Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Vänta nu. Du kan inte mena att biologiskt mångfald och klimatförändringar INTE hänger samman ?
Du är medveten om att arter har dött ut sedan inlandsisens smältning och vi verkar ha klarat oss
hyfsat bra ändå ?
Nej det menar jag inte. Däremot har folk ingen förmåga att tänka på fler saker samtidigt utan det tjatas om koldioxid utan att se helheten.
Men vi kan prata om bin. Inte för att de brukar simma omkring i havet men ändå. Vi har inte lyckats utrota bina sedan inlandsisen men vi är på god väg och utan bin lär vi få en ny yrkesgrupp i form av pollinerare.
Men knott och myggor gillar våtmarker och även de fyller en funktion i mångfalden även om vi gärna vill slippa dem. Finns gott om andra små livsorganismer i våtmarker som skapar mångfald.
Vi är på olika våglängd här. Min inställning är det lilla. Jag är för en omställning i vårt resande där min nästa bil blir en Volvo XE40. Men min omställning sker med det lilla och nästa bil köps när min Volvo V60 D5 blir dyr att reparera. Jag sparar pengar genom veckohandel och använde ryggsäck långt innan Mp drev igenom Ls förslag om skamskatt på plastpåsar.
Det lilla är att i mitt nya boende finns en separat hållare för matavfall vilket gör att jag nu sorterar detta till skillnad mot förut när jag själv fick fixa en plats för den gröna påsen.
I det lilla dyker då frågan upp: Behöver vi verkligen alla diken eller förlorar vi någonting på att återställa det naturen själv skapat? Vi har en natur som levde i perfektion vilket vi gärna sabbar i kortsiktigt tänk. Ungefär som att naturen (Allah/Gud) skapade en perfekt kropp bortsätt från den där hudfliken på kuken.
Därför. Skyffla igen dikena och kolla vad som händer när vi får vattenni markerna. Det är inte dyrare än att Uffe vill ha en ny köksmatta.