• 1
  • 2
2022-12-11, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Politik och moral. Realy?

Du anser inte att politik är nedströms från filosofi, och således moral och etik? Vad trodde du låg till grund för lagändringar om inte just filosofi och moral?

Hur och varför anser du att de INTE är starkt sammankopplade?
Citera
2022-12-13, 03:05
Medlem
Bertil85s avatar
Moral finns inte. Värde tja; De flesta gör det nog.
Citera
2022-12-13, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godschild
Om man tittar på invandringen i Sverige. Den hjälper många till ett bättre liv men ökar otryggheten i samhället för en själv och ens familj. Frågeställningen. Är det moraliskt att sätta sin familjs trygghet före att många fler får ett bättre liv?

I slutändan kommer beslutet att bero på de specifika omständigheterna, värderingarna och övertygelserna hos den individ som fattar beslutet. Personligen skulle jag alltid sätta min familjs trygghet före alla andras.

Den bild jag har fått genom åren gällande godheten kring invandringen är att det är medelklassen och uppåt; d.v.s. de som har de bra - har familj, hund, volvo och bor i villa eller lägenheter långt ifrån problemen, som går runt och klappar sig själv och varandra på axeln över sin godhet.
Dock har jag varken hört eller sett någon av dessa individer velat flytta till eller ens besöka dessa områden...umgås med invandrare, de facto hjälpa dem komma in i samhället...öppna sina hem för invandrare som saknar ett. När det kommer till kritan så vill de inte hjälpa till, de vill inte flytta in i dessa områden, de vill inte att deras barn ska umgås eller gå i skolor som har många invandrare...
Hur många svenska barn har ni sett som umgås med invandrare? Det jag brukar se är att det är svenska tjejer som umgås, eller är tillsammans med invandrare. Undrar om jag någonsin sett en svensk kalles-kaviar kille vara tillsammans med en invandrarflicka.

Det blir en trevlig chock för medelklassen när verkligheten kommer ifatt och problemen står framför deras dörr.

*med invandrare menar jag självklart allt kring mellanöstern.
Senast redigerad av S0urce 2022-12-13 kl. 04:56.
Citera
2022-12-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godschild
Om man tittar på invandringen i Sverige. Den hjälper många till ett bättre liv men ökar otryggheten i samhället för en själv och ens familj. Frågeställningen. Är det moraliskt att sätta sin familjs trygghet före att många fler får ett bättre liv?

Inget är väl mer moraliskt rätt än att sätta sin familj först.

MEN som människor i ett fungerande samhälle måste en stor andel ha tillräckligt mycket vett i skallen att vilja bevara det som fungerar, annars kommer förr eller senare någon kraft att söndra och härska för att ta över och då kan lite vadsomhelst hända.
Citera
2022-12-15, 17:55
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Självklart. Det är det naturligaste i världen. I första hand ska man se till sina närmaste.
Facepalm.

Att sätta sin familj framför många andra är absolut naturligt, men bara för att något är naturligt behöver det inte betyda att det är rationellt, eller moraliskt rätt, att göra det.

Faktum är att familjen, även om den bär med sig vissa positiva saker som trygghet osv, är en av de mest skadliga aspekterna som existerar i vår värld, precis på grund av att de flesta människor resonerar som du gör. Familjer/klaner sätter alltid sig själva och sina egna intressen framför andras, vilket i slutändan oundvikligen leder till oenighet, konflikter och orättvisor. Den logiska slutpunkten av familjen/klanen är helt enkelt att man alltid, utan att tveka, på olika sätt kör över andra familjer/klaner, speciellt om det "hettar till", så att säga.

Se bara de superrika familjedynastierna som i generation efter generation lever som gudar på jorden.

Om Satan fanns på riktigt skulle han garanterat ha en tatuering över hela bröstet där det stod "FAMILY FIRST".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in