• 4
  • 5
2022-12-29, 13:56
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugsittare
Kontanter är väl inget värt, har aldrig haft ett fysiskt värde, bara glorifierat papper utan egenvärde.

Så grunden är lagd, det är städerna som kommer att bli dödsfällor, tänk sitta i större höghusområde, utan el, utan mat, utan värme, utan vatten mitt i vintern.

Dom svagaste dör först, sedan massmord upplopp plundringar.... sedan blir det väldigt tyst i våra storstäder.

Stadsfolk yes som bor på varandra kommer inte klara många dagar så är det ju.

Angående kontanter tror jag kommer funka, ingen kommer bry sig om det "äkta" värdet så alla handlar med dem sinsemellan. Guld är för svårhanterligt och ingen har det.
Tjänster kommer nog bli stort, du måste alltså kunna bidra med något för att få något. Tror jag.
Jag har med min brunn i ordning, anade det skulle komma skitiga tider. Och hagelskott i massor, och nät, båtar, rysjor.. Jofan man överlever nog det värsta men inte allt, eller för länge. Skicka PM om skiten träffar fläkten vi kan nog göra underverk tillsammans
Citera
2023-01-02, 14:06
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFox2000
Klart att man kan klara sig i Sverige, det har ju människor gjort i årtusenden. Tror det skulle bli mycket svårare i tätbefolkade länder som Holland.

Jag tror också Sverige är bra på det sättet att vi inte är så tätbefolkat.
Är du hyffsat förberedd med kunskaper hur man överlever och har bra materiel så är det stora hotet andra människor under shtf.
Samtidigt är våra skogar bra då det är lättare att hålla sig gömd från den stora massan människor än i andra länder där det bara är stora fält och öppna ytor där allt syns
Citera
2023-01-02, 22:33
Medlem
Är nog inte lätt att fly landet när en samhällskrash väl inträffat, sen hur illa det blir beror nog på vilken tid på året katastrofen sker, mitt i smällkalla vintern med elen borta och vi kan nog inte föreställa oss antalet döda, man brukar höra i preppingsammanhang att bristen på vatten blir den stora dödaren, men vinterkylan vore nog värre faktiskt. De flesta som sitter i en lägenhet just nu hade nog dött i sömnen under första veckan, är ju få lägenheter som har en kamin eller eldstad och utan det blir det efter några dagar lika kallt inne som ute och de första dagarna går ju de flesta o väntar på att strömmen ska komma tillbaka och elementen bli varma igen. De lär inte inse faran.
Sker en samhällskollaps under sommaren däremot har större antal människor möjlighet att förbereda sig inför vintern, bäst de nu kan, jag misstänker att fler än vi vill föreställa oss hade efter några veckors svält dragit slutsatsen att "en främling är bara en stek jag inte ätit upp ännu".
Sen beror det ju på om en kollaps sker i Sverige bara eller om det är globalt, för har vi räddningsorganisationer som kommer med förnödenheter och portabla generatorer och liknande så blir det ju inte lika kritiskt. Men är det något skit som sker i hela Europa tex så kan vi nog förvänta oss väldigt lite hjälp. Lite cyniskt sett vore det i ett sånt senario, med ett eller flera år utan el, kanske bättre med en samhällskrash under vintern, då det inte hade funnits mat nog i ett framtida självförsörjande Sverige för 10 miljoner människor, det hade blivit en brutal kamp om de få resurser som finns. Men mindre kringstrykande horder av hungriga människor hade lättare kunnat integrerats i det jordbruk-jaktlag- fiskesamhälle som då uppstått, med mindre otrygghet och våldsamheter. Så på det sättet hade massdöd under vintern varit bättre.
Senast redigerad av Mon81 2023-01-02 kl. 22:48.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in