Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-19, 17:35
  #1
Medlem
Hej, körde Åre förra säsongen och hyrde nybörjare snowboard för att testa. Efter ett par timmar tyckte jag det var riktigt skojj och fastnade totalt för det. Tog mig ner för röda / svarta backar utan större problem mot slutet av långhelgen och ska iväg nu igen om någon månad och planerar att köra minst 1-2 ggr per år.

Har ni några tips på en bra snowboard som jag kan ha ett par år och växa in i då jag känner att jag utvecklas snabbt.

Är 187cm lång och ~75kg om det spelar någon roll.

Tacksam för alla tips 😉
Citera
2022-12-19, 18:52
  #2
Medlem
Beror ju lite på din åkstil. I och med att du beskriver sig själv som nybörjare, även om du tycks ha utvecklats mycket bra under kort tid, gissar jag dock att du inte utvecklat någon specifik sådan ännu.

Det jag skulle rekommendera på rak arm för en ganska ny åkare är en mjuk och tillåtande bräda. Där är exempelvis en Burton Clash ett bra val. Däremot kommer en sådan med tiden bli lite begränsande, i synnerhet i högre hastigheter.

Så; min rekommendation är därför en Burton Process. Antingen med camber-profil eller flying v-profil. Dessa profiler är hur brädan är formad och påverkar hur stabil brädan är i pisten.

Camber är formad så att fronten och tailen (dvs det yttersta på brädan) alltid är i backen medan mitten har luft. Denna profil är lämplig om du vill stå stabilt i pisten och åka snabbt. Däremot är det lättare att få felskär varför det kan sägas vara en ”svårare” profil om man är ny.

Flying V är det motsatta. Där går mitten av brädan alltid i backen medan fronten och tailen går upp. Denna profil är lämplig om du gillar att åka off-pist, i lössnö eller generellt vill hoppa (både i park och i pist). Profilen är även mer tillåtande då man kan svänga en hel del med fötterna utan att köra fast.

Hade jag varit du hade jag köpt en Burton Process flying V. Antingen 157 eller 159 cm (din längd gör att båda funkar, den längre är dock stabilare). Men det är en smaksak. Du är så pass ny på snön att du kommer utveckla en åkstil utifrån den bräda du väljer, så det är egentligen fritt fram. Men en generell rekommendation är att köpa en bättre bräda från början, inget Head, Warp eller annat budgetmärke. Det är värt i det långa loppet att köpa kvalitet. Sen behöver du inte åka Burton bara för att jag gör det. Andra bra märken är Nitro, Salomon och K2. Är personligen förtjust i Nitro.

Jag kör själv en Burton process flying V och tycker det är en fantastisk bräda. Skulle jag knäcka den (vilket jag varit nära ett par gånger…) skulle jag köpa en ny likadan.

Tillägg: Du vet inte vilken bräda du hyrde när du körde i Åre? Min erfarenhet av deras hyrbrädor är ju minst sagt deppig…
__________________
Senast redigerad av Nulb 2022-12-19 kl. 18:54. Anledning: Tillägg
Citera
2022-12-19, 19:39
  #3
Medlem
Tack för ett välutvecklat svar, precis som du säger har jag väl inte riktigt utvecklat någon specifik stil ännu. Jag är inget fan generellt av att åka så fort som möjligt utan gillar att skära mig ner i lagom takt och känna att jag har full kontroll samt försöka blanda in lite lekfulla hopp, stancebyten osv.. har inte lärt mig alla uttryck för allt men du förstår säkert.

Läste lite på Burton Process flying v och den ser ut att passa mig utmärkt i dess beskrivning, verkar tyvärr vara väldigt dåligt med lager på den på alla siter jag vart inne på.. kikar på 157W / 159W. Har hört gott om Salomon och Nitro, har du någon bräda där du kan rekommendera att kika närmare på ifall jag inte lyckas få tag den förstnämnda?

Minns faktiskt inte alls vilken bräda jag hyrde i Åre men var antagligen en skitbräda då jag sa att jag aldrig stått på en snowboard så dom slängde väl på någon halvtrasig restlager på mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback