2022-12-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
TT är privatägt och får väl ha vänsterjournalister i farten hur mycket de vill.
Det allvarliga är ju att "oberoende public service" inte gör upp med sin vänsterextremism eller att de bara tar in en nyhet från t.ex. TT utan tanke på att ifrågasätta den.

(Det bästa vore om nuvarande regering fick till en ny journalisthögskola där kraven på saklighet, verklighetsnärhet och oberoende osv. redan från början var väldigt höga.)
Det handlar om deras trovärdighet. Tror du att andra medier skulle använda hans publikationer om det fanns misstankar om att han inte är neutral?
Citera
2022-12-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hans agerande gjorde att hans opartiskthet kunde ifrågasättas. Han twittrade vidare inte som privatperson, han angav specifikt att han arbetade på TT.

Jag tror Owe Nilsson ansåg sig stå över sådana petitesser.
Inte i tweeten, bara på sin profilsida. Tycker ändå TT hade en väldigt sträng policy, gillar inte den.
Citera
2022-12-23, 14:36
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Inte i tweeten, bara på sin profilsida. Tycker ändå TT hade en väldigt sträng policy, gillar inte den.
Vad är oklart? Han skriver ju meddelandet med referens till sin roll som TT-reporter:
Citat:
”Aldrig under 35 år tagit ställning för nån regering eller parti. Men när en regering, med ett stödparti, vars egen vitbok visar att flera av partiets grundare var nazister, drar in stödet för SKMA, som bekämpar antisemitismen och undervisar om Förintelsen - där går gränsen.”
Det fetade, det syftar på hans 35 år som TT-reporter.

Tweeten återgives här:
https://www.expressen.se/kultur/tweeten-som-blev-slutet-pa-owe-nilssons-karriar/
Citera
2022-12-23, 14:40
Medlem
Citat:
Vad är oklart? Han skriver ju meddelandet med referens till sin roll som TT-reporter:

Det fetade, det syftar på hans 35 år som TT-reporter.

Tweeten återgives här:
https://www.expressen.se/kultur/tweeten-som-blev-slutet-pa-owe-nilssons-karriar/
Exakt, 35 år av privatliv. Som överlappar med 35 år av yrkesliv. Det vill säga hans arbetsgivare har haft munkavle på honom hela tiden. Tycker det är sjukt.
Citera
2022-12-23, 14:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Exakt, 35 år av privatliv. Som överlappar med 35 år av yrkesliv. Det vill säga hans arbetsgivare har haft munkavle på honom hela tiden. Tycker det är sjukt.
Nu tramsar du bara.
Citera
2022-12-23, 14:58
Medlem
Citat:
Nu tramsar du bara.
Tycker det är väldigt otramsigt med arbetsgivarkontrakt som säger att man inte får ha några åsikter på fritiden. Förstår inte hur det kan ha blivit idealet. Känns så onödigt, ungefär som att katolska präster inte får gifta sig. Bara uppoffring utan någon egentlig vinst.
Citera
2022-12-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det handlar om deras trovärdighet. Tror du att andra medier skulle använda hans publikationer om det fanns misstankar om att han inte är neutral?

Nämn en högermedia som är trovärdig. ja väntar.
Citera
2022-12-23, 15:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Tycker det är väldigt otramsigt med arbetsgivarkontrakt som säger att man inte får ha några åsikter på fritiden. Förstår inte hur det kan ha blivit idealet. Känns så onödigt, ungefär som att katolska präster inte får gifta sig. Bara uppoffring utan någon egentlig vinst.
Du menar att det inte är några problem att katolska präster knullar småbarn, bara de gör det på fritiden?
Citera
2022-12-23, 15:29
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Väldigt oärligt att inte ens nämna i trådstarten att beslutet togs efter påtryckningar från stats-och-pressekreterare på regeringskansliet. Det är extremt allvarligt att den nya högerauktoritära regeringen redan börjat urholka pressfriheten.

Det där är bara strunprat. en pressis ringde för att ställa en fråga.

När det gäller Owe tycker jag det är ett korkat beslut. Man kan tycka vad man vill om hans twittrande, men som reporter har han, för att citera någon, "varit lika butter och bitter mot alla". Bland de som reagerade märktes Carl Bildt.
Citera
2022-12-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du menar att det inte är några problem att katolska präster knullar småbarn, bara de gör det på fritiden?
Eftersom det är ett av de värsta brotten som existerar tycker jag de inte bara ska bli av med jobbet, de ska in i fängelse också. Men vad en journalist skvallrar om på nätet skiter jag i.
Citera
2022-12-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Nämn en högermedia som är trovärdig. ja väntar.
Det finns säkert men jag förstår inte vad det har med min kommentar att göra. Jag vinklade den varken till höger eller vänster, konstaterar bara att om en journalist uttrycker sig som han har gjort då kommer trovärdigheten att minska drastiskt
Citera
2022-12-23, 16:43
Medlem
Journalister har yrkesetiska regler som de BÖR följa. Jätteviktigt eftersom journalistiken är en av grundpelarna i en fungerande demokrati. Det finns särskilda sidor i tidningarna för åsikter, just av den anledningen. Många kallar Anders Lindberg för journalist och det är fel. Han är ledarskribent och inget annat och kan twittra bäst han vill och ingen behöver ta honom på allvar, men om en journalist uttrycker åsikter Ä R det problematiskt.
Tyvärr har många journalister börjat tumma på det journalistiska uppdraget och jag hoppas vi får en tillnyktring, en lex Owe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in