2022-12-11, 20:07
Medlem
Kackotopis avatar
"Adventsljusstakar släcks på dagis | Behåller Nobelbelysningen": https://www.youtube.com/watch?v=GDlgaxhauX4

Citat:
Denice besöker stadshuset och intervjuar Linnea Vinge (SD) om rödgröna Stockholm stads elprioriteringar som väckt mycket uppmärksamhet. De beskriver sin egen politik som symbolpolitik när de släcker ner adventsljusstakar på dagis och äldreboenden. Samtidigt sker inga besparingar inför Nobelfestens festligheter och belysningar.

Kan man bli annat än förbannad?
Citera
2022-12-11, 20:16
Medlem
Nobeltramset kan de lägga ner, en pack dårar i fina kläder.
Citera
2022-12-11, 20:19
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
"Adventsljusstakar släcks på dagis | Behåller Nobelbelysningen": https://www.youtube.com/watch?v=GDlgaxhauX4

Kan man bli annat än förbannad?

Degar väl inte bara på förskolor och äldreboenden utan i alla Stockholm stads kommunala verksamheter?
Citera
2022-12-11, 20:52
Medlem
sommarlovs avatar
Bara för att signalpolitik sker på dagis, för att spara ören, behöver inte alla falla åt galenskap!
Citera
2022-12-12, 13:06
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Degar väl inte bara på förskolor och äldreboenden utan i alla Stockholm stads kommunala verksamheter?

Jag har ingen koll på just Stockholm, fast det skulle inte förvåna mig. Åkte förbi en skola som ligger på hemvägen/eftervägen idag, och där såg man inga adventsljusstakar tända. Antar att det är så här i hela landet?
Citera
2022-12-12, 16:01
Medlem
Problemet är ju att adventsljusstakar i sig inte är det stora problemet när det gäller elförbrukning. De stora industrierna samt uppvärmning av hushållen är ju stora poster. Uppvärmningen av hushållen är ju av betydelse. Fackmän varnar ju nu från försäkringsföretagen att inte sänka värmen FÖR mycket då de är rädda för fuktskador i husen och isbildning i rören.

"- Försäkringsbolagen rekommenderar att man har en grundvärme på omkring 15 grader. Sänker du värmen ytterligare utan att vidta åtgärder kan du anses ha varit oaktsam och riskerar att få en lägre ersättning från försäkringen om huset skulle drabbas av en frysskada. I värsta fall kan du bli helt utan ersättning, säger Andrea Ekeblad Szanto, jurist och boendeexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå."

"- Om du sänker värmen finns det några saker du bör göra, som till exempel att stänga av huvudvattenkranen och tömma vattenledningarna. Mycket kan hända i ett obebott hus. Se till att minska risken för skador och titta till ditt hus regelbundet. Det är en billig försäkring, avslutar Andrea Ekeblad Szanto."

Tips för att minska risken för sönderfrysta rör:
Stäng av huvudvattenkranen.
Töm vattenledningarna och låt kranarna stå öppna.
Töm varmvattenberedaren och pumpar, spola wc-stolen så att vattenbehållaren töms.
Häll frostskyddsvätska i diskho, tvättställ, golvbrunnar och wc-stol.
Töm utomhuskranar på vatten.
Citera
2022-12-12, 18:42
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Jag har ingen koll på just Stockholm, fast det skulle inte förvåna mig. Åkte förbi en skola som ligger på hemvägen/eftervägen idag, och där såg man inga adventsljusstakar tända. Antar att det är så här i hela landet?

Ja precis. Om det inte hade varit så, så hade andra halvan av befolkningen skällt istället. Röva är alltid delad så att säga.
Citera
2022-12-12, 19:10
Medlem
Citat:

Har inte heller så stor koll men beror det inte mer på att adventsljusstakar förknippas med julen, som är en kristen högtid. Elever med andra religioner kan ju ta illa upp.

Speciellt en viss religion som börjar på ”i”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in