2023-03-28, 18:21
Medlem
Mannen som sköt sin granne på Hertsön led av allvarlig psykisk störning
SVT Norrbotten
Citera
2023-03-30, 17:37
Medlem
Otroligt att ingen i mannens närhet har reagerat mer på hans drastiska beteende förändringar.
Citera
2023-03-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leifzzz
Anledningen till att inget kommit fram måste vara att familjen hade noll social kontakt med omvärlden. Har alltid haft en obehaglig känsla över pappan, och upplevt att resten av familjen känt kuvade på något sätt. Frun har knappt sagt ett ord och barnen har haft svårt med språket sent i åldrarna. Han är alltid trevlig och social men med en känsla av att lika gärna skulle kunna lajva hagamannen mitt i allt. Hoppas familjen mår bra.

Sa ju det. Inte förvånad över FUP:en, om än man inte i sin vildaste fantasi trodde att det skulle gå såhär långt.
Citera
2023-04-05, 14:40
Medlem
Krickedixans avatar
Friskt att ha flertalet övervakningskameror monterade i hemmet.
Tycker hon borde sett en varning och hur han var. Om han tror att grannen över spionerar på dem borde hon hört och sett att han hade dessa tankar.
Det står ju också i FUP att andra barn inte fick vara hos dem men att deras egna barn kunde leka hos andra. Det borde vara saker som visar att paret inte var helt normala. Det står ju att hon hade diagnoser i och för sig.

Jag känner igen Mats - BO från min barndom då jag växte upp i Kiruna.
Känner igen honom från foto.
Vi måste ha gått på samma skola eller bodde de på Lombolo. Någon som vet.
Sorgligt att sånt här händer

Tycker det hela är lite läskigt
Mycket underligt!
Citera
2023-04-05, 15:19
Medlem
Doctors avatar
Rättegången startade idag.

Citat:
Den misstänkte 32-åringen berättar att han börjat må dåligt för cirka två år sedan.

– Det var saker på stan eller på bussen, saker som jag kände igen. Det var märkligt, säger 32-åringen kort inpå förhöret som pågår i en och en halv timme.

Han uppfattade att människor runt honom pratade om hans familj.

Det fanns också tillfällen när han uppfattade att bilar följde efter honom, förklarar han vidare.

– Det var jobbigt så klart och svårt att slappna av. Till slut blev det svårt att sköta jobbet, familjen och hemmet. Det blev svårt helt enkelt, säger han.

En tung utlösande faktor till att han börjar känna sig förföljd är efter ett besök på Ikea i Haparanda, förklarar han sedan.

– När vi kom hem var dörren öppen och alla lampor tända. Någon hade varit inne i lägenheten, men jag ville inte skrämma upp familjen så jag sa inte så mycket. Innan hade vi alltid altandörren öppen och så, säger 32-åringen och fortsätter:
Citera
2023-04-06, 14:33
Medlem
Om man läser dagens nsd så blir man mörkrädd efter M*rtin Wulk*ns uttalande att hans klient inte bör dömas för mord. Att det hela ska bedömas som en grov misshandel pga att hans klient bara avfyrade ett skott med ett dubbelpipigt hagelgevär och att han hade ju kunnat avfyra två skott. Har jag totalt missat poängen i att hans klient rentav hade kunnat välja att inte utföra gärningen överhuvudtaget. In med han på livstid en sån där ofrisk människa anser jag inte går att rehabilitera för att släppas ut i samhället bland vanligt folk.

*a*
Citera
2023-04-06, 18:38
Medlem
Doctors avatar
Rättegången avslutades idag.

Citat:
Mannen som sköt sin granne till döds med hagelgevär på Hertsön i Luleå väntas dömas till rättspsykiatrisk vård. Han nekar till mord men erkänner skottet och han har visat hur det gått till.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ykiatrisk-vard

Dom meddelas om en vecka.
Senast redigerad av Doctor 2023-04-06 kl. 18:42.
Citera
2023-04-06, 18:54
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filurenhej
Om man läser dagens nsd så blir man mörkrädd efter M*rtin Wulk*ns uttalande att hans klient inte bör dömas för mord. Att det hela ska bedömas som en grov misshandel pga att hans klient bara avfyrade ett skott med ett dubbelpipigt hagelgevär och att han hade ju kunnat avfyra två skott. Har jag totalt missat poängen i att hans klient rentav hade kunnat välja att inte utföra gärningen överhuvudtaget. In med han på livstid en sån där ofrisk människa anser jag inte går att rehabilitera för att släppas ut i samhället bland vanligt folk.

*a*

Det är väl inget att bli upprörd över vad hans försvarare hävdar, det är ju hans jobb. I ett sånt här fall så måste det vara väldigt svårt att hitta nåt gångbart försvar.

Mer konstigt tycker jag det är att trots att åklagaren ser flera försvårande omständigheter så frångår hon inte praxis och yrkar inte på mer än 16år.

Om det går som förutspåtts att han får psykvård, så hamnar han på rätt ställe.
Citera
2023-04-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det är väl inget att bli upprörd över vad hans försvarare hävdar, det är ju hans jobb. I ett sånt här fall så måste det vara väldigt svårt att hitta nåt gångbart försvar.

Mer konstigt tycker jag det är att trots att åklagaren ser flera försvårande omständigheter så frångår hon inte praxis och yrkar inte på mer än 16år.

Om det går som förutspåtts att han får psykvård, så hamnar han på rätt ställe.

Jasså lika bra vård som han från smedsbyn fick som klöste ut ögonen på sin egen far bara året efter han var färdig rehabiliterad för att ha kallblodigt mördat sina barns mamma med en slaktmask?
Citera
2023-04-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filurenhej
Jasså lika bra vård som han från smedsbyn fick som klöste ut ögonen på sin egen far bara året efter han var färdig rehabiliterad för att ha kallblodigt mördat sina barns mamma med en slaktmask?

Ja, fy fan för den killen alltså! Men han hade väl visat våldsamheter redan innan han mördade (avrättade) henne? Vissa går helt enkelt inte att rehabilitera.

Som vän till BO på Hertsön så önskar jag såklart att det blir ett hårt straff, men GM behöver ju hjälp! Han är ju sjuk med vanföreställningar. Vilket straff han än får så får vi inte M*ts tillbaka. M*ts själv var så godhjärtad att han förmodligen hellre hade sett att GM fick rätt vård istället för livstid. Tufft att brottas med den tanken..
Citera
2023-04-13, 14:26
Medlem
Saxat från nsd.se

Tingsrättens utslag: 32-åringen döms för mord
Det är Luleå tingsrätts bedömning av bevisningen. Domstolen anser det visat, genom den bevisning som har presenterats, att den 32-årige mannen hade för avsikta att döda sin granne när han avlossade hagelgeväret i trappuppgången på Hertsön i Luleå.

Han döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Citera
2023-04-13, 14:27
Medlem
Granola94s avatar
Han döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in