2022-12-18, 21:01
Medlem
Är det möjligt att köpa t.ex. abb aktier på large cap Sverige och sedan sälja dom på new York stock Exchange?
Citera
2022-12-18, 21:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crownhater
Är det möjligt att köpa t.ex. abb aktier på large cap Sverige och sedan sälja dom på new York stock Exchange?
Om du köpt aktier på Stockholmsbörsen så får du också sälja dem där. Det är där de då är noterade.

Edit: Jag hade eventuellt fel.
Ett företags aktier kan idag handlas på flera marknadsplatser.
Idag pratar man också om att marknaden är fragmenterad, vilket betyder att en aktie kan handlas över flera marknadsplatser utan att företaget själv valt detta.
https://www.nordnet.se/blogg/kunskapsbanken/aktier/vad-ar-borsen/

Hur det skulle kunna funka låter jag vara osagt.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-12-18 kl. 21:21.
Citera
2022-12-18, 21:27
Medlem
Flaskhalsats avatar
ABB är faktiskt dubbelnoterade dvs noterade på två marknader men inte den amerikanska. Det är inga problem att köpa en aktie i Sverige och sälja en aktie i Schweiz och ha en nettoposition på noll.
Citera
2022-12-18, 22:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
ABB är faktiskt dubbelnoterade dvs noterade på två marknader men inte den amerikanska. Det är inga problem att köpa en aktie i Sverige och sälja en aktie i Schweiz och ha en nettoposition på noll.
Hur gör jag rent praktiskt om jag köper en aktie på Stockholmsbörsen och sedan vill sälja den på New York?
Citera
2022-12-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur gör jag rent praktiskt om jag köper en aktie på Stockholmsbörsen och sedan vill sälja den på New York?

Kom alldeles nyligen över ordet "Arbitrage" som jag aldrig hört om tidigare - sök på google, väldigt intressant
Citera
2022-12-18, 22:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Kom alldeles nyligen över ordet "Arbitrage" som jag aldrig hört om tidigare - sök på google, väldigt intressant
Det är väl det ts vill kunna utnyttja. Men hur gör man rent praktiskt? Mitt Avanza erbjuder mig inte att sälja eller köpa på en viss marknad.
Citera
2022-12-18, 22:47
Medlem
Citat:
Det är väl det ts vill kunna utnyttja. Men hur gör man rent praktiskt? Mitt Avanza erbjuder mig inte att sälja eller köpa på en viss marknad.

De är jag som är ts, ingen aning om hur man gör men jag skulle vilja lära mig de
Citera
2022-12-19, 12:44
Medlem
Citat:
Det var på sådan trading på prisskillnader i olika länder som svenska Pan Capital tjänade pengar.

Jag kan rekommendera boken om deras trading för den som gillar historia och vill ha lite trevlig julläsning: Tradingkungarna - Svenskarna som erövrade Wall Street av Jacob Bursell.

Boken finns även som ljudbok och i en tidigare utgåva med titeln "Risk". Ljudboken finns bl.a. att låna gratis i mobilappen Biblio.

"Pär Sandå var 26 år gammal när cheferna på Swedbank ställde in en ny dator på hans skrivbord. Den till synes oskyldiga burken rymde en elektronisk koppling till den nystartade svenska optionsbörsen. Året var 1991 och finansmarknaden var på väg att ömsa skinn för alltid. Femton år senare gick Pär Sandå och hans vänner i täten för aktiemarknadens globalisering. Med kontor på tre kontinenter, och servrar utställda invid världens största börser, gjorde de en halv miljon affärer per dygn i fyrtio olika länder. Ändå var de bara som mest trettio personer. På vägen byggde de upp ett av Sveriges mest lönsamma företag någonsin. Risk är en berättelse om en finansiell revolution, om entreprenörskap och om Pan Capital – en av näringslivets bäst bevarade hemligheter."
Citera
2022-12-20, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Det var på sådan trading på prisskillnader i olika länder som svenska Pan Capital tjänade pengar.

Jag kan rekommendera boken om deras trading för den som gillar historia och vill ha lite trevlig julläsning: Tradingkungarna - Svenskarna som erövrade Wall Street av Jacob Bursell.

Boken finns även som ljudbok och i en tidigare utgåva med titeln "Risk". Ljudboken finns bl.a. att låna gratis i mobilappen Biblio.

"Pär Sandå var 26 år gammal när cheferna på Swedbank ställde in en ny dator på hans skrivbord. Den till synes oskyldiga burken rymde en elektronisk koppling till den nystartade svenska optionsbörsen. Året var 1991 och finansmarknaden var på väg att ömsa skinn för alltid. Femton år senare gick Pär Sandå och hans vänner i täten för aktiemarknadens globalisering. Med kontor på tre kontinenter, och servrar utställda invid världens största börser, gjorde de en halv miljon affärer per dygn i fyrtio olika länder. Ändå var de bara som mest trettio personer. På vägen byggde de upp ett av Sveriges mest lönsamma företag någonsin. Risk är en berättelse om en finansiell revolution, om entreprenörskap och om Pan Capital – en av näringslivets bäst bevarade hemligheter."

spännande! den ska jag absolut ta och läsa - tack för tipset!
Citera
2022-12-20, 01:14
Medlem
Citat:

Du ringer banken och säger att du vill byta lista (stämpla om), de tar en fet avgift (t.ex. på Avanza & Nordnet är den 1500 kr) och sedan kan du handla med aktien på New York-börsen. Simple as that.
Senast redigerad av UniK-w61jdm45f4 2022-12-20 kl. 01:16.
Citera
2022-12-20, 02:03
Avslutad
Förut gick det att blanka svenska aktier noterade i USA men nu har de tagit bort den möjligheten. Då kunde man låsa en position på kvällen och gå ur positionen nästa dag när båda börserna var öppna samtidigt. Om det hade varit möjligt nu hade jag inte suttit med en jätteförlust i Ericsson. Då hade jag kommit ur med lite plus.
Senast redigerad av Juristen08 2022-12-20 kl. 02:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in