2022-12-26, 14:49
  #193
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
God inkomst på ett eller annat sätt är en självklarhet. Men knappast vanlig lön.

Att spara in pengar och snåla tjänar man per definition inga pengar på. Det har ingenting med generering av pengar att göra överhuvudtaget.

Kapital är ett resultat av inkomst minus utgift. Tjänar du 200 000 kronor i månaden och spenderar alla pengarna på en lyxig livsstil kommer du inte bygga något kapital ö.h.t. Tjänar du däremot 35 000 kronor i månaden och sparar 20 000 av dessa kommer du med ränta-på-ränta-effekten snart ha byggt upp ett ansenligt kapital. Detta är väldigt simpel matematik (på gränsen till sunt förnuft). Att du tror att utgiftskontroll inte spelar in på ens förmåga att ansamla kapital säger mer om dig än hur det egentligen är.
Citera
2022-12-26, 15:01
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ta bort omkostnader från ekvationen. Det har ingenting med att tjäna pengar att göra.

Folk verkar inte förstå. Det första de gör när de vill tjäna pengar är att börja skära ner på utgifterna. Som att det skulle öka sina inkomster.

De som tänker så kommer aldrig blir riktigt rika. Om man inte är typ har en diagnos.

Tankegången är helt fel. Jag tror faktiskt folk hade börjat tjäna mer pengar på att göra tvärtom. Öka utgifter och kostnader.

Då har man iaf incitament att tjäna mer pengar.

Du har så klart rätt i att många aldrig får sina affärsidéer och företag att växa pga att dom ska göra allt från att städa toan till att skotta bort snön vid entrén själva i kostnadsjakten i stället för att göra det dom är bäst på och dra in mer pengar på det.

Det finns en skröna om det där som säger att det inte lönade sig för Bill Gates att ta upp en 10 eller om det var 100 dollar sedel från marken pga att han tjänade mer i minuten på att ägna sig åt det han var bra på i stället för att lägga tid på att böja sig ner, krångla med plånboken etc.

Men du var väldigt inne på att privatlivet mer eller mindre med automatik blir torftigt, begränsat och inte så kul om det inte är full spruta på slantarna. Det var den biten jag undrade lite över.

Det ena utesluter ju inte det andra och kan man både göra rätt prioriteringar och begränsa sin egna konsumtion går det ju ännu fortare. På dig lätt det nästan som att ett liv i sus och dus är en förutsättning för att bli och känna sig rik.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-12-26 kl. 15:05.
Citera
2022-12-26, 15:04
  #195
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
Kapital är ett resultat av inkomst minus utgift. Tjänar du 200 000 kronor i månaden och spenderar alla pengarna på en lyxig livsstil kommer du inte bygga något kapital ö.h.t. Tjänar du däremot 35 000 kronor i månaden och sparar 20 000 av dessa kommer du med ränta-på-ränta-effekten snart ha byggt upp ett ansenligt kapital. Detta är väldigt simpel matematik (på gränsen till sunt förnuft). Att du tror att utgiftskontroll inte spelar in på ens förmåga att ansamla kapital säger mer om dig än hur det egentligen är.

Självklart spelat det roll, men du läser ju inte vad jag skriver.

Att spara 20 000 i månaden genom att skära med massa utgifter blir man inte rik på. Det tar många år av snålt leverne.

Jag pratar om att öka intäkterna. Det är det folk som vill bli rika borde koncentrera sig på. Oavsett utgifter.
Citera
2022-12-26, 15:39
  #196
Medlem
danne_00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Visst. Lägg ut kontoutdraget så vi får se.
Tyvärr, jag vill hålla mig hemlig.
Citera
2022-12-26, 15:43
  #197
Medlem
53....so whats avatar
Inte läst tråden, men... snart 200 inlägg?

Trodde förmögen var nån som inte behövde jobba, typ 3-400 miljoner och mer.

Finns det nån sån här???
Citera
2022-12-26, 16:07
  #198
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Inte läst tråden, men... snart 200 inlägg?

Trodde förmögen var nån som inte behövde jobba, typ 3-400 miljoner och mer.

Finns det nån sån här???

Behöver man verkligen 300 miljoner för att sluta jobba??

Man kommer ju knappast inte att leva tills man fyller 300 år... 🤔
Citera
2022-12-26, 16:11
  #199
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Behöver man verkligen 300 miljoner för att sluta jobba??

Man kommer ju knappast inte att leva tills man fyller 300 år... 🤔

Jag räknade på det för för ett tag sedan pga arv.

Jag klarade det som jag såg det inte riktigt att sluta jobba vid 5 M på kontot, men 6 skulle det gå bra.

Men det beror ju helt på vilken standard man vill ha, om man kar skulder, hur många barn man har, osv osv.

Jag letar investeringsobjekt just nu, så jag kommer bli ”fattig” ett tag till, men jag gillar verkligen mitt jobb.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2022-12-26 kl. 16:14.
Citera
2022-12-26, 16:23
  #200
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Behöver man verkligen 300 miljoner för att sluta jobba??

Man kommer ju knappast inte att leva tills man fyller 300 år... 🤔

Upp till 5 mille kan de flesta nå med god lön på några år.
5-10 mille finns det många av, knappast förmögen.
Välbärgad, vad är det? 10-20 mille kanske.
Rik? 20-50 mille?

Ingen av dessa kan sluta jobba, de lever högt och vill ha mer.
Citera
2022-12-26, 16:33
  #201
Medlem
Jag tycker det slår lite fel och är onödigt att tjafsa om att mäta förmågan att skapa rikedom i kronor och ören.

Jag vet att Bert Karlsson sa vid något tillfälle att den första miljonen är svårast att få ihop, sen rullar det bara på.

Tittar man på många "entreprenörer" som "startat med två tomma händer" har det ganska ofta funnits:

1. En grundplåt till lägenhet, fri tillgång till bil, gratis semester, lite allmäna bidrag etc från föräldrarna. Dvs totalt nästan bortåt miljonen från start.

2. En fullständig trygghet i form av att veta att man alltid kan flytta hem till föräldrarnas villa om allt skiter sig och att dom kommer hjälpa till vilket gör att man vågar ta risk.

Det är en jävla skillnad på den starten och att bli utkickad från en hyresrätt av en ensamstående morsa när man är 18 och måste bekosta allt från körkort till boende etc för egen maskin.

Om den senare lyckas dra ihop fem miljoner innan 30 kan hans förmåga att göra pengar vara avsevärt bättre än ovanstående även om han dragit in det tiodubbla.

Så förmågan att skapa en förmögenhet blir fel att mäta i kronor och ören om inte förutsättningarna vägs in.
Citera
2022-12-26, 16:48
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tycker det slår lite fel och är onödigt att tjafsa om att mäta förmågan att skapa rikedom i kronor och ören.

Jag vet att Bert Karlsson sa vid något tillfälle att den första miljonen är svårast att få ihop, sen rullar det bara på.

Tittar man på många "entreprenörer" som "startat med två tomma händer" har det ganska ofta funnits:

1. En grundplåt till lägenhet, fri tillgång till bil, gratis semester, lite allmäna bidrag etc från föräldrarna. Dvs totalt nästan bortåt miljonen från start.

2. En fullständig trygghet i form av att veta att man alltid kan flytta hem till föräldrarnas villa om allt skiter sig och att dom kommer hjälpa till vilket gör att man vågar ta risk.

Det är en jävla skillnad på den starten och att bli utkickad från en hyresrätt av en ensamstående morsa när man är 18 och måste bekosta allt från körkort till boende etc för egen maskin.

Om den senare lyckas dra ihop fem miljoner innan 30 kan hans förmåga att göra pengar vara avsevärt bättre än ovanstående även om han dragit in det tiodubbla.

Så förmågan att skapa en förmögenhet blir fel att mäta i kronor och ören om inte förutsättningarna vägs in.

1. Nej
2. Nej
3. Allt stämde förutom att jag var 19

Men de fem miljonerna tog snarare till 35 än 30.Det var efter 40 det tog fart på riktigt
Citera
2022-12-26, 16:58
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
1. Nej
2. Nej
3. Allt stämde förutom att jag var 19

Men de fem miljonerna tog snarare till 35 än 30.Det var efter 40 det tog fart på riktigt

Men håll med om att jag har rätt. Om du fått den andra starten hade det förmodligen gått ännu fortare och du varit ännu rikare men dina förmågor hade inte varit bättre för det.

Ja, alltså om man bortser från att vissa drivkrafter som revanschlust etc inte förändrats.

Kan du inte berätta lite mer om varför just du lyckades med din business, personliga egenskaper etc.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-12-26 kl. 17:09.
Citera
2022-12-26, 17:16
  #204
Medlem
Hetsmets avatar
Slog i genom under en natt.. Sen vad som räknas som förmögen vet jag inte? Men livet vändes på en dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in