en ganska tidskrävande och totalt onödig process om inte vattnen ska användas till mycket specifika ändamål. Även om destillerat vatten är mer neutralt i smaken är jag ganska övertygad om att det dels är för liten skillnad för att du kommer känna någon som helst skillnad smakmässigt om du exempelvis kokar potatis i vanligt kranvatten eller destillerat vatten. Vidare är det rimligt att anta att de som är vana med kranvatten skulle uppleva att kondenserat vatten smakar ”för lite” mot vad de är vana vid, även om även kranvatten är väldigt neutralt i smaken.
Citera
2022-12-24, 18:38
Bannlyst
Citat:

Tankar kring detta?

Du kommer inte känna skillnad på en soppa som är gjord på destillerat vatten och en som är gjord på vatten direkt från kranen.
Tyvärr.
Citera
2022-12-25, 13:07
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Tankar kring detta?
Du vet, det går ju faktiskt att tex koka morötter i mineralvatten.

Det är inte något som jag bara säger här och nu för din skull, utan det har varit välkänt sedan länge.
Jag kan väl inte direkt påstå att det blir någon större smaksensation precis, men att det lagas mat med mineralvatten är iaf ett faktum.

Destillerat vatten däremot.
Jag förstår inte poängen. Jag tror inte du heller förstår.
För du kan ju lite likna destillerat vatten med tex raffinerat socker.
Det är socker utan alla bismaker som kommer från "orenheterna" i, tex rörsockeret, före man raffinerat bort det.
Det är ju dessa "orenheter" (ja, det kallas så), som ger rörsockret dess fantastiska naturliga smak.

Vatten - ditt så förhatliga kranvatten tex - innehåller ju också sådana "orenheter."
Nere i Skåne har vi "orenheter" som kommer från den kalkhaltiga marken, som sätter sin prägel på vattnet - tillsammans med mycket annat i naturen.
Det förlorar du ju när du envisas med att döda vattnet - som du ju faktiskt gör när du sterilisera det.

Jag Misstänker att du egentligen har en önskan av att leva "naturligt."
Och att det är därför du börjat med detta tramset att destillera ditt vatten.
Men det är ju så onaturligt som något bara kan vara.
Och du, när du gör detta, försöker dig ju så Långt Utanför den naturliga lokala livscykeln som det går.
Ditt lokala vatten är alltså en konsekvens av den miljö och historia du lever i. Du är en del av det vattnet. Det vattnet har till stor del byggt dig.

Och så väljer du BORT det ...
Välj istället isf så lokalt som möjligt brunnsvatten, om du nu tvunget vill ha något annat än kranvatten.

Jag förstår mig inte på människor längre.
Citera
2022-12-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du vet, det går ju faktiskt att tex koka morötter i mineralvatten.

Det är inte något som jag bara säger här och nu för din skull, utan det har varit välkänt sedan länge.
Jag kan väl inte direkt påstå att det blir någon större smaksensation precis, men att det lagas mat med mineralvatten är iaf ett faktum.

Destillerat vatten däremot.
Jag förstår inte poängen. Jag tror inte du heller förstår.
För du kan ju lite likna destillerat vatten med tex raffinerat socker.
Det är socker utan alla bismaker som kommer från "orenheterna" i, tex rörsockeret, före man raffinerat bort det.
Det är ju dessa "orenheter" (ja, det kallas så), som ger rörsockret dess fantastiska naturliga smak.

Vatten - ditt så förhatliga kranvatten tex - innehåller ju också sådana "orenheter."
Nere i Skåne har vi "orenheter" som kommer från den kalkhaltiga marken, som sätter sin prägel på vattnet - tillsammans med mycket annat i naturen.
Det förlorar du ju när du envisas med att döda vattnet - som du ju faktiskt gör när du sterilisera det.

Jag Misstänker att du egentligen har en önskan av att leva "naturligt."
Och att det är därför du börjat med detta tramset att destillera ditt vatten.
Men det är ju så onaturligt som något bara kan vara.
Och du, när du gör detta, försöker dig ju så Långt Utanför den naturliga lokala livscykeln som det går.
Ditt lokala vatten är alltså en konsekvens av den miljö och historia du lever i. Du är en del av det vattnet. Det vattnet har till stor del byggt dig.

Och så väljer du BORT det ...
Välj istället isf så lokalt som möjligt brunnsvatten, om du nu tvunget vill ha något annat än kranvatten.

Jag förstår mig inte på människor längre.

Du gör många antaganden och beter dig högfärdigt.

Självklart kan man koka i mineralvatten, men jag tror verkligen inte restauranger gör det utomlands utan kokar maten i äckligt klorifierat kranvatten många gånger.

Du vet att man steriliserar vatten i reningsverk med UV-ljus och tillsätter saker, tex klor och flourid va? sen finns det även mycket som inte går att filtrera bort, tex hormoner från p-piller.

Jag håller med om att brunnsvatten kan smaka bra nån gång men oftast inte i mitt tycke, ska jag tvinga i mig brunnsvatten som har en balans av mineraler som får det att smaka skit för att det är ”historia”? Trams!

Jag destillerar för att känna smaken av helt rent vatten, det ger en underbart svalkande känsla och är den ultimata törstsläckaren. Det märks verkligen skillnad när jag sedan ska dricka kranvatten i tex stockholm, det är inte gott helt enkelt i jämförelse. Sen märker jag efter att ha destillerat ca 4 liter vatten att det som finns kvar i botten av kokaren är brunt, äckligt och luktar värre än avlopp! Bara efter 4 liter!!

Jag har egna elektrolyter jag lägger till vid träning eller när jag bastar, smakar riktigt bra.

Men visst, intala dig själv vad du vill.
Jag tror det gör skillnad i matlagning av tex soppor, men jag använder kranvatten till det ändå för det tar lite tid att destillera.

Förresten smakar vattnet skit i Skåne och det går inte att släcka törsten med det tycker jag.
Senast redigerad av GoldNux 2022-12-25 kl. 22:57.
Citera
2022-12-25, 23:05
Medlem
Alepherons avatar
Jag har då inte märkt nån skillnad i smak när det kommer till matlagning. Destillerat vatten använder jag mestadels till att dricka.
Blir ju lite väl dyrt att använda även som kokvatten men i de fall jag gjort detta så blir det samma smak som med vanligt kranvatten.

Tror förövrigt att trådstartaren är ett troll. Destillerat vatten smakar inget vidare. Det är inte heller för smakens skull man bör dricka det.
Citera
2022-12-25, 23:09
Medlem
I Göteborg smakar all mat skit, för dårarna där använder vatten till matlagningen som värmlänningarna spolat ned i toaletten.
Det är därför de har så dålig andedräkt i Göteborg också.
Citera
2022-12-26, 03:36
Medlem
Citat:

Tankar kring detta?

Jag förstår att du som kommer från ett ökenland, där allt vatten är salt, uppskattar destillerat vatten. Men det är det ju ingen annan som gör
Citera
2022-12-29, 10:53
Medlem
Sladdarens avatar
Eftersom man varje år utnämner och rangordnar sveriges bästa kommunalkranvatten i sammansättningen el källor av vatten, eller på flaska så måste det ju onekligen bli bättre / godare mat ifall man tillsätter vatten i den rätten i kokningen, sjudningen eller utspädningen

Så jag skulle tippa på att vattenkvaliten är en viktig råvara

Sen hur det smakar att tillsätta olika vatten ifrån olika kommuner i en specifik soppa tex kan jag inte svara på om det smakar bättre sämre eller bara olika

Kanske man kokar bort vissa ämnen dock för alla sorters vatten - gemensamt
Citera
2022-12-29, 10:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
I Göteborg smakar all mat skit, för dårarna där använder vatten till matlagningen som värmlänningarna spolat ned i toaletten.
Det är därför de har så dålig andedräkt i Göteborg också.

Är väl mycket kloakvatten kan jag tänka mig :-D man tar vad man haver i närmaste kanal eller inflöde och vik

https://sverigesradio.se/artikel/7521794
Senast redigerad av Sladdaren 2022-12-29 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in