2022-12-15, 10:33
Medlem
Scott Danielss avatar
Jag har ibland varit med i styrelser i olika roller och ibland stått utanför, men kort sagt har jag ställt upp efter bästa förmåga när det har funnits ett behov.

Tyvärr är det långtifrån problemfritt alla gånger och särskilt i mindre föreningar blir det extra sårbart. Min upplevelse är att det finns eldsjälar som gör ett betydande arbete och tar ett stort ansvar. Sedan finns det de som sitter i styrelsen, men är nästintill passiva och närmast får betraktas som att sitta i styrelsen på papperet. Sedan finns förstås de som inte alls kan tänka sig att gå med i styrelsen.

Vilka upplevelser har ni från styrelsearbetet och hur får man en styrelse där var och en är engagerad istället för att bara 50 % av styrelsen gör allt jobb? Om man ska flytta till en BRF så kan man ju alltid ta en titt i årsredovisningen och bilda sig en uppfattning om det ekonomiska läget, men det är desto svårare att ta reda på om styrelsen i sig är välfungerande med ett bra samarbetsklimat.
Citera
2022-12-15, 10:52
Avslutad
Delar dina erfarenheter.

Bäst att få småstyrelser att fungera är att alla styrelsemedlemmar har uttalade ansvarsområden i relation till vad det är för slags förening. I en bostadsrättsförening kan det vara ekonomi (kassör) men också tillfälliga utredningsuppdrag t.ex. kolla offerter med elbolagen, ha löpande kontakt med gårdsvaktmästare, gå kontrollrunda varje vecka i fastigheten och rapporter vid varje styrelsemöte osv, osv. Med ansvar följer engagemang, och levererar man inte gör den sociala skammen att man skärper sig. Eller så avgår man, det kan också vara en välgärning.

Man måste också ha en ordförande som inte får vara konflikträdd, och som kan tala om för styrelsen att nu finns det en fråga att undersöka, och det kan inte göras av de som redan har ett uppdrag. Ordförande måste också gilla att fördela uppdragen och hålla hela styrelsen igång.

Om ingen tar på sig det får ordförande säga att "nu är det så är att Pelle har tre ansvarsområden i styrelsen, Katja har fyra, men Stina har inget. Så Stina, kan du ta på dig det här?" Säger Stina nej får ordförande ta ett separat snack med Stina om hur hon ser på att vara en del av en styrelse.

Bra om ordförande håller en middag/måltid varje år med styrelsemedlemmarna inklusive deras respektive, för att göra styrelsearbetet till en familjefråga så att styrelsemedlemmen får uppbackning hemifrån för sitt styrelsearbete. Det är trevligt och kul också, och stimulerar styrelsearbetet.
Citera
2022-12-15, 10:55
Moderator
Maviels avatar
Det är väl klokt att någon gång i sitt liv i allafall om man bor i en BRF sitta i styrelsen. Om inget annat så för att man får en god inblick i något man faktiskt äger en andel av.

Det är väldigt olika hur mycket olika styrelsemedlemmar vill/orkar/kan. Har suttit i styrelser där det varit givande och lärorikt men också i styrelse där rena rättshaverister lyckats få en post och ställer till kaos.

Som sagt är det väldigt bra att ha inblick.

Min upplevele utifrån de styrelser jag suttit i är att kassörens post är den tyngsta, inte ordföranden.
Citera
2022-12-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Min upplevele utifrån de styrelser jag suttit i är att kassörens post är den tyngsta, inte ordföranden.

Der är ju därför många har en ekonomisk förvaltare som ser till att avgifter kommer in, kostnader bokförs, lägenhetsregistret uppdateras med pantsättningar, tar fram budgetförslag och sätter ihop årsredovisning.
Citera
2022-12-15, 11:11
Medlem
Alldeles för dåligt system för att styra upp och hålla koll på vad som försiggår i en styrelse. Skapades väl en gång i tiden av blåögda idealister, men passar föga till dagens samhälle och den typ av individer vi nu har. Min erfarenhet är att man riskerar att få in styrelsefolk som mer är intresserade av att genomföra sin egen agenda, som gynnar dem själva, istället för att verka för allas bästa. En baksida av detta är att vi har sett många fall av missbruk av medel från föreningskassor och okunniga, amatörmässiga beslut som drabbar föreningen.
Regelverket kring bl.a. brf måste ändras för ökad insyn och transparens!
Har själv suttit i styrelsen och även varit ordförande men har blivit helt avtänd på att ev. flytta till en ny brf i framtiden, det får bli egenägt boende i stället.
Citera
2022-12-15, 11:14
Medlem
Delar bilden i trådstarten. Som ledamot i en Brf-styrelse ser jag en till fallgrop. 90% av medlemmarna läser knappt information som skickas ut, 20% dyker upp på årsstämman osv. De flesta har ingen aning om vad en Brf är. De mailar styrelsen som om de var hyresgäster hos IKANO.

Med tanke på detta är det lätt att när styrelsen söker nya ledamöter, tittar man på det fåtal som visat någon form av engagemang. I stort sett varje gång då en medlem själv hör av sig och vill gå med i styrelsen, kan man nästan vara säker på att den personen har EN fråga som den vill driva. Ofta sitter den på mötena och babblar enbart om hur man ska göra området mer anpassat för hundar. ”Vi borde bygga en hundrastgård, vi måste sluta sanda på gården för hundar kan få gruskorn mellan trampdynorna,” osv osv.
Sedan brukar intresset och engagemanget dö, och så sitter man där med en till ledamot som bara är dödvikt. Som alltid är på konferens när något ska göras i föreningen.
Citera
2022-12-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Der är ju därför många har en ekonomisk förvaltare som ser till att avgifter kommer in, kostnader bokförs, lägenhetsregistret uppdateras med pantsättningar, tar fram budgetförslag och sätter ihop årsredovisning.

Klarsynt analys av ts.

I det rullande arbetet så är det ofta mer arbete för kassören även om man har en förvaltare som hanterar det praktiska som nämns i citatet. Kontakten med förvaltaren ska hanteras. Sällan någon annan vågar titta på siffror och kassören får bli den buttra personen som inte bara tycker "att det här är en kostnad vi bara får ta" så fort något ska göras.
Citera
2022-12-15, 13:53
Medlem
Styrelsearbete fungerar som bäst när alla har en roll eller ansvarsområde. Gärna nedskrivet.

Exempelvis att någon är ansvarig för försäkringsärenden och vattenläckor. Om en vattenläcka inträffar vet man i förväg vem som ska hantera detta i styrelsen och denna person är påläst om vad som behöver göras.

Att vara ansvarig för enbart vattenläckor under ett år känns hanterbart. Däremot att vara 1/6-del ansvarig för alla ärenden i hela föreningen känns jobbigt.

Ordförande ska dock vara direkt ansvarig för så lite som möjligt. Ordförande kommer vara involverad i så mycket ändå. Ordförande kan vara huvudansvarig för föreningsstämma och styrelsemöten exempelvis.

Exempelvis kommer medlemmen med vattenläcka ringa i panik till ordförande så får denna kontakta rätt person i styrelse.

Så här kan en rollfördelning se ut med ansvarsområden.

Ordförande (Föreningsstämma, styrelsemöten, medlemsinformation)

Suppleant 1 (Kassör: Löpande ekonomi och bokföring)

Suppleant 2 (Vice kassör: avtal och upphandlingar)

Suppleant 3 (Incidentansvarig: Skada och försäkring)

Suppleant 4 (Medlemsansvarig: Klagomål, nyinflyttade, andrahansuthyrning)

Suppleant 5 (Underhållsansvarig: Städdag, genomföra säsongsskifte i föreningen)
Senast redigerad av Precise 2022-12-15 kl. 14:21.
Citera
2022-12-15, 20:58
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Suppleant 1 (Kassör: Löpande ekonomi och bokföring)

Suppleant 2 (Vice kassör: avtal och upphandlingar)

Suppleant 3 (Incidentansvarig: Skada och försäkring)

Suppleant 4 (Medlemsansvarig: Klagomål, nyinflyttade, andrahansuthyrning)

Suppleant 5 (Underhållsansvarig: Städdag, genomföra säsongsskifte i föreningen)

Bra skrivet, men suppleant betyder ersättare. Du avser nog ledamot.
Citera
2022-12-16, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Bra skrivet, men suppleant betyder ersättare. Du avser nog ledamot.

Helt rätt!
Citera
2022-12-16, 09:39
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Delar dina erfarenheter.

Bäst att få småstyrelser att fungera är att alla styrelsemedlemmar har uttalade ansvarsområden i relation till vad det är för slags förening. I en bostadsrättsförening kan det vara ekonomi (kassör) men också tillfälliga utredningsuppdrag t.ex. kolla offerter med elbolagen, ha löpande kontakt med gårdsvaktmästare, gå kontrollrunda varje vecka i fastigheten och rapporter vid varje styrelsemöte osv, osv. Med ansvar följer engagemang, och levererar man inte gör den sociala skammen att man skärper sig. Eller så avgår man, det kan också vara en välgärning.

Man måste också ha en ordförande som inte får vara konflikträdd, och som kan tala om för styrelsen att nu finns det en fråga att undersöka, och det kan inte göras av de som redan har ett uppdrag. Ordförande måste också gilla att fördela uppdragen och hålla hela styrelsen igång.

Om ingen tar på sig det får ordförande säga att "nu är det så är att Pelle har tre ansvarsområden i styrelsen, Katja har fyra, men Stina har inget. Så Stina, kan du ta på dig det här?" Säger Stina nej får ordförande ta ett separat snack med Stina om hur hon ser på att vara en del av en styrelse.

Bra om ordförande håller en middag/måltid varje år med styrelsemedlemmarna inklusive deras respektive, för att göra styrelsearbetet till en familjefråga så att styrelsemedlemmen får uppbackning hemifrån för sitt styrelsearbete. Det är trevligt och kul också, och stimulerar styrelsearbetet.
Ja, tydliga ansvarsområden är bra. Där jag har varit med har det till stor del varit ad hoc-lösningar när något uppstår som behöver lösas och visst är det somliga som då duckar in i det längsta. Ibland undrar jag varför fler inte bor i villa eller HR. Jag trodde också den sociala skammen skulle vara påtaglig för det hade jag själv känt om jag inte bidrog, men det finns personer som bokstavligt talat struntar i allt förutom sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är väl klokt att någon gång i sitt liv i allafall om man bor i en BRF sitta i styrelsen. Om inget annat så för att man får en god inblick i något man faktiskt äger en andel av.

Det är väldigt olika hur mycket olika styrelsemedlemmar vill/orkar/kan. Har suttit i styrelser där det varit givande och lärorikt men också i styrelse där rena rättshaverister lyckats få en post och ställer till kaos.
Håller med. Min erfarenhet är att det finns vissa som inte alls är pigga på att hjälpa till och nästan anser att deras tid är mer värdefull än min och övrigas styrelsemedlemmars tid. Oavsett arbetsuppgift och dess komplexitet så vill/kan de inte och en ordförande kan inget göra. Tyvärr är det ju inte som på en arbetsplats där man har något att förlora om man missköter sig.

Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Alldeles för dåligt system för att styra upp och hålla koll på vad som försiggår i en styrelse. Skapades väl en gång i tiden av blåögda idealister, men passar föga till dagens samhälle och den typ av individer vi nu har. Regelverket kring bl.a. brf måste ändras för ökad insyn och transparens! Har själv suttit i styrelsen och även varit ordförande men har blivit helt avtänd på att ev. flytta till en ny brf i framtiden, det får bli egenägt boende i stället.
Instämmer till 100 %. Inte heller jag är sugen på ytterligare en BR nästa gång det är dags att flytta, vilket känns alltmer aktuellt för varje dag som går. Hade själv gärna bott i en mindre villa. Synd bara att det inte är bra säljläge just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Delar bilden i trådstarten. Som ledamot i en Brf-styrelse ser jag en till fallgrop. 90% av medlemmarna läser knappt information som skickas ut, 20% dyker upp på årsstämman osv. De flesta har ingen aning om vad en Brf är. De mailar styrelsen som om de var hyresgäster hos IKANO.

Med tanke på detta är det lätt att när styrelsen söker nya ledamöter, tittar man på det fåtal som visat någon form av engagemang. I stort sett varje gång då en medlem själv hör av sig och vill gå med i styrelsen, kan man nästan vara säker på att den personen har EN fråga som den vill driva. Ofta sitter den på mötena och babblar enbart om hur man ska göra området mer anpassat för hundar. ”Vi borde bygga en hundrastgård, vi måste sluta sanda på gården för hundar kan få gruskorn mellan trampdynorna,” osv osv.
Sedan brukar intresset och engagemanget dö, och så sitter man där med en till ledamot som bara är dödvikt. Som alltid är på konferens när något ska göras i föreningen.
Jag har också erfarenhet av riktiga sänken som bara beklagar sig och i slutändan sänker föreningen och engagemanget hos övriga. Och så har vi personer utanför styrelsen som inte dyker upp på t.ex. städdagar och inte heller kommunicerar det på förhand. Listan kan göras lång.
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Styrelsearbete fungerar som bäst när alla har en roll eller ansvarsområde. Gärna nedskrivet.
Det här en helt klart bra idé. Som jag nämnde här ovan så har jag mest erfarenhet från föreningar med ad hoc-lösningar.
Citera
2022-12-16, 09:56
Medlem
Scott Danielss avatar
Min rubrik blev inte helt bra märker jag för det jag ville ta upp är icke-fungerande BRF-styrelser, men däremot vill jag gärna ha tips och erfarenheter för att det ska bli just fungerande BRF-styrelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in