2022-12-14, 08:01
Medlem
tedbundys avatar
En jäkla massa år sedan, vi satt helger och nätter på klubben som var en pokerklubb på Odenplan i Stockholm.

Vi spelade cashgame om pengar som sved men kunde även pausa ibland, man fick inputs om händer och pokerteori
i allmänhet. Vi spelade för att vinna men kompisanda där man ville hjälpa och lära ut lite.

Det sjuka är att vi var 6-7 st Undertecknad, Kniven,Ramzi,Thuritz, Leenard, Koray och Bo aka legato.

Lisa Ekdahl sjunger väl det är en saga för god att vara sann. Ken vet ju alla som spelat poker vem han är och att han senare så vann han stora turneringar, deltävlingar i VM, Martin the Knife vann senare WSOP och närmare 28-29 miljoner,

Ramzi var rookie när vi lirade och vann senare minst 2 EPT European Tour och det som är sjukast är väl första och i Budapest om jag minns rätt, lillparveln var ju i starten av karriären och inte så rik, han vinner i Budapest och har några mille i en plastpåse som han glömmer i taxin och kommer på det på flyget hem. Hur fan mår du ramzi? första gången i livet millar och vunnit EPT, jag hade kramat påsen stenhårt. nej han glömmer den i en taxi och säger att det är bara onödigt att ringa och fråga för ingen lär ha hittat den, bra vaskat pöjk. Koray var sjukt jobbig motståndare som skördade stora framgångar speciellt i cashgame. Så galet aggressiv och bara bombade varje gata att moteld fanns inte mot han, Helgul som bara bara latjade in miljoner sen på expekt och 50/100$ cashgame, Bo Sehlstedt blev senare Sveriges absolut bästa Sit n go spelare och satellitproffs.

Som det inte var illa nog, kommer en blyg jävla 17 åring som knappt vågar säga hej och lite kryptiskt får fram att jag är gejmer och spelar datorspel. Har bra simultanförmåga och kör ABC poker på 14 bord samtidigt på nätet.

Men jag gillade killen, artig,blyg men jäkla blick för spelet och analyserade väl. Sen jäklar blev han oblyg och varm i kläderna och med en tokaggro spelstil men alltid med en jävla tanke bakom allt, får jag presentera Mikael Thuritz, även rankad nu som en av bästa cashgamespelarna i världen och spelar högsta spelen i Macau som texas med 1miljon/2miljoner $ blinds.

Men satan, vilken framgångssaga. Från allmänt pokersnack, cashgame, diskussioner hur man hade spelat vissa händer och hur man maxade vinsten.

Jävla kompisanda fast seriös poker samtidigt, efter en större pott, lite tankar om spelet och vad gjorde jag fel, vad kunde jag förbättrat och hur hade tex du spelat handen. Skitkul och fantastiskt lärorikt

Det sjuka att hela jävla ligan blev stora stjärnor, vann VM,EPT,SM och krossade allt. Helt magiskt när man tänker på alla kvällar och nätter för 16-17 år sedan man hängde där.

Jag lyckades sämst av oss 6st, men kom till Final i SM i finsk stötpoker mot Ken Lennard så klart, skiter man i hans skandaler och som pokerspelare, retoriker grym, ingen behärskade alla spel så bra som han. Sökö, Sökö hi/lo, Texas Fixed och No limit, Omaha pot limit, Omaha hi/lo, 7 stud och 7 stud hi/lo så jäkla bra på alla. Killen hade hängt på suspekta klubbar i USA med dealers choice, det funkar inte med att var bra i texas för ingen väljer det då alla är action junkies och lever efter devisen in med keramiken och blunda och lite en gång i livet haha.

Det sjuka är att alla ovan är livepoker proffs, Någon som gav hjärnblödning deluxe var helgul aka Danne. Helt omöjligt att bluffa han, han hade en tell och bara skrek syn du bluffar varenda gång.

Han sa det är så uppenbart och fast vi var bra vänner och umgicks privat vägrade han säga vad det var, än idag vet jag inte. Han sa att det såg man direkt och gick inte missa. En gång hade vi devilfish som var topp 10 i världen och hade spelat in 25 mille bara i turneringar, världsmästare i Texas och en som kom från finalbord i omaha i WSOP och livepoker rävar.

Ett tag trodde jag på någon nerv i ögat, dom andra som höll världsklass hade sett det direkt. Pratade inget och cool lugn och varierade betsize men inget som avslöjade bra eller dåligt som överbett vid dåliga kort.

Helgul var också en jobbig jävel som var galet aggressiv, Höjde standard pre-flopp varje hand oavsett position straffade folk hårt som synade, slog man om kom en käftsmäll tillbaks och inte syn. Helt makalös bra på att spela ut folk och en enorm känsla och mästare på reads fast han kom från nätpoker och aldrig hade lirat live.

Alla känner väl till karma, spelade Estniska mästerskapen och pikade väl ramzi som glömde några millar i en Taxi efter EPT och Helgul så klart som rätt ofta för nöjes skull slaskade bort 1-2 millar på fyllan. Helgul sa att det lär ju vara din tur nästa gång.

No shit på planet kom jag på att jag glömde typ 60lax i en bibel vid nattduksbordet haha

På morgonen vrålar han fort fort, vi missar planet. full fart och helgul som gillar jäger kan svepa en pava. Springer på planet när dörrarna stängs och i sista sekund, Du är för berusad säger en i personalen till Helgul, smiter förbi och inne i cockpiten langar fram 60-70k till piloten, allt dit om jag får flyga med. Men njeeeet. Alla flög hem utom han. Dagen efter ringde han och drack Jäger på flygplatsen, ni kan gissa vad som hände när han skulle åka. Nej igen och vi provar i morgon istället hahaha

Så sjuka tider, folk hade sjuka pengar, folk var så dåliga på nätet och lirade extremt högt. Det var hämtgurka och miljoner i rullen.

Det blev en liten Roman men när man reste med Helgul var det inte tråkigt i alla fall utan att överdriva.

Tänket när man spelar matematiskt blir en trygghet och man tiltar inte folk lackar med torsk med AA mot KK, Jag vet att matematiskt kommer mina AA att förlora mot KK 3 av 10 gånger. Ren matte, skratta och gratta han vinner 3 och jag 7 av 10gg och inget att sura över. Sådant vintsspel för mig att det är löjligt :

Må bäst vänner, testa poker. Har knappt lirat på nätet på 10 år. Hade det så enkelt då jag var sponsrad och fick 40.000kr i månaden för att spela hos dom. Sista tiden lite +/- 0 poker 1h om dagen och 40 lax i lön. Galet
Citera
2022-12-14, 08:02
Medlem
tedbundys avatar
Nä men Helgul tyckte det var en fantastisk ide med 4-5 pavor rödvin innan EPT i Barcelona som han degade 50.000sek för att vara med i. Håll i er, nu smäller det. Pokermanager finner Helgul utslagen på toaletten och benen sticker ut. Wake up its time for poker, så salongo att det var problem med det mesta.

Fatta lyckan, your seat is on the Eurosport table, its TV table, shit nu snackar vi bad beat och i den formen. Lyckas sätta sig med nöd och näppe. Fanns på Youtube förut i alla fall EPT Barcelona Murelius vs Gus Hansen All-in.

Shit TV bord, Gus Hansen, sitter halvskev med sneda brillor. Första handen i turneringen Gus Bet, Danne raisa och syn bla bla bla och bägge all-in på turn, En viss svensk så packad att han knappt lyckas putta in markerna och Gus skakar på huvudet och börjar förstå vad det är för hand Danne har.

Tråkigt med KK första handen i EPT Barca när Gus har AA, AA hölloch Gus såg faktiskt lite ledsen ut för Dannes skull samtidigt som han var överraskad att det blev all-in och hur handen spelades.

Inte normalt någonstans med 50.000 i marker för spelutrymmet är rejält med 25/50 i blinds och 45min perioder. Men där slog det lite bakut för en av dom bästa jag mött och galet aggressiv i sitt spel. Gus var för bra att låtas köra över.

Hittar ni klippet, magiskt nyvaken 5 pavor spelare, sneda brillor och kan knappt få tag i markerna och all-in och Gus och TV bordet som lök på laken

Saknar inte alltid pokern men psykologin, älskar hur människans hjärna funkar, studera spelare hitta saker. Det är lycka. Hmm vet inte killen att han i princip alltid bettar med höger men vänster vid bluff. Omedvetna saker som FBI säger att i förhörsteknik så man tenderar att titta åt vänster när man ljuger och klia sig snabbt på nästippen alt örat.

Det häftiga är att personen inte är medveten om det, men det är något inbyggt i vårat DNA som får oss att göra det för att dämpa nervositet eller verka trovärdig.

Helt magisk när FBI fisar förhör med seriemördare från gamla inspelningar i USA. Man kan ta som mitt namn Mr Bundy eller Dahmer. När dom ställer frågor, händerna far i örat, klia på näsan hela tiden.

Mark Bouton har jobbat som FBI-agent i 30 år och vet numera allt om hur en lögnares kropp och ansikte beter sig

Så jäkla fascinerande med våran hjärna och hur den fungerar, det skiljer på sakerna om dom är höger eller vänsterhänta. Tar du en högerhänt och ställer en fråga och tittar han vänster så talar han sanning och höger lögn.

Allt är så förståelig och solklart när man har kunskap om hjärnan, I vänster del för en högerhänt finns virvel den visuella delen av hjärnan, där försöker man hitta bilder, ledtrådar m.m, kolla direkt höger lögnare för det gör bara den som ljuger och han tar upp rörandet i ansiktet med händer.

OK bra till en viss del, men det funkar på medelbra/dåliga spelare. Som duktig gör man allt detta för att lura dom. Visa styrka blixt all in för jag sitter på stålet, nej en medioker spelare gör så för han tror att han kan luras och om han trycker in allt så är det respekt.

Tanken är iofs inte helt skev men funkar i lokala pokergänget, Folk skulle bli chockade om jag berättar hur många gånger jag fått syn när en kille höjer innan syn flopp 558 och man går blixt all-in på 1 hundradels sekund så markerna flyger. Man här syn innan man fått in degen. Slänger upp 55 och fyrtal.

Grejen är att det finns typ 0 logik i det spelet, vem van gör så med bra kort, skall man inte slowplaya och få lite betalt
i alla fall, du sa det lite betalt om du får något.

Spelar man 5 bord svenska spel, halvtaight kille raisar innan flopp, flopp kommer och check av killen. Nästan automatiskt sätter min hjärna honom på floppat set jag kommer spela denna hand med målet, se kort billigt och inte ge han mer än nödvändigt. Hans snåla hjärna tar över med AA och AQ7 på flopp och tänker att här skall jag mjölka, sorry man det blir inget mjölka. Jag checkar bakom då jag till största delen mot tighta föredrar spela 34 67 89 Suited eller icke, Träffar han och checkar så kommer gratiskort. På turn kan det vara så illa att jag har steg och färgdrag, löst i huvudet 12 outs om jag bara har låga gånger den enkla att ta 2.2 som blir lätt, dvs runt 27% av alla kort på river kommer jag vinna på.

Detta blir genast mumma för folk som älskar poker teori och mattematik. vi säger enkelt 1 av 3 vinner jag. Då räknar jag på om jag vinner hur mkt vinner jag? Folk älskar att gifta sig och kan inte släppa.

Nu kommer vi till delen varför bra spelare alltid vinner i slutändan om man spelar typ 50.000 händer, korten är ju slump för bägge, jo till viss del.

Vet du varför, jag kommer autosyna varje gång i denna situationen, jag håller potten nere den gången av 3 jag vinner så blir den förväntade vinsten så hög att jag alltid går i vinst. EV i poker termer expected value, svenska ditt förväntade väntevärde. Skitenkelt jag kommer alltid plussa om jag spelar så.

Floppa färgdrag på floppen du har 2 Hjärter och det kommer 2 hjärter, 9 outs gånger 4.4 snabbt i skallen typ lite över 40% av kortleken vinner du på om det inte är parat då finns risken för kåk, har du knekt hög färg ja då kan du åka mot en högre färg.

Färgdrag är bra men vill jag slänga in hela smeten när jag har 40% för det är ju förlust om vi spelarhanden flera gånger mot varandra, Nej dumt så klart. Men vi har hjärter ess och hjärter 3, lägg till 3 outs för alla ess som vi förmodligen vinner med och vips 57% av kortleken vinner vi med. Mkt bra och matematiskt vinnande spel om vi så spelar i 5 år.

Nu får ni en rejäl lektion i pokerteori och vad som kommer betala av sig big time. Riktigt tight snubbe höjer innan flopp mumma och hoppas han har AA, Då jag i min menig fuskar och vi spelar på olika vilkor. Jag använder pokertracker som ger mig en hud och stats på killen. Not fair men fortfarande lagligt.

Kan minea miljoner händer under veckor på en site och har info om i princip alla spelare, Jag ser i programmet att han öppnar dvs höjer 3-5% händer, då vet vi Han höjer endast Med AA KK och QQ och så tajt att han kan folda JJ och 1010.

Gillar inte programmet men man vill ju ha fördel. så om han bettar på flopp har jag siffror på hur ofta han lägger sig mot mothöjning, Har han inte stålet autofold, löjligt enkelt, Synar han och han har triss, Men för skojs skull tittar jag på turn hur ofta han lägger sig där, oj mkt högre. OK han bluffar en gång på flopp men sen ger han upp och allt vet jag innan.

Kan mitt i handen kolla att händerna som han visat i Showdown, vad har det varit, Ok sämst triss. Mannen bluffar inte eller aldrig.

Men denna spelaren kan ge mig mkt pengar, när han höjer med sitt höga par och jag vet att han har det och hoppas inget annat.

Jag synar inte med några par för chansa på triss för det är ett förlorande spel om vi kör våra händer 1000gg mot varandra. Nu vill jag ha 56 i samma färg eller upp till 78 inte högre.

Voila 34 i färg och man har 5-6 i samma färg, stege och färgdrag riktigt illa kanske det kommer en 3a också och 2 outs ytterligare till mig Säg god dagens och kanske 17 outs och killen lägger inte AA

Ca 66% utan 3an och 75% om jag får ett par av alla kort som är kvar i leken vinner jag med. och oftast allt han äger, när han vinner ja en lite syn pre-flopp för jag kommer lägga ner handen då han kommer inte gå att bluffa.

Skitbra här skulle 35-40%räcka för vara vinnande i längden då potten blir så stor när jag vinner och mycket mindre när han vinner för jag kör pott kontroll och ser till att den håller sig nere.

Shit vilken Roman, men folk som inte var så insatta, fick sig kanske en hum om varför den dåliga spelaren alltid förlorar i längden, kanske inte på 100-1000 händer men över fler 100% torsk.
Citera
2022-12-14, 08:27
Medlem
BananShans avatar
$10^6 i blindar, skojar du? Spelar de så högt?
Citera
2022-12-14, 13:00
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
$10^6 i blindar, skojar du? Spelar de så högt?

Nej han skarvar lite med sanningen, men det ska man göra med bra pokerhistorier. Lite som med golf eller fiske, bästa storyn ska man inte faktakolla.

Men det finns en hel del korn av sanning i det tedbundy berättar, även om saker överdrivs och händelser hamnar i lite fel ordning.
Citera
2022-12-14, 19:19
Medlem
Rätt trevligt med lite gamla rövarhistorier ändå, även om det så klart är som easy_dan säger att man får ta dom med en rejäl skopa salt. Trevlig tråd.

Man bör dock hoppa över tipsen i pokerteori helt och hållet, där är TS ute och cyklar.
Citera
2022-12-14, 21:10
Medlem
Älskade när man spelade dagligen och High Stakes Poker gick på TVn, samtidigt som det flera gånger i veckan gick något pokerprogram. Phil Helmut, The Unabomber och hans tjej osv osv Stor underhållning
Citera
2022-12-15, 14:56
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BUMMERJACK
Rätt trevligt med lite gamla rövarhistorier ändå, även om det så klart är som easy_dan säger att man får ta dom med en rejäl skopa salt. Trevlig tråd.

Man bör dock hoppa över tipsen i pokerteori helt och hållet, där är TS ute och cyklar.

Kan ju gå igenom lite stories:

Ramzi och taxin är ju sann, summan det handlade om är lägre men fortfarande rejäl tror det var en halv miljon eller så. Typisk Ramzi, första gången jag träffade honom var en slump på Arlanda när vi med olika gäng skulle till vegas och Ramzi sumpade sitt boardingcard i soptunnan på McDonalds och inte kom in på terminalen.

Tror inte helgul och Danne är samma person, inte som jag minns det iaf. Danne gick vanligtvis under namnet slaskdanne och ja han var full, bakis eller båda när han lira ept med Gus. Otroligt jobbig spelare dock att lira mot men samtidigt underbart skön att hänga med, han och bollen var ett radarpar som verkligen kunde stöka loss det.

Knivens klubben var ju en av tre legendariska pokerklubbar i Sthlm, först kom kortoxen det var innan texas var spelet nummer ett. Då var det klassisk mörkpoker som gällde och största spelen var alltid på elitloppshelgen då spelarna vallfärdade till stan för att spela hårt på både hästar och kort, sen kom klubben och sviten ungefär samtidigt när pokerboomen slog. Klubben efter att kniven plockade hem wpt och öppnade på odenplan och sviten på lite olika platser men hittade sitt hem i festlokalen i källaren på swedenborgsgatan vid Stockholm Södra.

Klubben tog över den klassiska måndagslaxen från kortoxen, och hade generellt större spel och turneringar men var ofta rätt tom på spelare med medan Sviten körde lägre insatser och mer gemytlig folklig känsla och alltid mycket spelare på plats med stundtals 100 pers eller så på den populära fredagsturneringen. Klubben dog ut efter några år, Kniven och gänget som drev stället var sällan i Sverige då som jag förstod det och Sviten tog över måndagslaxen, en turnering som sedan drevs vidare av Krukan om jag inte minns fel. Sviten blev rånad iaf två gånger och då kände man väl att det fick räcka.
Citera
2022-12-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan

Ramzi och taxin är ju sann, summan det handlade om är lägre men fortfarande rejäl tror det var en halv miljon eller så.

Typ så. Det var €40 000. Han kom på det på flygplatsen, men taxin hade hunnit åka och han gjorde överslaget att han inte skulle kunna hitta den igen, kom inte ihåg firma eller något. Ramzi berättade storyn för mig i min podcast. /Valterego
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in