2022-12-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Okej men då tar du dessa mediciner för att bli lugnare?
Synd att det ska påverka vikten bara.

Tar medicinera mot gränspsykotiskt tillstånd som jag upplever när jag är manisk. Så inte lugnande direkt, även om dem har den effekten också, utan för en ren antipsykotiskt verkan.
Ja det är ju för jävligt rent ut sagt, kryper sakta uppåt, så är ju inte viktstabil heller vilket oroar mig en hel del inklusive snubben min som blir orolig också.
Så tråkigt att man är tvungen att stå på neuroleptika, tack vare dessa mediciner inklusive några andra piller fungerar jag ju optimalt just nu, så är egentligen väldigt nöjd med min medicin-cocktail! Bortsett från denna biverkning med vikten...
Citera
2022-12-09, 20:58
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieangelica
Tja
Har bipolär sjukdom typ 1 och ska byta ut mina antipsykotiska på grund av viktuppgång.
Vad är era erfarenheter av Ziprasidon?

Vänligen
emelieangelica

Blev satt på Ziprasidon eller Zeldox för många år sedan (=runt 2010). Det var min andra medicin "för humöret". Fick dock sluta med den då den var för mild så för mig fungerade den tyvärr inte.

Hade inga biverkningar alls på den heller, så testa dig fram är mitt enda råd.

Mvh.
Citera
2022-12-09, 21:24
Medlem
Får man fråga vilken neuroleptika du ska byta bort och varför?

Har du ätit dessa alla dessa länge? Vilken nivå ligger du på lit?

Äter själv lithionit, 3+3, låg senast på 0.88 mmol/l och nyligen lagt till olanzapine 10mg kväll och 5mg morgon eventuellt öka till 10mg morgon för att få lite mer lugn och ro från påträngande tankar.
Citera
2022-12-09, 21:45
Medlem
Jag tycker att det borde ändå vara värt att fortsätta testa och se även om det flesta neuroleptika ger viktuppgång för de som testar så finns det alltid undantag och förhoppningsvis kanske du hittar en som funkar för dig.

Du hade testat aripiprazol/abilify eller hur det gör de flesta rastlös men vissa blir trött av den så finns alltid undantag med alla mediciner. Lycka till i din fortsatta resa bland allt spännande eller vad man ska säga.
Citera
2022-12-09, 21:50
Medlem
Hade psykos en gång för länge sen, åkte in på akuten med poliseskort, surrade med affischerna så det var snurrigt.

Tror jag fick en spruta haldol i arslet, sen sov jag runt 20h, när jag vaknade var jag människa igen :-)
Citera
2022-12-09, 23:13
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieangelica
Okej, det sög ju rätt hårt, har du egna erfarenheter av Haldol?

Ja jag går på haldol i detta nu men ska byta. För jobbiga biverkningar
Citera
2022-12-10, 07:56
Medlem
Muppetys avatar
Har ätit Haldol i ca 20 år mot paranoia o det har funkat bra. Men så började jag bli stel av den, så för runt 5 år sen bytte jag ut den mot Abilify, men det blev ett helvete, så jag återinsatte Haldol igen. Men tidigare i år gjorde jag ett nytt försök att byta ut den, så sen ca 6 månader sen har jag tagit Invega istället o det funkar bra.

Jag tycker Haldol är bra, men det bör inte användas under längre perioder, då den är ökänd för sina extrapyramidala biverkningar (Parkinson-liknande), o får man tardiv dyskinesi (ofrivilliga rörelser i ansiktet, tungan o munnen), så kan det sitta kvar livet ut, även om man slutar med medicinen.

Visst finns viss risk att man går upp i vikt av den, men den är inte ökänd för det. Den risken finns mer eller mindre hos alla neuroleptika, förutom möjligen Zeldox.
Citera
2022-12-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1
Får man fråga vilken neuroleptika du ska byta bort och varför?

Har du ätit dessa alla dessa länge? Vilken nivå ligger du på lit?

Äter själv lithionit, 3+3, låg senast på 0.88 mmol/l och nyligen lagt till olanzapine 10mg kväll och 5mg morgon eventuellt öka till 10mg morgon för att få lite mer lugn och ro från påträngande tankar.

Jag käkar 2 tab litarex morgon & 2 tab kväll. Sedan tar jag även Lergigan, melatonin & propavan dagligen.

Neuroleptikan jag tar på stående ordination, alltså varje dag ej vid behov, är Zyprexa & Abilify, fungerar som dem ska, förutom att dessa mediciner resulterar i en konstant viktökning som jag känner börjar bli hälsoskadlig.. detta kan ju leda till diabetes, metabolt syndrom samt andra följdsjukdomar tyvärr. Läste därför på och i en forskningsstudie visade det sig att Ziprasidon & Haldol ska ha minst viktpåverkan av de 5-6 antipsykotiska som testades, medans Zyprexa var näst värst när det kommer till biverkning ökad aptit efter Klozapin. Det är alltså därför jag vill byta...

Länk här till forskningsartikeln: https://lakartidningen.se/wp-content...s2841_2846.pdf
Citera
2022-12-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1
Jag tycker att det borde ändå vara värt att fortsätta testa och se även om det flesta neuroleptika ger viktuppgång för de som testar så finns det alltid undantag och förhoppningsvis kanske du hittar en som funkar för dig.

Du hade testat aripiprazol/abilify eller hur det gör de flesta rastlös men vissa blir trött av den så finns alltid undantag med alla mediciner. Lycka till i din fortsatta resa bland allt spännande eller vad man ska säga.

Absolut! Jag fungerar optimalt på min medicin-cocktail som jag har just nu, så allt funkar bra, förutom biverkningen att jag sakta men säkert går upp mer och mer i vikt.. Jag kan absolut inte stå utan neuroleptika då jag har bipolär sjukdom typ 1 med gränspsykotiskt tillstånd både vid mani och djupare depression. Så dessa mediciner räddar mig! Men skulle vara sjukt nice om jag kunde hitta ett bättre alternativ än Zyprexa & Abilify för att slippa denna biverkning som sagt..

Har jag inget val står jag jag ju kvar på den medicinen jag har, men tänker att det MÅSTE finnas ett alternativ som är bättre, då forskning visar att olanzapin till exempel är näst värst när det kommer till biverkning ökad aptit efter klozapin. Förstår att alla neuroleptika har denna biverkning, men det måste ju finnas mediciner som har det mer eller mindre.

Jag äter knappt på dagarna, kör periodisk fasta, äter ett mål om dagen, sent, men vaknar ändå på natten och måste äta. Detta då jag tar Abilify på kvällen. Har också efterfrågat Mirtazapin 15 mg för sömnen då jag hört att den ska vara effektivare än de jag har idag, Melatonin & Propavan. Jag har till och med gått så långt att jag börjat med diabetesmedicin, Metformin, för att motverka svajiga insulinnivåer och på så vis balansera den ökade aptiten på något sätt. Men ja det funkar ju sådär ärligt talat, känner typ ändå ingen skillnad haha

Men ja, klart jag ska fortsätta testa andra alternativ som du säger, för att förhoppningsvis minska hungern på nätterna och förhoppningsvis kunna sova nätterna igenom

Länk till forskningsartikel om neuroleptika: https://lakartidningen.se/wp-content...s2841_2846.pdf
Citera
2022-12-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Blev satt på Ziprasidon eller Zeldox för många år sedan (=runt 2010). Det var min andra medicin "för humöret". Fick dock sluta med den då den var för mild så för mig fungerade den tyvärr inte.

Hade inga biverkningar alls på den heller, så testa dig fram är mitt enda råd.

Mvh.

Ja precis den är mildare. Läste en forskningsartikel om neuroleptika som visar att Ziprasidon inte "biter" på lika många receptorer och inte motverkar lika många fysiologiska funktioner i kroppen som till exempel Olanzapin gör. Olanzapin är väldigt bredspektra när det kommer till att behandla olika kemiska mekanismer som kan orsaka psykos eller psykosliknande tillstånd. Men där av också fler biverkningar. Vilket även visade sig i studien jag skummade igenom. Länkar den här nedanför

Länk till forskningsartikel: https://lakartidningen.se/wp-content...s2841_2846.pdf
Citera
2022-12-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Har ätit Haldol i ca 20 år mot paranoia o det har funkat bra. Men så började jag bli stel av den, så för runt 5 år sen bytte jag ut den mot Abilify, men det blev ett helvete, så jag återinsatte Haldol igen. Men tidigare i år gjorde jag ett nytt försök att byta ut den, så sen ca 6 månader sen har jag tagit Invega istället o det funkar bra.

Jag tycker Haldol är bra, men det bör inte användas under längre perioder, då den är ökänd för sina extrapyramidala biverkningar (Parkinson-liknande), o får man tardiv dyskinesi (ofrivilliga rörelser i ansiktet, tungan o munnen), så kan det sitta kvar livet ut, även om man slutar med medicinen.

Visst finns viss risk att man går upp i vikt av den, men den är inte ökänd för det. Den risken finns mer eller mindre hos alla neuroleptika, förutom möjligen Zeldox.

Ja jag har en annan tråd som handlar om Ziprasidon faktiskt just av den anledningen att jag skummat igenom en forskningsstudie som påvisar att den medicinen är mest viktneutral av de 8 olika neuroleptika som var med. Haldol hade näst minst påverkan på vikten.

Nu svävar jag ut lite men för att förtydliga min situation: Jag har inget problem att hålla mig från att äta dagtid, kör periodisk fasta och äter inte speciellt mycket. Problemet för mig är att jag vaknar på nätterna och är TVUNGEN att äta för att kunna somna om. Detta då jag tar Zyprexa & Abilify. Vilka jag vill byta ut. Jag tar till och med Metformin, diabetesmedicin, för att stabilisera mina insulinnivåer för att motverka denna biverkning fast jag inte ens har diabetes...

Men! Däremot ska be om Mirtazapin 15 mg på nästa läkarbesök, det kanske för mig att däcka natten igenom vem vet. Just nu tar jag Melatonin & Propavan vilket är alldeles för svaga grejer för mig som det verkar tyvärr. Önska mig lycka till! och tack för att du delade din erfarenhet om Haldol!
Citera
2022-12-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenexperten
Hade psykos en gång för länge sen, åkte in på akuten med poliseskort, surrade med affischerna så det var snurrigt.

Tror jag fick en spruta haldol i arslet, sen sov jag runt 20h, när jag vaknade var jag människa igen :-)

Haha, tror också jag fick Haldolspruta på psyk, i ett akut läge verkar den vara jätte effektiv men frågan är hur det är att ta den dagligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in