Citat:
Ursprungligen postat av
Wuzzuppo
Så jag kommer börja arbeta kommun jobb som är 1 år vikariat tjänst (på anställningsavtalet så stog det en som är mamma ledig). Det är en tjänst jag har velat arbeta och har nu fått chansen med foten i dörren. Önskat självklart att det var en prov med ev. tillsvidareanställning.
På själva intervjun för ett halv år sen när jag frågade om det fanns möjlighet att det kan leda till en fast tjänst så svarade båda cheferna “ja, det kan finnas en möjlighet. Man blir ju dessutom lasad efter 1 år och avdelningen är stort det kan finnas andra tjänster också”.
Jag blev uppringd för några dagar sen och min blivande chefen sa att hon väntar mig efter nyår med datum när jag ska börja nya jobbet och frågade om jag kom in på kursen hon bad mig söka till (jag svarade självklart ja). Sen så sa hon till mig att hon kommer inte kunna förlänga min anställning p.g.a situationen (vilket jag tror hon syftar på lågkonjuktur osv. men minns inte 100% exakt anledningen. Var lite stressad på telefonen när hon sa detta.) Men jag lät dock positiv och sa att jag tänker positiv och dörrar kommer öppnas till henne.
Min frånga är varför ska hon nämna det redan nu? Vem vet vad som händer ett år från nu? Hon vet att jag tog tjänsteledigt från mitt nuvarande jobb för studier. Ekonomi situtationen och andra situationer kan ju uppstå när som helst och om flera säger upp sig?!
Jag har hört av vissa personer som har jobbat där både förr och nu att de ständigt söker personer för att de också brukar ha något hög uppsägning. Jag blev nedstämd efter samtalet av henne. Vill verkligen ha jobbet permanent p.g.a arbetstiderna, bättre lön och mer riktining inom det jag har studerat tidigare. Jag som trodde att det fanns stora chanser till permanent jobb om jag självklart gjorde ett bra jobb och jag har också kommit in i kursen som krävs.
Vad bör jag säga/göra? Ska jag ha snack med henne igen?
Tacksam för all tips!
fast under intervjun så vart du ju inte lovad nån fortsättning utan du fick ju bara ett svävande svar att möjligheten kunde finnas.
Skulle dom däremot ha sagt att om du sköter dig under vikariatet så kommer du få förlängt, eller du kommer få en annan tjänst hade det varit en annan sak.
Tror hon bara ville vara ärlig med dig med tanke på hur omvärlden ser ut.