Citat:
Ursprungligen postat av
akrylforlibbad
Valpfoder och vaccinering kan väl inte kosta så mycket? Lägger du ut 20 000 kronor på att föda upp en valp på 9 veckor? Tillåt mig tvivla. Valparna sköter ju sig själva i valplådan, och tiken däggar dem ibland.
Så du tror att de stannar kvar i valplådan i åtta veckor? Där ligger de still i åtta veckor och vid det magiska datumet så har de legat till sig muskulatur👍
Jo, tjena. Jag minns inte exakt men runt tre veckor så började de trilla ut och med det så hade man fem veckor av skrubbande, inte bara av golv utan även väggar. Har man dem i ett vanligt rum så krävs helrenovering efteråt. Vi specialbyggde ett valprum som även det kostade. Tre ggr per dag fick man skrubba det där jävla rummet.
Tiken kostade visst pengar och så krävde valpköparna meriter. Att tanka en bil och köra landet runt är ju gratis? Anmälningsavgifter finns inte?
Hanen är gratis?
Sorry, men räknar man in allt arbete samt utgifter så ska man vara glad om första kullen på en tik betalar alla omkostnader. Det är nog den tredje kullen som blir ren vinst men jag misstänker att du inte unnar en uppfödare att faktiskt kunna tjäna pengar.
Ps. Inte du men vissa gnäller över 20 000kr. Min första köptes för 7500kr år 1994. Ni får själva räkna om det till dagens kronvärde.
Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Min golden-tik är hälften så stor som din hane, 22kg, ca 9 månader. Det är den första golden jag haft, fantastisk ras.
Edit: 43kg? Du ger den inte lite för mycket mat eller?
Jag vet inte vad rasstandarden säger men även jag reagerade.
Först och främst så hatar jag valpfoder. Jag går över till juniorfoder redan när valpen är 8 veckor och detta för att jag hade en valp som växte för fort. Det blev en dyr operation i onödan. Jag själv kör med Flatcoated Retriever och jag ser hur de vuxit. Finns knappast någon som håller rasstandard nu. Det roliga är att mina, numer avlidna hundar var som dvärgar även mot sina kullsyskon men det var mina som höll rasstandarden. Finns ingen anledning att proppa i dem valpfoder så de ska vara fullvuxna vid ett års ålder. En retriever ska vara klar när den är 3 år.
Att jag reagerar beror på att jag ser massor av stora Golden i dag samtidigt som jag vet att de gjorde bort sig när de satte rasstandarden på Flatten. En Flat ska vara svart eller brun. Men så ploppade det ut gula valpar vilket var självklart då alla retrievers bär gult. Så, i stället för att inlemma den färgen i rasen så skapade de en ny ras vid namn, Golden Retriever som i dag mest är White Retriver med vikt av en isbjörn. Med tanke på Goldens härstamning borde den i princip ha samma rasstandard som Flatten.