• 1
  • 2
2022-12-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
älskar hundar, vill köpa golden retriver. Vad kostar en sån ungefär?
En Retriver ligger runt 20 000kr men enklast är att du kollar på Blocket. Och här kommer viktigpettrarna börja gnälla om hundköp på Blocket.
Inget fel på Blocket. Även de ledande inom min ras annonserar där. Däremot ska du läsa på om rasen och köpa av någon där du får stamtavla från SKK. För det finns mycket skit på Blocket med.
Eftersom du ställer frågan om pengar ställer jag motfrågan. Har du ens råd att äga en hund?
Totalt sett på ett år har vi betalat ut ca 120 000kr till veterinärer då de inte kunnat direktreglera pga försäkringsbolagens öppettider. Visst, vi kunde låte dem hålla hunden till bolaget öppnade men då hade det medfört ökade kostnader som inte FB hade betalat.
Nu handlade det inte om en hund utan två samt en katt med FORL.
En Golden äter en säck foder i månaden och räkna med 700kr och uppåt för ett kvalitetsfoder. Än mer om man åker på specialfoder vilket är en ökad risk med Golden då den är sönderavlad sedan 30 år tillbaka.
Hittar du en bra Golden är det en mkt bra hund som KRÄVER aktivering. Inte lika mycket fysiskt men mentalt. Be uppfödaren om hjälp med apportering. Det är vad hunden är gjord för och riktigt bra aktivering utan att du själv behöver göra mycket alls.
Citera
2022-12-13, 15:35
Medlem
Jag har en Golden Retriever 2 år i Januari. Vi hämtade honom när han var 8 veckor.
Hane , väger 43 kilo , kraftigt byggd.

Köp ett par bra skor med broddar annars har man inte en chans på en promenad på isig väg.

Du får mycket hund för pengarna , tar stor plats speciellt när han vill dela säng med oss. Även i bilen.
Fäller sin päls året om även om jag har märkt att det är just nu är mindre med hundår.
Dammsugning i princip varje dag då de har stora tassar som drar in grus.

Väldigt mycket vakt och skäller om någon är på tomten eller om älgar springer utanför.
Han blev rumsren på en vecka , väldigt lättlärd gör precis allt för en bit hundgodis.

Mentalt har han en tydlig på och av knapp ,verkar som att han uppskattar vintern och snö mer än sommar och värme.
Han är klumpig så inget jag rekommenderar till familj med yngre barn men äldre barn fungerar utmärkt.
Älskar sin familj och vill se sin flock samlad.
Tycker inte om att vara ensam.

En ras som är uppskattad av andra blir ofta stannad då alla vill klappa och krama , speciellt barn.
Citera
2022-12-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Hur kan en hund kosta 20-30 000 kronor? Nu är ju coronaepidemin över så efterfrågan borde ha minskat.
Vet om flera välkända och renomerade uppfödare av hundar till bruks och tjänst som tar mellan 20 - 25000 för en valp jämfört med säg 2014 då priset på tex en Malle låg runt 13500 i snitt.

Priserna på andra renrasiga hundar ifrån seriösa uppfödare registrerade i SKK har också stigit rätt så bra genom åren.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-12-13 kl. 15:52.
Citera
2022-12-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Livförsäkring? För en hund?
Just livförsäkringsbiten brukar stå för den mindre kostnaden i en hundförsäkring och den är rätt så skön att ha om du precis har köpt en valp för 25000 och den skulle råka stryka med av någon anledning.
Citera
2022-12-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Just livförsäkringsbiten brukar stå för den mindre kostnaden i en hundförsäkring och den är rätt så skön att ha om du precis har köpt en valp för 25000 och den skulle råka stryka med av någon anledning.

Ja gott att höra att det inte gör något om den blir överkörd och att man kan få en ny vovve.
Citera
2022-12-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Varför skulle det inte kosta i dom kretsarna? Är ju inte direkt bara att para två gäckar och sen vänta i några månader så har du 100-200k i hundar utan mycket tid och pengar är investerade i projektet.
Det är väl just det som det är, att para två hundar och sedan casha in pengarna. Tjugo tusen kronor för en sällskapshund är hutlöst.
Citera
2022-12-14, 20:50
Medlem
Citat:
Det är väl just det som det är, att para två hundar och sedan casha in pengarna. Tjugo tusen kronor för en sällskapshund är hutlöst.

Du tänker inte vara hemma med hundarna? Inte regga? Inte ta till vet?

Du tänker qtt dom ska avlas, förvara i ett förråd tills dom är 8 veckor och sen läggas ut på blocket?
Citera
2022-12-15, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Du tänker inte vara hemma med hundarna? Inte regga? Inte ta till vet?

Du tänker qtt dom ska avlas, förvara i ett förråd tills dom är 8 veckor och sen läggas ut på blocket?
Valpfoder och vaccinering kan väl inte kosta så mycket? Lägger du ut 20 000 kronor på att föda upp en valp på 9 veckor? Tillåt mig tvivla. Valparna sköter ju sig själva i valplådan, och tiken däggar dem ibland.
Citera
2022-12-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag har en Golden Retriever 2 år i Januari. Vi hämtade honom när han var 8 veckor.
Hane , väger 43 kilo , kraftigt byggd.

Köp ett par bra skor med broddar annars har man inte en chans på en promenad på isig väg.

Du får mycket hund för pengarna , tar stor plats speciellt när han vill dela säng med oss. Även i bilen.
Fäller sin päls året om även om jag har märkt att det är just nu är mindre med hundår.
Dammsugning i princip varje dag då de har stora tassar som drar in grus.

Väldigt mycket vakt och skäller om någon är på tomten eller om älgar springer utanför.
Han blev rumsren på en vecka , väldigt lättlärd gör precis allt för en bit hundgodis.

Mentalt har han en tydlig på och av knapp ,verkar som att han uppskattar vintern och snö mer än sommar och värme.
Han är klumpig så inget jag rekommenderar till familj med yngre barn men äldre barn fungerar utmärkt.
Älskar sin familj och vill se sin flock samlad.
Tycker inte om att vara ensam.

En ras som är uppskattad av andra blir ofta stannad då alla vill klappa och krama , speciellt barn.
Min golden-tik är hälften så stor som din hane, 22kg, ca 9 månader. Det är den första golden jag haft, fantastisk ras.

Edit: 43kg? Du ger den inte lite för mycket mat eller?
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-12-15 kl. 08:35.
Citera
2022-12-15, 10:55
Medlem
Citat:
Valpfoder och vaccinering kan väl inte kosta så mycket? Lägger du ut 20 000 kronor på att föda upp en valp på 9 veckor? Tillåt mig tvivla. Valparna sköter ju sig själva i valplådan, och tiken däggar dem ibland.
Så du tror att de stannar kvar i valplådan i åtta veckor? Där ligger de still i åtta veckor och vid det magiska datumet så har de legat till sig muskulatur👍
Jo, tjena. Jag minns inte exakt men runt tre veckor så började de trilla ut och med det så hade man fem veckor av skrubbande, inte bara av golv utan även väggar. Har man dem i ett vanligt rum så krävs helrenovering efteråt. Vi specialbyggde ett valprum som även det kostade. Tre ggr per dag fick man skrubba det där jävla rummet.
Tiken kostade visst pengar och så krävde valpköparna meriter. Att tanka en bil och köra landet runt är ju gratis? Anmälningsavgifter finns inte?
Hanen är gratis?
Sorry, men räknar man in allt arbete samt utgifter så ska man vara glad om första kullen på en tik betalar alla omkostnader. Det är nog den tredje kullen som blir ren vinst men jag misstänker att du inte unnar en uppfödare att faktiskt kunna tjäna pengar.

Ps. Inte du men vissa gnäller över 20 000kr. Min första köptes för 7500kr år 1994. Ni får själva räkna om det till dagens kronvärde.
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Min golden-tik är hälften så stor som din hane, 22kg, ca 9 månader. Det är den första golden jag haft, fantastisk ras.

Jag vet inte vad rasstandarden säger men även jag reagerade.
Först och främst så hatar jag valpfoder. Jag går över till juniorfoder redan när valpen är 8 veckor och detta för att jag hade en valp som växte för fort. Det blev en dyr operation i onödan. Jag själv kör med Flatcoated Retriever och jag ser hur de vuxit. Finns knappast någon som håller rasstandard nu. Det roliga är att mina, numer avlidna hundar var som dvärgar även mot sina kullsyskon men det var mina som höll rasstandarden. Finns ingen anledning att proppa i dem valpfoder så de ska vara fullvuxna vid ett års ålder. En retriever ska vara klar när den är 3 år.

Att jag reagerar beror på att jag ser massor av stora Golden i dag samtidigt som jag vet att de gjorde bort sig när de satte rasstandarden på Flatten. En Flat ska vara svart eller brun. Men så ploppade det ut gula valpar vilket var självklart då alla retrievers bär gult. Så, i stället för att inlemma den färgen i rasen så skapade de en ny ras vid namn, Golden Retriever som i dag mest är White Retriver med vikt av en isbjörn. Med tanke på Goldens härstamning borde den i princip ha samma rasstandard som Flatten.
Citera
2022-12-16, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds

Han är inte så matglad....
Pappan var stor , såg ut som ett lejon!
Var till veterinär i somras och hon tyckte han var ok .Han är grov i kroppen ,stora lejontassar, stort huvud.

Mycket hundfolk tycker han är jättefin rent fysiskt men det som är viktigast är hans mentala styrka.

Golden är en fin hundras som man får vara försiktig med . En stor hund som egentligen är vek. De vill göra rätt och vara sin familj till lags.

Det skiljer en del på hane / tik. Han brukar träffa sin syrra ibland och hon har ärvt det mesta efter sin mamma...liten och smidig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in