2022-12-11, 18:20
Medlem
fernebos avatar
SVT:s Rapport uppmärksammade idag inte bara hur många dödsskjutningar vi har, utan också hur extremt Sverige har blivit jämfört med våra grannländer.

Sverige har alltså hittills i år haft 60 dödsskjutningar, vilket såklart är nytt rekord. Det anmärkningsvärda är hur extrem denna siffra är om man jämför med våra grannländer: Danmark och Norge har haft fyra dödssjutningar vardera. Finland två.

Såna skillnader ska inte kunna existera med annat än att Sverige har befunnit sig i ekonomisk kollaps eller krig, men så är det ju inte. Vafan är det då som har gått så jävla fel i Sverige? Det är så att man skäms! Men oavsett hur förbannad man än blir, så kan jag inte riktigt förstå hur skillnaden har kunnat bli så extrem jämfört med länder som är så lika Sverige. Danmark och Norge har också problem med invandrartäta förorter och machokultur i dessa, men ändå har de inte alls spårat ur som Sverige. Så vad är Sveriges problem? Är svensk polis extremt oduglig?

Citat:
De senaste åren har antalet dödsskjutningar i Sverige legat på en relativt jämn frekvens. Men 2022 ser statistiken över det dödliga skjutvapenvåldet ut att nå en ny högstanivå.

– I år ser vi en massiv ökning och ett väldigt blodigt år, säger Manne Gerell, docent i kriminologi.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dodsskjutningar-i-sverige-nar-nya-hogstanivaer
Senast redigerad av fernebo 2022-12-11 kl. 18:25.
Citera
2022-12-11, 18:24
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Det är väl något sorts experiment för att se hur folk reagerar.
Citera
2022-12-11, 18:27
Medlem
okok1s avatar
Det borde uppmuntras att kriminella skjuter ihjäl varandra. Mer självsanering tack.
Citera
2022-12-11, 18:28
Medlem
Äntligen fick jag svaret på frågan jag ställde här

(FB) Skjutvapenvåld 2022 - Diskussioner och statistik
Senast redigerad av 3m.22 2022-12-11 kl. 18:33.
Citera
2022-12-11, 18:33
Medlem
Det är alltid roligt när Sverige ska vara bäst i allt jämfört med andra länder i Europa eller inom EU!
Sverige är i det här fallet med gängbrottsligheten och skjutningar bäst i klassen att vara sämst med andra ord.
Alla som vurmat för den destruktiva samhällsskit som rådit i decennier förtjänar nu skiten som sker i samhället, nu får man leva med konsekvenserna att inte ha tagit samhällsproblemen på största allvar.

Sverige är BÄST i att vara sämst!!
Men detta är enbart min egen ödmjuka åsikt.
Citera
2022-12-11, 18:33
Medlem
Mlyrics avatar
Nu får man hoppas att regeringen sätter hårt mot hårt. Det återstår att se
Citera
2022-12-11, 18:38
Medlem
Alla vet precis vad det beror på. INVANDRING i kombo med PK-elitens inflytande över politikerna och stora delar av svenska folket.

Svårare än så är det inte.
Citera
2022-12-11, 18:41
Medlem
Så länge den stora massan inte förstår att bra och dåliga människor kräver olika behandling så lär det fortgå
Citera
2022-12-11, 18:41
Avslutad
Räknade på att jämföra dödsskjutningarna i USA år 2020 (antalet dödsskjutningar/antalet invånare) och hör och häpna så ligger Sverige faktiskt något högre nu. Jag tror inte alls att Kristersson kommer lyckas bryta detta med mer än att massiv repatriering sker. Att vi hamnar högre än USA där tillgången på vapen är mycket högre är inte okej någonstans.
Citera
2022-12-11, 18:44
Medlem
Varför räknas bara dödsskjutningar.
Varför börjar man inte räkna hur många människor som blivit knivade till döds?
Sammanlagt hade det blivit mer döda än bara 60 dödsskjutningar.
Helt klart att Sverige sticker ut i mängden.
Idag skäms man över att vara svensk när man möter andra människor utomlands.
Citera
2022-12-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vafan är det då som har gått så jävla fel i Sverige? Det är så att man skäms! Men oavsett hur förbannad man än blir, så kan jag inte riktigt förstå hur skillnaden har kunnat bli så extrem jämfört med länder som är så lika Sverige. Danmark och Norge har också problem med invandrartäta förorter och machokultur i dessa, men ändå har de inte alls spårat ur som Sverige. Så vad är Sveriges problem? Är svensk polis extremt oduglig?
Danmark och Norge går uppenbarligen inte att likställa med Sverige när det gäller den typen av problem. De ligger på den nivån Sverige gjorde för några år sen:

2006: 8
2007: 13
2008: 10
2009: 10
2010: 9
2011: 13
2012: 12
2013: 18
2014: 19
2015: 28
2016: 28
2017: 43
2018: 45
2019: 42
2020: 47
2021: 46
Citera
2022-12-11, 18:49
Medlem
Tyvärr är det nog så att om ett par år kommer man kanske tycka 60 skjutningar med dödlig utgång varit ett "bra" år (nu är ju inte 2022 slut än, men vi kan ju hoppas det åtminstone stannar på 60).

Jag kommer ihåg reportaget med poliser och myndighetspersoner som hyllade varandra i hur otroligt bra de lyckats med att få ner skjutvapenvåldet, det var ryggdunkningar om "sluta skjut-projektet" och allt möjligt annat, när nu alla myndigheter tog krafttag TILLSAMMANS...ja då jävlar hände det grejor liksom. Nu kan jag inte ens hitta artikeln. Oavsett vilket....den artikeln åldrades inte speciellt väl.

En ren katastrof, och ett sånt helvetiskt jävla underbetyg på vårt samhälle att man knappt kan beskriva det !

I princip så har HELA Danmark, Norge och Finland tillsammans lika många skjutningar som...SÖDERTÄLJE !!!!! med typ 100000 invånare, man baxnar (nu skiljer det ju två stycken, men fan snudd på alltså)

Fucking unbelievable !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in