2022-12-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Kinamaten ligger väl runt samma pris?
Och hyrorna beror väl såklart på var restaurangen ligger.
I centrum/innerstan i eftertraktade områden är det svindyra hyror.

Kinamaten ligger typ 33 procent under. Vad jag har sett och jag äter mycket asiatiskt.
Citera
2022-12-23, 15:28
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Det är indier och kineser som har samma tankesätt. Lura svensken på pengar.

Gör man maten själv går den på 10-20kr.

För tjugo spänn har du inte ens råd med kryddorna till en indisk gryta.
Citera
2022-12-23, 15:33
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldx
Finns det någon anledning att en tikka masala på ett halvskabbigt indiskt hak kostar typ 250kr? Är ingredienserna på riktigt såhär dyra eller har alla indiska restauranger kommit överens om sjuka priser?

Pizza och hamburgare har också blivit dyrare men inte i närheten av den indiska maten. Själv har jag slutat äta indisk mat ute pga dessa överpriser.

Det går åt mycket kryddor, kokas länge i öppna kärl, behövs en del köksutrustning som inte snabbmatsköksgrossarna säljer stora mängder av. Jämfört med pizza och hamburgare handlar det om väsentligt större köttmängder per portion, och en del ingredienser måste importeras och påverkas då särskilt av rubbningar i internationell logistik som burkananas på din hawaiipizza inte berörs av.
Citera
2022-12-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
För tjugo spänn har du inte ens råd med kryddorna till en indisk gryta.

Snälla, portionspris och storkok.
Citera
2022-12-23, 15:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Finns det någon anledning att en tikka masala på ett halvskabbigt indiskt hak kostar typ 250kr? Är ingredienserna på riktigt såhär dyra eller har alla indiska restauranger kommit överens om sjuka priser?

Pizza och hamburgare har också blivit dyrare men inte i närheten av den indiska maten. Själv har jag slutat äta indisk mat ute pga dessa överpriser.

Indisk mat är väl överlag dyr (inte sällan minst ca 200 kr per person att äta ute), är väl betydligt bättre ingredienser än snabbmat . Men sedan spelar tillagningstid, en dyr lokalhyra samt höga minimilöner för personal stor roll på priset (jämför en pizzeria med en stor andel svartanställd personal).
Citera
2022-12-23, 15:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Bra fråga av ts, men det jag också undrar är varför det är så dyrt att äta ute fastän all mat under typ 750-1000kr består i stort sett av endast tillsatser, e-nummer och skräp-produkter?
Jag kan laga en lyxmåltid hemma av riktiga råvaror för 100-lappen..
Sjukt.

Det är lokal och personal som är dyrast, inte själva ingredienserna.
Citera
2022-12-23, 15:58
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Kollade några restauranger snabbt via Foodora.

Indiskt: 150-200
Pizza: 100-120

I en av Sveriges större städer. Varför det är dyrare är lite mindre klart. Riset lär vara extremt billigt i alla fall.
Citera
2022-12-23, 16:01
Medlem
Deveshs avatar
Citat:

Det verkar som att många av dessa restauranger inte vill ha kunder utan existerar enbart för att tvätta pengar. Väldigt vanligt i Thailand.
Citera
2022-12-23, 16:06
Medlem
SwizzerNöts avatar
Jag skulle säga japanskt > indiskt > thai > kinesiskt. Sen är det kanske mest beroende på vilket segment resturangen siktar in sig i. Om det ligger en kinesisk lyxresturang och en japanske take-away sushi vagn så blir ju skillnaden tvärtom.
Citera
2022-12-23, 16:08
Medlem
Fieldxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Kinamaten ligger typ 33 procent under. Vad jag har sett och jag äter mycket asiatiskt.

Exakt. Det är märkligt att kinesisk, vietnamesiskt och thailändsk mat alltid är billigare när de också behöver ovanliga ingredienser.

Jag bor för övrigt i Stockholm och priserna runt 250 såg jag via uber eats på ställen i innerstan. Det fick bli burger king istället.
Citera
2022-12-23, 16:47
Medlem
Personalen får kanske betalt?
Citera
2022-12-23, 18:09
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Personalen får kanske betalt?

Hos en indier? Haha de stackarna som inte tillhöra den ägande familjen har antagligen betalat bara för att komma hit och arbeta, sen är det 7 dagar i veckan för en pisslön och bo på en madrass för 6000 som dras av lönen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in