2022-12-23, 17:36
Medlem
Om man skulle åkt dit vid några upprepade tillfällen i samma bil, kan polisen då beslagsta bilen? Förstår att dem får beslagsta bilar i syfte för utredning. Men undrar snarare får dem även behålla/skrota den om dem tycker det är upprepande av händelse. Och är det något dom i tingsrätten kan besluta?
Citera
2022-12-23, 17:47
Avstängd
Dom får inte skrota din bil 😂
Citera
2022-12-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Dom får inte skrota din bil 😂

Ok jätteskumt min kusin har fått sin bil beslagstagen, och dom hävdade till han på polisstationen att han skulle yttra sig om varför dom inte ska beslasta egendom (alltså att dom får ta den och inte ge tillbaka) då den förrekommit vid upprepande tillfällen i brott. Jag tyckte det lät lite fel att dom kan göra så?
Citera
2022-12-23, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ewdagon
Ok jätteskumt min kusin har fått sin bil beslagstagen, och dom hävdade till han på polisstationen att han skulle yttra sig om varför dom inte ska beslasta egendom (alltså att dom får ta den och inte ge tillbaka) då den förrekommit vid upprepande tillfällen i brott. Jag tyckte det lät lite fel att dom kan göra så?

Man får i princip alltid tillbaka den.

Men beslag tar dom den och behåller den så säljs den sen, inte skrotas.
Citera
2022-12-23, 18:09
Medlem
Citat:

Sluta gissa dig fram.
Dom skrotar bilen om värdet understiger 10 000kr..
Citera
2022-12-23, 18:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Sluta gissa dig fram.
Dom skrotar bilen om värdet understiger 10 000kr..

Länka till den källan.
Citera
2022-12-23, 18:40
Medlem
Citat:

Ok det var vad polisen sagt på polisförhör och att om den beslagtas har personen inte rätt till någon ersättning för bilen heller…

Men det verkar ju fel att dem får göra så
Citera
2022-12-23, 18:43
Medlem
Citat:
Länka till den källan.

https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/l%C3%A4ttare-f%C3%B6r-polisen-att-beslagta-bilar-1.1262917
Citera
2022-12-23, 18:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/l%C3%A4ttare-f%C3%B6r-polisen-att-beslagta-bilar-1.1262917

Tack va nytt för mig trots gammal artikel
Citera
2022-12-23, 19:26
Medlem
Ja, vid upprepade rattfyllor, olovliga körningar eller liknande får bilen förverkas enligt trafikbrottslagen p. 7.
Citera
2022-12-23, 20:06
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Om man skulle åkt dit vid några upprepade tillfällen i samma bil, kan polisen då beslagsta bilen? Förstår att dem får beslagsta bilar i syfte för utredning. Men undrar snarare får dem även behålla/skrota den om dem tycker det är upprepande av händelse. Och är det något dom i tingsrätten kan besluta?
Ja polisen får beslagta fordon.
Har det lågt värde så skrotas det.
Har det ett högre värde så säljs det och pengarna tillfaller staten.
Det som avgör om man kan ta fordon är hur många gånger man plockat dig och inte vilket fordon det är frågan om.
Fordonet behöver inte vara registrerat på dig ens det räcker om du använder det
Citera
2022-12-23, 20:07
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Jag tycker det är väldigt rätt att man kan göra det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in