2022-12-24, 03:02
Medlem
Är det någon annan än jag som märkt att choklad smakar väldigt smörigt? Allt från marabou till lindt. Är det tecken på dålig kvalite eller tycker man det är godare?
Citera
2022-12-24, 03:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Är det någon annan än jag som märkt att choklad smakar väldigt smörigt? Allt från marabou till lindt. Är det tecken på dålig kvalite eller tycker man det är godare?
Kvaliten har gått ner de senaste 20 åren, de fyller ut chokladen med palmolja och fett för det är billigare än kakao. Bra choklad skall smaka lite bittert och inte smör/fett.
Citera
2022-12-24, 03:09
Medlem
fellowvessels avatar
Jag tycker det smakar lite sött så där.

Och äckligt men det kanske är för att jag är fördömd.
Citera
2022-12-24, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kvaliten har gått ner de senaste 20 åren, de fyller ut chokladen med palmolja och fett för det är billigare än kakao. Bra choklad skall smaka lite bittert och inte smör/fett.
Marabou använder framförallt kokosfett i sin produktion.
Sannolikt mer dylik än kakao.
Mitt tips är att köpa riktig choklad istället.
Citera
2022-12-24, 09:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Allt från marabou till lindt.
"Alla bilar är fula, allt från Kia till Toyota".
Citera
2022-12-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sen när ska mjölkchoklad smaka bittert?
Citera
2022-12-24, 21:43
Medlem
Sommarvikingens avatar
Det smakar definitivt inte smörigt utan jag tycker det smakar soja alltihop för det är gjort på det, men det kan bero på att jag har ätit mycket smör som jag har gjort själv på grädde och då smakar allt annat icke-smör.

Jag vill påstå att det hade varit bra kvalité på chokladen om den hade en smörig smak eftersom man gjorde choklad på smör förr i tiden. Nuförtiden är choklad gjort på soja och vegetabiliska fetter med ganska lite kakaoinnehåll för att spara pengar. Det går inte hitta choklad som är gjort på ett traditionellt sett längre.
Citera
2022-12-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Jag tycker det smakar lite sött så där.

Och äckligt men det kanske är för att jag är fördömd.

Socker o sockerersättningsmedel är billigare än kakao
Citera
2022-12-24, 21:51
Medlem
zombie-nations avatar
Måste det inte innehålla kakaofett? Choklad med annat fett kallas Block. Eller har de ändrat lagen?
Citera
2022-12-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Måste det inte innehålla kakaofett? Choklad med annat fett kallas Block. Eller har de ändrat lagen?

Ischoklad brukar innehålla kokosfett och mjölkchoklad brukar innehålla mjölkfett. Skulle det inte vara tillåtet?
Citera
2022-12-25, 00:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ischoklad brukar innehålla kokosfett och mjölkchoklad brukar innehålla mjölkfett. Skulle det inte vara tillåtet?

Kollade och minst 18 % kakaofett måste choklad innehålla, annars måste den kallas något annat.
Citera
2022-12-25, 16:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Sen när ska mjölkchoklad smaka bittert?
Topic gäller choklad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera