2022-12-13, 00:27
Medlem
Hej! Någon som vet hur stor risken av att bipolaritet sprider sig via gener och släkt är, och på vilken sträckning?
Det jag vet är att det finns en äldre släkting som var bipolär och avled pga. det, sen har en farbror visat en del symptom på det men har ej diagnos (vad jag vet).
Frågar då jag har börjat falla in på research på det bipolära spektrat och känner igen mig på mycket, men vill förtydliga att jag inte självdiagnotiserar . Hur långt bak måste man gå i familj och arv för att kunna se det som möjlig spridning?

Tänkte också fråga om någon vet hur det ser ut för folk med en bipolär diagnos varför det har ”utvecklats”; Om man säger att det ej finns spår av bipolaritet i släkten, ”ska” det finnas trauman eller liknande upplevelser för att kunna bidra till bipolaritet? Eller är det bara väldigt osäkert?
Citera
2022-12-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sotkemut
Hej! Någon som vet hur stor risken av att bipolaritet sprider sig via gener och släkt är, och på vilken sträckning?
Det jag vet är att det finns en äldre släkting som var bipolär och avled pga. det, sen har en farbror visat en del symptom på det men har ej diagnos (vad jag vet).
Frågar då jag har börjat falla in på research på det bipolära spektrat och känner igen mig på mycket, men vill förtydliga att jag inte självdiagnotiserar . Hur långt bak måste man gå i familj och arv för att kunna se det som möjlig spridning?

Tänkte också fråga om någon vet hur det ser ut för folk med en bipolär diagnos varför det har ”utvecklats”; Om man säger att det ej finns spår av bipolaritet i släkten, ”ska” det finnas trauman eller liknande upplevelser för att kunna bidra till bipolaritet? Eller är det bara väldigt osäkert?
Bipolärt är ärftligt men hur hög graden är vet jag inte. Jag känner till två linjer och i ena linjen är nog hälften av syskonskaran bipolära. Att man kan dö av bipolär sjukdom har jag aldrig hört om inte självmord klassas som bipolär dödsorsak.
Citera
2022-12-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Bipolärt är ärftligt men hur hög graden är vet jag inte. Jag känner till två linjer och i ena linjen är nog hälften av syskonskaran bipolära. Att man kan dö av bipolär sjukdom har jag aldrig hört om inte självmord klassas som bipolär dödsorsak.
Hmm ok. Har förstått det som att det kan vara en hel del i vissa ”linjer” och en relativt stor spridning men det som gör mig förvirrad då är om det kan förekomma bipolära personer utan någon vidare gen/arv av det..

Och nä precis skulle kanske varit tydlig med det men han begick självmord och kämpade med bipolaritet.
Citera
2022-12-13, 00:41
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Hmm ok. Har förstått det som att det kan vara en hel del i vissa ”linjer” och en relativt stor spridning men det som gör mig förvirrad då är om det kan förekomma bipolära personer utan någon vidare gen/arv av det..

Och nä precis skulle kanske varit tydlig med det men han begick självmord och kämpade med bipolaritet.

70% av alla bipolära har ärvt det. Exakt hur det hoppar i led genetiskt går förstås inte att svara på. Känner du igen dig i symtomen och har det i släkten, så kan du anta att du är utsatt. Läs, lär, och förebygg!
Citera
2022-12-13, 01:36
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:

Spridning? Man har en ökad sårbarhet och det triggas igång från yttre faktorer.
Barndomstrauman, stress, depression.
Det fungerar utmärkt att göra en utredning om man har problem. Inte för att man tycker att det låter coolt.
Senast redigerad av ShotsFired 2022-12-13 kl. 01:39.
Citera
2022-12-13, 06:37
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Makten, har lyckats Scu dbelägga (tänk S C U D - missil), syndabocka (bocka i boxen "S Y N D") och demonisera bipoläritet, lr som det ännu hette när Farfarsfar var ung: Manodepressivitet.

Vi har själva aldrig blivit diagnostiserade av Den Ofta Trubbskalliga Svenska Vårdapparaten, men vi vet att det lurar i vår profil.

Vi rädes icke Arvssynden: Vare sig mamsen, pappsen lr våra för-förldrar uppvisade detta drag.

Var medveten om, att åtskilliga av Världshistoriens mest kreativa, mest bemärkta män och kvinnor varit bipolära.
Citera
2022-12-13, 10:53
Moderator
Maviels avatar
Rubrik förtydligad. Tidigare: Bipolär

/Moderator
Senast redigerad av Maviel 2022-12-13 kl. 11:10.
Citera
2022-12-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Spridning? Man har en ökad sårbarhet och det triggas igång från yttre faktorer.
Barndomstrauman, stress, depression.
Det fungerar utmärkt att göra en utredning om man har problem. Inte för att man tycker att det låter coolt.
Bra förklarat, tack.
Hoppas verkligen inte det uppfattades som något jag tyckte var coolt, för det är det inte. Intresse är allt
Citera
2022-12-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
70% av alla bipolära har ärvt det. Exakt hur det hoppar i led genetiskt går förstås inte att svara på. Känner du igen dig i symtomen och har det i släkten, så kan du anta att du är utsatt. Läs, lär, och förebygg!
I see.
Bra skrivet. Tack så mycket!
Citera
2022-12-13, 16:40
Medlem
f30malmos avatar
Enligt vad jag läst är ärftligheten förhöjd med 10% om man har det hos en förstgradssläkting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in