2022-12-23, 12:35
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Nej och skulle vilja säga att det inte spelar roll. Vet att jag hört detta från flera personer tidigare också. Men men, ser att fler håller med dig så geografin kanske spelar roll trots allt!
Jag tror kanske Stockholm är där indisk och i viss mån kinamat hållt ganska låg prisnivå länge, medan thaimat varit oskäligt dyr för vad man får. Även Göteborg har jag märkt en liknande trend, men resten av landet kanske är tillgång/efterfrågan mer som prissätter.
Citera
2022-12-23, 12:35
Avstängd
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Det är indier och kineser som har samma tankesätt. Lura svensken på pengar.

Gör man maten själv går den på 10-20kr.

Kan du lista lite ingredienser och priser för att göra en Tikka Masala för 10-20 spänn?
Citera
2022-12-23, 12:39
Medlem
holmiums avatar
Det är väl inte konstigt. Det är ju riktigt långt !
Citera
2022-12-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Kan du lista lite ingredienser och priser för att göra en Tikka Masala för 10-20 spänn?

Du får ju räkna på att su gör en maträtt för typ 8 pers sen delar du priset per person = 10-20kr/måltid

Mvh.
Citera
2022-12-23, 13:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag tror kanske Stockholm är där indisk och i viss mån kinamat hållt ganska låg prisnivå länge, medan thaimat varit oskäligt dyr för vad man får. Även Göteborg har jag märkt en liknande trend, men resten av landet kanske är tillgång/efterfrågan mer som prissätter.
I mindre orter med enbart en indisk restaurang så är nog prisnivån lite högre.
Citera
2022-12-23, 13:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I mindre orter med enbart en indisk restaurang så är nog prisnivån lite högre.
Exakt. Sen har ju det blivit vanligare med bangladeshiska restauranger som har jackat upp kvaliteten en del, och har väl även syltorna i Sthlm passat på att höja priset en del.
Citera
2022-12-23, 14:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldx
Finns det någon anledning att en tikka masala på ett halvskabbigt indiskt hak kostar typ 250kr? Är ingredienserna på riktigt såhär dyra eller har alla indiska restauranger kommit överens om sjuka priser?

Pizza och hamburgare har också blivit dyrare men inte i närheten av den indiska maten. Själv har jag slutat äta indisk mat ute pga dessa överpriser.
Det låter verkligen dyrt. Detta ställe har exempelvis dagens för ~125 kronor.

https://indiangarden.nu/locations/hornstull#menu_lunch

Á la carte kostar givetvis mer, men detta gäller ju för alla restauranger utom just pizza och hamburgare. Men kan dessa verkligen jämföras med en restaurang som serverar riktig mat och inte något som en 18-åring kan lära sig svänga ihop på tre dagar?
Citera
2022-12-23, 14:31
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Heller med. Maten som dom serverar för 160 kr kostar typ 20 spann i Asien.
Tyvärr är det ju så.
Löner,hyror,skatter mm i Sverige gör att vi har de priserna vi har
Citera
2022-12-23, 14:44
Medlem
swebarbs avatar
Är det i en storstad låter det lite dyrt, i malmö kollade jag min närmaste där ligger det från 135kr upp till 195kr på varmrätter så inte så jättedyrt men då är det äkta också autentiska indiska recept som gott i arv i kockens familj och smaker supergott så lätt värt dom priserna.

250+ hade jag dock aldrig betalat även med dagens elpriser som alla fattar det går inte sälja bra käk för under 100kr glöm det liksom....
Senast redigerad av swebarb 2022-12-23 kl. 14:47.
Citera
2022-12-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Tyvärr är det ju så.
Löner,hyror,skatter mm i Sverige gör att vi har de priserna vi har

Har kineserna billigare hyror? Lite kryddor och ost och spinat (palak paneler) kostar typ 170 spänn. Det verkar som att indierna generellt tror att dom levererar lyx. 3 nan bröd (pizzadeg) 45kr
Citera
2022-12-23, 14:48
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Har kineserna billigare hyror? Lite kryddor och ost och spinat (palak paneler) kostar typ 170 spänn. Det verkar som att indierna generellt tror att dom levererar lyx. 3 nan bröd (pizzadeg) 45kr

Kinamaten ligger väl runt samma pris?
Och hyrorna beror väl såklart på var restaurangen ligger.
I centrum/innerstan i eftertraktade områden är det svindyra hyror.
Citera
2022-12-23, 14:54
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Kryddor har ju blivit svindyrt de senaste åren, vilket nog skulle kunna påverka indisk mat som just har mycket kryddor i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in