Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-21, 11:19
Medlem
Sonny00s avatar
Undrar vad det var de stal? Jag gissar på klockor och smycken. Inte tusan är dessa rånare kapabla att bedöma värdet på ljusstakar och oljemålningar?
Citera
2022-12-21, 13:32
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Traditionellt sett så har ju finare innerstadshus från 1800-talets slut döbattanger* med glasrutor i. Jag gissar att de även har någon form av innerdörr som original. Inga av dessa dörrar är särskilt svåra att snabbt ta sig igenom.

Men visst, idag har säkert de flesta någon form av gallergrind också, men dessa låses kanske bara när ingen är hemma och på natten. Att byta ut fina originaldörrar mot moderna säkerhetsdörrar tror jag inte förekommer (om det ens är tillåtet).

Dagtid när någon är hemma kan det i värsta fall vara så enkelt att rånaren krossar rutan i dörren och vrider om handtaget på insidan så är han inne. Men om jag får spekulera lite så blir jag inte förvånad om säkerhetsföretag har haft bråda dagar de senaste åren med att förbättra säkerheten i exklusiva lägenheter.

*Av franskans ”Deux battants”. Dörr delad i två halvor.

Det finns lägenheter som har en mycket högre säkerhetsklassificering än vad en vanlig lägenhet har med säkerhetsdörr eller gallergrind
Det finns hus på Östermalm som också har en ökad klassning än vanliga hus har.
Citera
2022-12-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Verkar vara ett nedköp att vara rik numera?
Hela tiden jagad av bovar som vill åt en verkar stressande.
De på Strandvägen har ju haft ett gissel med Rinkebyborna som gasat på med bilar utanför dem också.
Om det är de där Dal*nson som nämnts i tråden så verkar iallafall de vara sådana som gett mycket tillbaka till samhället genom välgörenhet och dylikt (enligt Wikipedia) så inga rakt igenom osympatiska högdjur alltså(?) som man kan förknippa folk med rikedom som?

Såg en port på Strandvägen 35 på hitta där det bor invandrare och flera Mohammed i hela porten. Invandrare som klättrar upp sig bland de rika är nog de som kan utgöra den riktigt osympatiska kategorin i samhället, däremot?

Jag var förbi Ica Baner häromsistens. Det är som ett litet närlivs för just de boende där på Strandvägen och gatorna däromkring (en liten pluttig butik som känns som förortens närlivs).
När jag skulle gå in så reagerade jag på att en ung kille var så himla artig och trevlig vid dörren.
Man blir förvånad när ungdomar är sådär liksom. Snäll, korrekt och jätteartig.
Inget man råkar ut för med dagens unga annars i samhället. Det syntes på honom att han kom från hörnet, som boende i kvarteret (ja, sådan kan synas).
För övrigt reagerade jag på att den lilla närlivssbutiken, med smalt sortiment likt ett snabbköp, hade klämt in färsk hummer, krabba osv i en vrå med kallvarudisk, samt även en hörna med färskt kött i kallvarudisk (kassören springer väl dit och skär upp köttet då folk vill ha? ) men rätt fascinerande att detta var inklämt i ett närlivs på pluttig yta.

Obs, jag såg sen att den artiga killen gick in i en av portarna utmed Strandvägen, typ 29:an eller nåt.

Och jag som liksom tänker mig att rika är snoffsiga högdjur, likt de egocentriska Hollywood-fruarna, tog upp den artiga killen med sambon sen.
"Nja, för att komma upp sig i karriär och smöret sådär fordras nog sådana där riktigt sociala skills" tyckte han.

Så man ska nog inte bara sparka uppåt att det är empatilösa svin som är rika?
(Influencers, Hollywoodfruar och Allan Ballan-invandrare som korrumperat tagit upp sig till rikedom i Sverige är dock empatilösa svin.)

Edit: Aha, såg att Egyptens ambassad är beläget på Strandvägen 35 https://www.wikiwand.com/sv/Egyptens_ambassad_i_Stockholm
Man får inte glömma att i en sund ekonomi är det lönsamt att göra något önskvärt för samhället vilket leder till vinst. Det är sjukt att man ska behöva misstänka rika personer för att vara politiker, ha kontakter inom politiken eller vara fifflare. Ser jag någon med dyra vanor vill jag kunna glädjas med den och vara tacksam för välståndet som spiller över på mig.
Citera
2022-12-21, 14:42
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svearike1312
Tänker inte ge ut några exakta namn, men personen i fråga har tillgångar på över 700m

Tänker du på någon av rånarna eller någon av de rånade?
Citera
2022-12-21, 16:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Tänker du på någon av rånarna eller någon av de rånade?

Vad tror du?
Är du seriös med din frågeställning?
Citera
2022-12-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ha, ha, jag som till och med tyckte synd om kassören i den lilla ihopklämda butiken, med krävande gubbs och östermalmskärringar som stamkunder.

Min Ica-butik, där jag bor, har mycket trevligare miljö och personal, kände jag vid besöket.
Eller ja, kassören där på Ica Baner var trevlig, men jag tror det är trist utbud med de boende, stamkunderna som kommer dit? (Botoxopererade östermalmskärringar och energislukande gubbs.)

Vad är felet på dessa människor menar du om du jämför med dig själv? Just nyfiken
Citera
2022-12-21, 20:44
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Vad tror du?
Är du seriös med din frågeställning?

Kul att du frågar!
Jag är 100% ironisk.

"personen i fråga" är flera personer enligt media och det står också i tråden.

En gång till?
https://sverigesradio.se/artikel/ran-i-bostad-pa-ostermalm-maskerade-garningsman-hotade-med-vapen
"Flera personer blev rånade i en bostad på Östermalm i centrala Stockholm på söndagskvällen.
Ett antal maskerade gärningsmän tog sig då in i bostaden och tvingade med vapen till sig föremål till ett stort värde."

Polisen säger att de drabbade är i chocktillstånd
Citera
2022-12-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Oh suck!

Du läser inte vad jag skrev, folk som "nollar" i skatt kan inte betala "mer". Du skall icke tro att välbärgade skänker sina pengar till stan.

Nu är inte detta det enda sättet framgångsrika betalar skatt. Räcker att man driver ett bolag som går bra så kommer statskassan få sin beskärda del.
Citera
2022-12-21, 22:44
Medlem
Vem blev rånad?
Citera
2022-12-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awakes
Nu är inte detta det enda sättet framgångsrika betalar skatt. Räcker att man driver ett bolag som går bra så kommer statskassan få sin beskärda del.

Nä, läs själv.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sveriges-storsta-bolag-nolltaxerar

Ganska vanligt att skatteplanera
Citera
2022-12-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svearike1312
Vad spelar det för roll? Vill inte tillfredsställa kapital-hatarna ute i betongen som älskar när framgångsrika personer utsätts för ovärdiga brott…

Vad tror du? Har man sagt A får man...
Citera
2022-12-22, 11:57
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Glöm inte att du t.om kan köpa uppgifter om taxerad inkomst i Sverige, genom ett enkelt klick på nätet.Förr var man åtminstone tvungen att köpa sig en sån där katalog över precis allas inkomst.
Mycket bra poang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in