2022-12-12, 19:25
Medlem
Gått till Iphone nu, och försöker skapa mitt nya Apple-ID.
Försöker till en början ladda ner bank-ID säkerhetsappen, och ska då logga in med mitt nyskapade Apple-ID. Men telefonen tar mig till ett formulär, där jag ska tvingas fylla i telefonnummer, hemadress, betalkort-nummer m.m. för att ens få börja använda Apple-IDt.
Alltså, hur kan det vara nödvändigt, t.ex. med mitt kortnummer t.o.m.? Ska dom inte ha blodgrupp och storleken på dasen ifyllt också, som sen måste verifieras live av nån läkare som ska intyga?

Är det såhär för alla som har Apple-ID? Är det inte världens privacy-kränkande grej isf?
Finns det ingen väg runt det här?
Citera
2022-12-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis85
Gått till Iphone nu, och försöker skapa mitt nya Apple-ID.
Försöker till en början ladda ner bank-ID säkerhetsappen, och ska då logga in med mitt nyskapade Apple-ID. Men telefonen tar mig till ett formulär, där jag ska tvingas fylla i telefonnummer, hemadress, betalkort-nummer m.m. för att ens få börja använda Apple-IDt.
Alltså, hur kan det vara nödvändigt, t.ex. med mitt kortnummer t.o.m.? Ska dom inte ha blodgrupp och storleken på dasen ifyllt också, som sen måste verifieras live av nån läkare som ska intyga?

Är det såhär för alla som har Apple-ID? Är det inte världens privacy-kränkande grej isf?
Finns det ingen väg runt det här?

Din story är lite svårtolkad, för du börjar med att säga att du försöker skapa ett AppleID, för att sen börja prata om att du försöker ladda ner BankID och att du försöker logga in med ditt nya AppleID, så har du redan ett fungerande AppleID?

Om du har skapat ett AppleID så hur gjorde du där, angav betalningsmetod (betalkort) eller valde du att skapa ett AppleID utan att ange betalkort?

Kan ha viss förståelse för oron med att uppge betalkort etc, men Apple och deras App Store är trots allt helt seriösa med detta och sannolikt ett av de säkraste ställena att ange sitt kortnummer på.
Det ”värsta” som kan ske är att Apple drar några få kronor från ditt betalkort för att se att det är fungerande och korrekt info från dig. Dessa kronor får du tillbaka inom kort när Apple bekräftat att allt funkar som det ska.
Citera
2022-12-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din story är lite svårtolkad, för du börjar med att säga att du försöker skapa ett AppleID, för att sen börja prata om att du försöker ladda ner BankID och att du försöker logga in med ditt nya AppleID, så har du redan ett fungerande AppleID?

Om du har skapat ett AppleID så hur gjorde du där, angav betalningsmetod (betalkort) eller valde du att skapa ett AppleID utan att ange betalkort?

Kan ha viss förståelse för oron med att uppge betalkort etc, men Apple och deras App Store är trots allt helt seriösa med detta och sannolikt ett av de säkraste ställena att ange sitt kortnummer på.
Det ”värsta” som kan ske är att Apple drar några få kronor från ditt betalkort för att se att det är fungerande och korrekt info från dig. Dessa kronor får du tillbaka inom kort när Apple bekräftat att allt funkar som det ska.
Hm.
Sorry.
Jag skapade ett Apple-ID på Apples hemsida. När jag sen använder det Apple-IDt för att hämta t.ex. bank-id appen, så får jag inte hem appen till telefonen. Istället dyker ett formulär upp, i telefonen, där jag måste komplettera uppgifterna för mitt Apple-ID, t.ex. namn, personnummer, hemadress, betalkort nummer m.m. Annars blir min hämtning avvisad.

Har aldrig varit med om nåt sånt förut. Bara min egna bank har tillgång till alla dom uppgifterna på en och samma plats.
Senast redigerad av Otis85 2022-12-12 kl. 20:00.
Citera
2022-12-12, 20:33
Medlem
Raggarspinns avatar
Personnummer, hemadress och kreditkortsnummer är inte något som krävs för att använda appstore.
Citera
2022-12-12, 20:47
Medlem
MonkeyD.Luffys avatar
Förstår din oro men Apple har ett säkert system. Du kan lita på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in