2022-12-17, 03:49
Medlem
Hej!

Tänkte att jag kollar här då jag fick backning från mitt försäkringsbolag om det är värt att kriga mer för detta.

Jag var i Stockholm på besök. Skulle spela golf och lyckas då slarva bort bilnyckeln på golfbanan. Jag struntar i golfrundan och letar bilnyckeln i 3-4h överallt på området där jag varit. Detta är en fredag och anläggningen stänger. Jag står där och kan antingen ta in på ett hotell i hopp om att nyckeln kommer fram dagen därpå om någon lämnar in den eller flyga hem och hämta reservnyckeln. Jag tar taxi från golfbanan till Arlanda, flyger hem, åker ned någon dag senare och kör sedan hem bilen.

Totalt har jag lagt ut ca 10,000kr om man lägger ihop taxi, flygresor och kostnad för ny bilnyckel. Bilen är en leasingbil som står på företaget och jag har ingen egen försäkring för den. Bilfirman säger att det billigaste för mig var bara att lösa en egen nyckel privat då självrisken var högre än kostnaden för nyckeln. Jag vände mig till mitt försäkringsbolag och berättade läget men de sa att de inte kunde göra något. Är det lönt att bråka om eller ska jag bara se det som en dyr läxa?

Försäkringsbolaget är LF och jag har en vanlig hemförsäkring med tillhörande allriskförsäkring (drulle).

Tacksam för input
Citera
2022-12-17, 03:54
Medlem
Om bilnyckel/bilnyckelkort innehållande elektronisk startspärr skadas eller försvinner får du ersättning upp till 10 000 kr. Max ett skadetillfälle per år ersätts. Förutom själva nyckeln ersätter vi kostnaderna för att avprogrammera den skadade/försvunna nyckeln och inprogrammera en ny nyckel.

https://www.if.se/privat/forsakringa.../helforsakring
Citera
2022-12-17, 03:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Tacksam för input
Hur är din historik tidigare hos försäkringsbolaget?
Citera
2022-12-17, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickeNiPullan
Om bilnyckel/bilnyckelkort innehållande elektronisk startspärr skadas eller försvinner får du ersättning upp till 10 000 kr. Max ett skadetillfälle per år ersätts. Förutom själva nyckeln ersätter vi kostnaderna för att avprogrammera den skadade/försvunna nyckeln och inprogrammera en ny nyckel.

https://www.if.se/privat/forsakringa.../helforsakring

Nu är det där en bilförsäkring och inte en hemförsäkring. Sedan är det LF (Länsförsäkringar) det handlar om i detta fallet. Så hjälper tyvärr inte mig så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur är din historik tidigare hos försäkringsbolaget?

Har ett ärende som jag fått ersättning för sedan 2018. Detta var dock väldigt nyligen och en väsentlig summa pengar, drygt 25,000kr.
Citera
2022-12-17, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Nu är det där en bilförsäkring och inte en hemförsäkring. Sedan är det LF (Länsförsäkringar) det handlar om i detta fallet. Så hjälper tyvärr inte mig så mycket.

Har ett ärende som jag fått ersättning för sedan 2018. Detta var dock väldigt nyligen och en väsentlig summa pengar, drygt 25,000kr.

Sorry läste galet, trodde det var IF, men du har väl försäkring på bilen?

Självrisk för nyckelförlust
Vanligt förekommande självriskbelopp är 1 500 kr – 2 000 kr när det gäller bolag som If, Folksam, Hedvig eller Länsförsäkringar. Tänk på att omkodning och låsbyte kan innebära en kostnad på över 5 000 kr, därmed är självrisken relativt rimlig sett till skadans omfattning.

Citera
2022-12-17, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickeNiPullan
Sorry läste galet, trodde det var IF, men du har väl försäkring på bilen?

Självrisk för nyckelförlust
Vanligt förekommande självriskbelopp är 1 500 kr – 2 000 kr när det gäller bolag som If, Folksam, Hedvig eller Länsförsäkringar. Tänk på att omkodning och låsbyte kan innebära en kostnad på över 5 000 kr, därmed är självrisken relativt rimlig sett till skadans omfattning.

Det är en long-term hyrbil via hyrbilsfirma och det skulle kosta mig 5000kr i självrisk för dem att ta fram en ny nyckel. Nyckeln i sig är egentligen inte det största problemet utan det är ju allt runtomkring som blev dyrast eftersom det hände på annan ort. Länsförsäkringar klassade det som "Reseskada" men det gick inte igenom när det väl kom till handläggaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in