Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-17, 23:42
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
De män som inte kan avstå kakor & godsaker 1 dag då och då utan att brytas sönder inifrån, är inga män jag litar på.

Tuff militär träning i kombo med fasta avslöjar dina sämsta sidor, vem du kan lita på i strid, vem som bryter ihop som en pussy och därmed är en fara för dig i verklig strid..

Självkontroll och disciplin är viktiga manliga egenskaper. Tjockisar är alltid de som gråter först av hunger...
Citera
2022-12-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Bluff och bluff.
Vem ,när och hur har någon bevisat ´bluffen´genom att jämföra de två olika fastemetoder och köra en seriös utredning sida vid sida ? Jag vågar svara = Ingen.
Och ingen människa är den andra lik i uppsättning/övrigt levende så vad som är bra för en betyder inte att det är bra för någon annan.
All forskning i ämnet, och liknade, är bara ett "utfall" för testgruppen då det inte finns något 0-värde på befolkningen.
Citera
2022-12-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leif60
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodvis fasta är bättre än samma minskning av kalorier över längre tid. Oavsett vilken 5:2, 3:1 8:16 eller annan fastediet du väljer så kommer du inte få bättre resultat än om du hade minskat kalorierna lika mycket men jämt över längre tid.
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?

I kliniska experiment funkar metoderna säkert lika bra för viktnedgången. Men i verkligheten är det jobbigt och svårt att räkna kalorier och poäng, särskilt om man inte lagar maten själv. Periodisk fasta baseras på enklare regler - det räcker att kunna klockan eller veta vilken dag det är i veckan.

Hur gör du för att räkna kalorier om du blir bjuden på mat eller äter på restaurang? Beställer in en våg?

Min erfarenhet är att periodisk fasta funkar bra till en viss gräns. Jag har försökt i två omgångar, ena gången med 5:2 och andra med 16:8, och tappade 6-8 kg på ett halvår båda gångerna. Sedan tar det tvärstopp, och jag stannar i vikt. Ska erkänna att jag tidvis rör mig väldigt lite, så gissar att det är kärnproblemet.

Periodisk fasta är rätt slöa metoder. Sektmänniskorna ägnar sig åt betydligt svårare dieter.
Senast redigerad av guru1966 2022-12-17 kl. 23:53.
Citera
2022-12-17, 23:48
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
då det inte finns något 0-värde på befolkningen.

" Det finns inget nollvärde på befolkningen" snyggt formulerat. Den ska jag komma ihåg. Den kommer jag att sno och använda framöver...
Citera
2022-12-17, 23:53
Medlem
Citat:
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodvis fasta är bättre än samma minskning av kalorier över längre tid. Oavsett vilken 5:2, 3:1 8:16 eller annan fastediet du väljer så kommer du inte få bättre resultat än om du hade minskat kalorierna lika mycket men jämt över längre tid.
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?

En anledning kan ju vara för att just vara i kaloriunderskott.
Istället för att äta 3 mindre måltider under kaloriunderskott kan det psykiskt kännas bättre att fasta förbi frukost och sedan äta större lunch och middag.
Citera
2022-12-17, 23:53
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är inte hungrig en stor del av dagen. Senare på dagen så är jag hungrig. Då är det väl bra att jag sparat kalorierna så att jag kan äta mig mätt.

Jag pallar helt enkelt inte futtiga måltider. När jag äter med familjen känns det som jag ska svälta ihjäl. Alla tar två små potatisar och två små köttfärsbiffar. Lite sallad. Vatten att dricka. Sedan är de såååååå mätta säger de.

Jag blir bara ledsen av det. Kan likagärna skita i att äta då.

Och då har man tvingat i sig en knäckemacka och fil till frukost för att "man måste äta frukost".

Sedan moffar de kaffebröd som galningar. Jag äter inte sådant men det är väl därför de är mätta hela tiden medan jag nästan sitter och gråter vid kvällsmaten av hunger.

Jag har mått bra av det sättet jag ätit på så jag blev glad när det blev en grej. Sedan så vet man väl väldigt lite om mat egentligen och jag orkar inte gå med i sekter. Jag äter sådant jag vill och när jag vill.
Citera
2022-12-17, 23:58
Medlem
Vansterpartiets avatar
Fastan kommer ju automatiskt genom att man inte orkar hålla på och äta hela tiden som vissa gör. Folk kollar snett på en om man inte äter tio gånger om dagen av någon anledning, som att man skulle falla ihop och dö av att vara utan mat något dygn.
Citera
2022-12-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
En anledning kan ju vara för att just vara i kaloriunderskott.
Istället för att äta 3 mindre måltider under kaloriunderskott kan det psykiskt kännas bättre att fasta förbi frukost och sedan äta större lunch och middag.
Periodisk fasta är ett enkelt sätt att begränsa kaloriintaget över tid. Bekvämt också.
Citera
2022-12-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excey
Periodisk fasta är ett enkelt sätt att begränsa kaloriintaget över tid. Bekvämt också.

Ja, funderar på att själv pröva det. Tror det skulle kännas bättre att äta två rejäla måltider per dag istället för 3 mindre.
Citera
2022-12-18, 00:57
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Den enda fördelen man kunnat visa vad gäller intermittent näring och livslängd är angående flugor eller möss (om jag minns rätt) men då genom att de inte fått äta under mycket specifika tider nära "sänggåendet". Då blev dessa hårt övervakade försöksdjur något äldre än motsvarande djur med samma kalorirestriktion.
I övrigt inga andra fördelar. Faktiskt mest nackdelar. Vad gäller människor gör tex Ramadan inte att muslimer lever längre. Så vad sysslar ni med?

Totalt fel!
Antalet cancerfall är lägst i världen i muslimska länder i MENA.
Dock äter musslorna massvis med bröd och socker så diabetes m m är skyhögt.
Hade islam hållit sig till en proteinrik köttdiet hade muslimerna varit mest hälsosammast i världen.
Citera
2022-12-18, 01:11
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Fasta är ingen bluff. Det är i princip det vettigaste man kan göra.
Citera
2022-12-18, 01:38
Medlem
Zilvios avatar
Näring, kost och kosttillskott --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem