2022-12-13, 22:58
Medlem
badbollen3s avatar
Är ni för eller emot gruppavtal för bredband och TV? ge mig era bästa argument.
Citera
2022-12-13, 23:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3

Jag är för så länge man får ett bra pris som man kan hålla med om och tycka är ok? Gruppavtal ska tvinga fram ett bra pris, annars är det inte ett bra gruppavtal. Om det inte är bra ska förhandlaren få stå för konsekvenserna.
Citera
2022-12-13, 23:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vi har avtal genom vår brf, och sedan ingår det i avgiften. Vill någon ha fler kanaler än basutbudet så köper de till.

Ser inga nackdelar. Men möjligt att någon med specifika behov gör det.
Citera
2022-12-13, 23:07
Medlem
Citat:

Föredelens som jag ser med gruppavtal är bättre priser för alla inom avtalet, tex kapade det min månadskostnad 200kr bara för bredband

Nackdelen är att man får en massa mer skit som man kanske inte vill ha, eller framförallt en leverantör man kanske inte vill ha
Citera
2022-12-13, 23:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Beror på. Vi har gruppavtal och kan inte byta leverantör så det suger. Men billigt är det.
Citera
2022-12-14, 00:30
Medlem
PeterNosters avatar
Jag har två HSB lägenheter.

I den ena har vi gruppavtal för bredband hos Ownit 1000/1000 som ingår i hyran och avgiften fördelas på lägenhetsytan oavsett om man använder internet. BRF betalar för alla 600 lägenheter på en faktura.

TV via Com Hem kabel, basutbud. Ingår också i hyran och kostnaden fördelas på samma sätt som bredband.

Priset för klabbet ligger under 100:-

I den andra fastigheten har alla lägenheter IP-TV från Telia. Priset är lika för alla och runt 100:-
För bredband är det individuella abonnemang från Telia á 490:-/månad för 100/100.
Citera
2022-12-14, 00:32
Medlem
Statsminister2030s avatar
Gruppavtal på bredband är bra. Blev så lågt per lägenhet så att det ingår i hyran. .
Citera
2022-12-14, 09:13
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Gruppavtal är i regel att föredra då det blir billigare. Dock är det ju irriterande om det handlar om en tjänst man inte är intresserad av, t.ex tv-kanaler. Att per automatik betala för ett ”grundutbud” känns sisådär när man inte haft tv:n kopplad till annat än sin Apple-tv på åratal. Det måste handla om hur man nyttjar tjänsterna.
Citera
2022-12-16, 11:12
Bannlyst
Bero på vilken operatör man bli påtvingad via såna där gruppavtal. Vi har Stockholm stadsnät där jag bor, då får man välja vilken en operratör som finns i det nätet eller alt2 köra Tele2 på gamla StjärnTV teknik som fungera uselt.
Citera
2022-12-16, 17:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Gruppavtal är bra om det blir billigare. Problemet är att man ofta inte vet hur mycket det kostar när det ingår i hyran. Har själv Tele2 200 Mbps som kostar "gratis", men vad betalar jag egentligen?

Edit: Jag har också ett basutbud av TV-kanaler i kabel, samt tillgång till Tele2 Play grundutbud "gratis" och det är ju kanon då jag ju får TV även i mina andra boenden.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2022-12-16 kl. 17:19.
Citera
2022-12-16, 22:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Gruppavtal är bra om det blir billigare. Problemet är att man ofta inte vet hur mycket det kostar när det ingår i hyran. Har själv Tele2 200 Mbps som kostar "gratis", men vad betalar jag egentligen?

Edit: Jag har också ett basutbud av TV-kanaler i kabel, samt tillgång till Tele2 Play grundutbud "gratis" och det är ju kanon då jag ju får TV även i mina andra boenden.

Det står ju i årsredovisningen för BRFen.

De har i mitt fall slagit ihop det till en post:

Kabel-TV och bredband: 488410:-/år
Lägenheter: 590 stycken
Yta: 38131 kvm

69:-/månad
1,1:-/kvm

Jo, jag vet att man inte räknar boytan rakt av för en 1:a har ju ett högre taxeringsvärde per kvm än en 5:a.
Citera
2022-12-16, 22:59
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så fungerar det när du bor i hyresrätt. Du vet inte heller vad andra saker kostar som bevakning, skötsel, snöskottning med mera. Och troligen kan du inte välja bort något, som gräsklippning utanför just dig, och istället klippa själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in