2022-12-26, 17:39
Medlem
Vissa är dock födda med guldsked i mun, de har ju fått allt gratis och inte gått livets hårda skola.
Citera
2022-12-26, 18:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Tyvärr, jag vill hålla mig hemlig.

Well. Går ju ta bort konto och namn på dina 150 miljoners konto. Skulle vilja se det inte är bluff och båg.
Citera
2022-12-26, 20:37
Medlem
Skulle nog inte klassas som jätteförmögen. Men har en god summa på banken.

Har alltid sedan jag flyttade hemifrån haft som mål att aldrig ha ett tomt konto.
Sen har jag i perioder sparat i hop extra mkt till bilar och annat jag vill ha. Vögrar konsumtionslån.

Levt på rätt små medel i vardagen och sista 10 åren strypt alla onödiga utgifter.

Men den större summan kom in efter ett år i Norge då jag jobbade som ett svin ett par veckor / månad och därtill jobbade lite hemma i Sverige också... behöll min vanliga lön och sparade resten i Isk som sen dess gått otroligt bra men med en dipp 2020 och 2022 såklart.
Citera
2022-12-26, 22:09
Medlem
Spelar på lotto
Citera
2022-12-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilket mindset hade ni, samt vilka målsättningar och strategier använde ni er av?

Genom en satans massa röta. Misstänker att det handlar om mina böner till satan som gav resultat.

Är inte ekonomiskt oberoende men har det förbannat gott.
Citera
2022-12-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Jo om du sålt bostadsrätten med vinst före har du förmögenhet
Ok, jag är med på vad du menar. Men en hyresrätt till vettigt pris och bra läge tar ”lite
“ att få tag på..
Citera
2022-12-27, 10:30
Medlem
Många goda råd om arbete och sparande, jag vill bara lägga till att aldrig fastna i "det är någon annans fel att det inte går bra för mig" Det spelar ingen roll om man blir sviken, kunder inte betalar, vad som helst. Det är bara att tugga i sig och gå vidare! Envishet är bra!
Citera
2022-12-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men håll med om att jag har rätt. Om du fått den andra starten hade det förmodligen gått ännu fortare och du varit ännu rikare men dina förmågor hade inte varit bättre för det.

Ja, alltså om man bortser från att vissa drivkrafter som revanschlust etc inte förändrats.

Kan du inte berätta lite mer om varför just du lyckades med din business, personliga egenskaper etc.

Fast jag undrar det helt ärligt. Och jag hade inte bråttom.
Och jag var aldrig intresserad av pengarna i sig. De kom mer som ett kvitto på att det man hade planerat verkligen blev av.
Revanschlusta var däremot en stor del av drivkraften.
Det var så många som sa att det jag ville göra var omöjligt och fel.

Men pengarna var till nytta för att uppgradera boendet, både BR och fritidshus. Obelånat.

Varför det lyckades var extrem envishet och uthållighet. 70-80 timmars arbetsvecka. En hustru som trots heltidsarbete tog hand om hemmet.

Och så riktigt bra timing vid flera tillfällen. Rätt kundkrets i början av 90-talet t ex.
Samtidigt hanteringen av extrema kriser. Fick sparka halva personalstyrkan vid ett tillfälle t ex.
Fick hot om stämning från ett av världens största multinationella företag som hade raderad ut allt. Men efter många nattmanglingar slutade det med att vi fick mer betalt och inga motkrav.
Citera
2022-12-27, 11:32
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men håll med om att jag har rätt. Om du fått den andra starten hade det förmodligen gått ännu fortare och du varit ännu rikare men dina förmågor hade inte varit bättre för det.

Ja, alltså om man bortser från att vissa drivkrafter som revanschlust etc inte förändrats.

Kan du inte berätta lite mer om varför just du lyckades med din business, personliga egenskaper etc.

Problemet är just att revanschlustan, driven, hungern, tävlingsinstinkten, kalla det vad du vill inte är frikopplad från pappanaget. Om livet redan är rätt bra så är det fler som väljer att glida än att slita hårt, ta risker och ackumulera.
Citera
2023-01-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du kan ha köpt en båt,dator,golfset,resa för pengarna. Eller sitter du bara hemma och ugglar framför tvn dagarna i ända?
Har stor villa, tre bilar, sommarhus och vinterbostad på en paradisö, så blir inte så mycket "ugglande" för min del.
Citera
2023-02-04, 11:53
Avslutad
Har provat några olika sätt men kommit på att det bästa (för min del) är att se till att man har låga fasta kostnader.
Fasta kostnader är de kostnader som man måste betala varje månad, varje kvartal eller årligen. De behöver man se till att trimma ned en gång för alla. Det var mycket jobb med det, att få ned dem.
Detta gjorde stor skillnad och att man kunde börja spara och investera på riktigt.
Tex. undvik hyresrättslägenhet, om den inte är väldigt billig förstås eller undvik nyare bostadsrätt med hög månadsavgift. Pengarna försvinner då bara månad för månad. Det är bättre att återinvestera pengarna till sig själv.
Så satsa på radhus eller annat boende.
Tex delar jag bredband med två grannar med WiFi lösning kostar 200 kr/mån istället för 600 kr. Sparar nästan 5000 kr per år på det. Det tog ett tag att övertyga dem och knacka på och ta tag i det.

Sedan de rörliga kostnaderna. Dessa kan man mycket lättare påverka i den riktning man vill. Det är nästan obegränsade möjligheter med att få ned sina rörliga kostnader.

En kollega köpte med sig på väg till jobbet en kaffe latte på café, varje dag. Även köpte annat onödigt. Kostade 34 kr varje vardag. Trots att det finns gratis kaffe på jobbet.
Det blir 7500 kr/år eller 100.000-150.000 kr på 10 år med avkastning om man sparar 34 kr/dag. Det räcker till en bättre bil.
Hon kunde aldrig följa med ut någonstans och hade sämre att röra sig med.
Jag tog mod till mig en dag och pratade henne till rätta. Ville värna om en kollega. Hon började gråta när jag visade uträkningen på 100'-150' kr. Hon var sedan förstås tacksam.

Eller min chef. Han har hög lön, men har sämre ekonomi. Men han har Netflix,spotify, leasingbil till frun, mototbåt. hemkörd mat och även lagad mat ofta och massor av annat onödigt. Han har säkert 10000-15000 kr/månad i helt onödiga extrakostnader. Han får klara sig själv.
Citera
2023-02-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilket mindset hade ni, samt vilka målsättningar och strategier använde ni er av?
Det kommer aldrig finnas mer än 21 miljoner bitcoins.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in