2022-12-18, 06:43
Medlem
Som rubriken säger, jag har köpt några varor privat och sålt vidare och lyckats göra en rätt bra vinst.
Dock har jag inte kvar kvittot för varan och kan inte redovisa vad jag köpte den för. Beloppet är över 50.000:- i vinst.

Vad säger skatteverket om detta vid ev. revision? Egentligen kan jag väl säga att jag köpte varan för 7-8 år sedan, hur länge är man skyldig att spara kvitton på inköp?

Eller skulle man kunna säga att man fått varan av en släkting?
Citera
2022-12-18, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Som rubriken säger, jag har köpt några varor privat och sålt vidare och lyckats göra en rätt bra vinst.
Dock har jag inte kvar kvittot för varan och kan inte redovisa vad jag köpte den för. Beloppet är över 50.000:- i vinst.

Vad säger skatteverket om detta vid ev. revision? Egentligen kan jag väl säga att jag köpte varan för 7-8 år sedan, hur länge är man skyldig att spara kvitton på inköp?

10 år ska man väl spara, skriv ett kvitto själv
Citera
2022-12-18, 06:59
Bannlyst
Kommer skatteverket bry sej? Dom bruka inte bry sej så mycket om summan är under 1 basbelopp.

I början på 2000 talet hade jag en del skumrask affärer, sålde tjänster över internet. SKV Ringde upp vid ett tillfälle frågade en massa frågor, men jag sa att verksamheten var nerlagd och hade en blygsam omsättning.

Idag har dom kanske lite bättre koll med peningtvättlagstifning osv.
Citera
2022-12-18, 07:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

"Några varor", är det saker som köpts in för att säljas med vinst, eller saker du haft och sedan valt att sälja när du inte längre vill ha dem? Du kan väl skriva vad det är istället för "varor".

Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Kommer skatteverket bry sej? Dom bruka inte bry sej så mycket om summan är under 1 basbelopp.

I början på 2000 talet hade jag en del skumrask affärer, sålde tjänster över internet. SKV Ringde upp vid ett tillfälle frågade en massa frågor, men jag sa att verksamheten var nerlagd och hade en blygsam omsättning.

Prisbasbeloppet för 2022 är under 50 tkr. TS har gjort över 50 tkr i vinst, så vad menar du?
Citera
2022-12-18, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller

Summan är över prisbasbelopp. Jag saknar kvitto på varan men sålde den med ren vinst på 400.000:-. Det är inte en bil.

Vågar man verkligen skapa ett eget kvitto?
Eller är det bara ge upp redan nu och deklarera och betala hälften i skatt?
Citera
2022-12-18, 08:54
Bannlyst
Citat:
Summan är över prisbasbelopp. Jag saknar kvitto på varan men sålde den med ren vinst på 400.000:-. Det är inte en bil.

Slöjda ihop ett eget kvitto. Se till att använd ett företags namn och org nummer på något som har konkat bara, gärna ett företag som inte hade koll på bokföreningen och gärna några år tillbaka i tiden.
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-12-18 kl. 09:01.
Citera
2022-12-18, 09:27
Medlem
Det låter som om du har köpt varan för ganska länge sen om du inte har kvar kvittot.

Köpte du in varorna för privat bruk och har använt dom och senare sålt och gjort vinst borde du inte betala skatt tycker jag, men Sverige har väl användning av dem så allt man kan tjäna på ska skattas sönder, gäller inte de rikaste dock

Om du köpte varorna för att sälja vidare så måste du skatta, men eftersom du saknar kvitto får väl skatteverket göra en prisbedömning?
Citera
2022-12-18, 12:58
Medlem
Citat:

Varför måste du berätta att du sålt nått öht?
Citera
2022-12-18, 13:31
Medlem
Citat:

Det blir hur som helst inte hälften i skatt, du får ju alltid dra av ett schablonbelopp som inköpsvärde, tror det är 25%. Sen får du ta bort 50k i skattefri vinst och betala 30% skatt på det som blir kvar efter det. Visst, 75k i skatt svider väl det också, du får väl väga risken att bli upptäckt mot den summan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in