Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-12-19, 06:47
Medlem
Ofta kan man höra om hur eftersträvansvärt det är att kunna "tänka utanför boxen".

Är det inte så att "tänka utanför boxen"-kommentarer på Flashback = OT (off topic) ?

Vad tycker ni?

(Tex så skulle ju kommentarer som kommer spontant från det undermedvetna kunna tas bort som OT.)
Senast redigerad av Adventurer6 2022-12-19 kl. 07:44.
Citera
2022-12-19, 06:50
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Ofta kan man höra om hur eftersträvansvärt det är att kunna "tänka utanför boxen".

Är det inte så att "tänka utanför boxen"-kommentarer på Flashback = OT (off topic) ?

Vad tycker ni?
Nej det tycker jag inte. En kommentar som är "utanför lådan" kan ju mkt väl hålla sig till ämnet. "Att tänka utanför boxen" är ju en benämning på att hitta en alternativ/okonventionell lösning på ett problem, inte att man ska svara "goddag yxskaft".
Är det en kommentar som inte håller sig till ämnet är den ju inte "utanför boxen" utan "off topic"

Sedan är ju vissa forum striktare än andra. De vetenskapliga forumen kan ju behöva begränsa rena konspiratoriska/galna inlägg då det annars skulle bli rena pajaserierna
Senast redigerad av Hobbybonde 2022-12-19 kl. 06:56.
Citera
2022-12-19, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej det tycker jag inte. En kommentar som är "utanför lådan" kan ju mkt väl hålla sig till ämnet. "Att tänka utanför boxen" är ju en benämning på att hitta en alternativ/okonventionell lösning på ett problem, inte att man ska svara "goddag yxskaft".
Är det en kommentar som inte håller sig till ämnet är den ju inte "utanför boxen" utan "off topic"

Många intellektuella och kreativa personer gillar ju att leka med det undermedvetna för att se hur det tas emot och hur det kan vinkla samtalen.
Ibland kan man alltså säga något som man inte ens själv vet varför man säger men sedan i samtalet knyts det ihop och allting får mening och man förstår. Lite som att lägga mentala fria pussel.
Citera
2022-12-19, 07:00
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Många intellektuella och kreativa personer gillar ju att leka med det undermedvetna för att se hur det tas emot och hur det kan vinkla samtalen.
Ibland kan man alltså säga något som man inte ens själv vet varför man säger men sedan i samtalet knyts det ihop och allting får mening och man förstår. Lite som att lägga mentala fria pussel.
Ja alltså om ett svar inte håller sig ens till ämnet så är det ju inte "utanför boxen" utan off-topic. I så fall använder du "utanför boxen" fel..

Och off-topic-regeln finns ju för att annars skulle diskussionerna mkt snabbt springa iväg och handla om något helt annat än vad tråden ursprungligen handlade om, eller få en mängd olika diskussioner pågående samtidigt. Det blir ju ohållbart i längden.
Citera
2022-12-19, 07:04
Medlem
Citat:
Ja alltså om ett svar inte håller sig ens till ämnet så är det ju inte "utanför boxen" utan off-topic. I så fall använder du "utanför boxen" fel..

Och off-topic-regeln finns ju för att annars skulle diskussionerna mkt snabbt springa iväg och handla om något helt annat än vad tråden ursprungligen handlade om, eller få en mängd olika diskussioner pågående samtidigt. Det blir ju ohållbart i längden.

Kan du koppla "saft och bulle" till topic i den här tråden nu?
Citera
2022-12-19, 07:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Du verkar inte förstå vad begreppet att tänka utanför boxen betyder.
Citera
2022-12-19, 07:13
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Kan du koppla "saft och bulle" till topic i den här tråden nu?
Di fråga är egentligen alltså varför man inte får svara off-topic i trådar?
Citera
2022-12-19, 07:26
Medlem
Citat:
Nu tänkte jag nyss "saft och bulle".

Jag vet inte varför exakt just nu men jag ville testa att posta det i just denna tråden.

Jag gillar ditt outside the box-thinking verkligen
Citera
2022-12-19, 07:38
Medlem
Citat:
Di fråga är egentligen alltså varför man inte får svara off-topic i trådar?

Nu svarade du inte på min fråga.
Citera
2022-12-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du verkar inte förstå vad begreppet att tänka utanför boxen betyder.

Vad får dig att tro det?
Citera
2022-12-19, 07:51
Medlem
6stringlevins avatar
Jag har väldigt hög IQ och är ovanligt beläst.

Så det är oundvikligt att en del jag skriver går ovanför den enskilda modens huvud. ALternativet är att en mod måste kunna mest och det är orealistiskt.
Ibland tas mina och andras inlägg bort för att moderaten () inte förstår diskussionens komplexitet. Men det skulle inte kunna vara på något annat sätt. Vi får leva med det.
Citera
2022-12-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Jag har väldigt hög IQ och är ovanligt beläst.

Så det är oundvikligt att en del jag skriver går ovanför den enskilda modens huvud. ALternativet är att en mod måste kunna mest och det är orealistiskt.
Ibland tas mina och andras inlägg bort för att moderaten () inte förstår diskussionens komplexitet. Men det skulle inte kunna vara på något annat sätt. Vi får leva med det.

Om inte sådana som du får "frisedel" och en liten stjärna bredvid användarnamnet så moderatorerna behandlar dig med förtjänad tolerans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in