2022-12-10, 16:25
Medlem
Hej! Jag söker lite svar från er som jobbar med affärssystem, främst inom SAP eller Microsoft Dynamics. Trivs ni bra med ert arbete? Hur ser en vanlig vecka ut för er, mycket resande? Ser ni en bra framtid i branschen eller hade ni hellre gett er in på en annan karriärbana? Blir man "fast" i branschen eller finns det bra utvägar/utvecklingsmöjligheter om man känner att man vill prova på något nytt?
Är SAP eller Dynamics att föredra långsiktigt eller kanske något annat?

Mycket frågor men hade varit kul att få svar på någon fråga iallafall
Citera
2022-12-10, 17:10
Medlem
Jag har jobbar som konsult med affärssystem. Här kommer lite allmänna reflektioner:

- Det är svårt att implementera affärssystem. Samtidigt som man inför ny teknologi, integrationer osv måste man jobba med att förändra organisation och processer. Lyckas man finns en stor uppsida, men det är en jätteutmaning och ofta väldigt tuffa projekt.

- I mitt fall reser jag någonstans varje vecka, men oftast inte mer än 2-3 dagar och resten hemifrån. Är på kontoret max en gång i månaden. Passar mig väldigt bra, men många skulle nog inte trivas alls med det här livet.

- Efter alla års slit ligger jag på 110k brutto, är civilingenjör i botten. Jag skulle tippa att det är en rätt normal lön får en erfaren Oracle eller SAP konsult som jobbar i ledande roller med större internationella företag, men antagligen högt om du jobbar med Dynamics eller något av de mindre systemen typ Monitor eller Jeeves.

- Affärssystemet är oerhört kritiskt för att företaget ska fungera. Därför får man ta tuffa diskussioner med folk på alla nivåer, från användare till VD. Systemen är dyra, konsulterna är dyra och förväntningarna är höga.

- Det finns branscher där man åldras mer graciöst Det är massor av nytt att lära sig hela tiden parallellt med tuffa projekt och höga förväntningar. Samtidigt gör ju utmaningarna att man tränar intellektet och erfarenhet är en stor och respekterad tillgång.

- Det finns många alternativa karriärvägar. Du kan utvecklas mot teknologi, förändringsarbete, sälj eller börja jobba på IT avdelningen på ett företag. Det finns också massor av affärssystemkonsulter som kör eget bolag.

Så på det hela taget tycker jag det är en bra karriärmöjlighet och jag är glad att det blev som det blev. Alternativet för min del var läkarlinjen. Tror jag hade varit mer bitter och cynisk om jag valt den banan, men såklart omöjligt att veta säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in