Citat:
Ursprungligen postat av
kattenmedhatt1
Jag tycker att det borde ändå vara värt att fortsätta testa och se även om det flesta neuroleptika ger viktuppgång för de som testar så finns det alltid undantag och förhoppningsvis kanske du hittar en som funkar för dig.
Du hade testat aripiprazol/abilify eller hur det gör de flesta rastlös men vissa blir trött av den så finns alltid undantag med alla mediciner. Lycka till i din fortsatta resa bland allt spännande eller vad man ska säga.
Absolut! Jag fungerar optimalt på min medicin-cocktail som jag har just nu, så allt funkar bra, förutom biverkningen att jag sakta men säkert går upp mer och mer i vikt.. Jag kan absolut inte stå utan neuroleptika då jag har bipolär sjukdom typ 1 med gränspsykotiskt tillstånd både vid mani och djupare depression. Så dessa mediciner räddar mig! Men skulle vara sjukt nice om jag kunde hitta ett bättre alternativ än Zyprexa & Abilify för att slippa denna biverkning som sagt..
Har jag inget val står jag jag ju kvar på den medicinen jag har, men tänker att det MÅSTE finnas ett alternativ som är bättre, då forskning visar att olanzapin till exempel är näst värst när det kommer till biverkning ökad aptit efter klozapin. Förstår att alla neuroleptika har denna biverkning, men det måste ju finnas mediciner som har det mer eller mindre.
Jag äter knappt på dagarna, kör periodisk fasta, äter ett mål om dagen, sent, men vaknar ändå på natten och måste äta. Detta då jag tar Abilify på kvällen. Har också efterfrågat Mirtazapin 15 mg för sömnen då jag hört att den ska vara effektivare än de jag har idag, Melatonin & Propavan. Jag har till och med gått så långt att jag börjat med diabetesmedicin, Metformin, för att motverka svajiga insulinnivåer och på så vis balansera den ökade aptiten på något sätt. Men ja det funkar ju sådär ärligt talat, känner typ ändå ingen skillnad haha
Men ja, klart jag ska fortsätta testa andra alternativ som du säger, för att förhoppningsvis minska hungern på nätterna och förhoppningsvis kunna sova nätterna igenom
Länk till forskningsartikel om neuroleptika:
https://lakartidningen.se/wp-content...s2841_2846.pdf