2022-12-16, 18:42
Medlem
Så intressant att läsa såna här trådar.
Jag behöver inte förbereda mig för:

~ äh, inget kommer hända
~ staten fixar
~ käkar på korvmojen
~ snor av andra

SEN går strömmen utan att det annonserats i förväg.. jävlar va Face drunknar i inlägg om uteblivet morgonkaffe, kall mat och att inte Micron funkar😂
Humor på högsta nivå.

Alla har ett eget ansvar för att klara en kris.
Citera
2022-12-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och du Rambolina, får gärna komma med logiska och faktabaserade argument. (För det har vi inte sett en skymt av än så länge.) Det kan förvisso finnas stora fördelar med att kunna klara sig själv i vildmarken, men vilka är fördelarna med att leva på det viset, i förhållande till att stanna kvar i sin bostad? Jag har svårt att se hur någon kan föredra att sova i en bivack under en rotvälta jämfört med ett torrt och varmt hus. Även om man kan bli tvungen att tillfälligt lämna sin bostad, så är ju prio 1 att hitta så bra skydd som möjligt från vädrets makter. Varför tror du att våra förfäder en gång i tiden började bo i hyddor? Vikingarnas långhus var nog inte särskilt komfortabla med vår tids mått mätt, men de var tydligen att föredra framför att bo utomhus. Varför byggdes borgar av sten en gång i tiden? Hade det inte varit bättre att bara springa och gömma sig i skogen när fienden kommer? Och varför bor du inte själv utomhus tuffing?

Vad är det du preppar för egentligen? -25c eller en riktig samhällskollaps?
Citera
2022-12-16, 22:15
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Man måste preppa brett eftersom man inte vet vad som kommer att hända.
Citera
2022-12-17, 00:34
Medlem
Citat:
Jag har bott ett par år i Norrland, så ett par månader med -30 ser jag inte ens som en utmaning. (Men jag spenderar helst den tiden i ett uppvärmt hus, du Rambolina får gärna bo i skogen, om du föredrar det.) Jag preppar för att det kan bli besvärligt på olika sätt, i olika grad. Jag blir sur om butiken har slut på Twinings Earl Grey. Vilket händer då och då. Så jag har ett lager som täcker några månader. Det gäller även andra livsmedel. Det finns alltid minst 10 kg pasta hemma. Normal framförhållning som inte kostar något, eftersom förråden toppas upp när det är extrapris.

Total samhällskollaps? Egen brunn, vedkamin och ett rejält förråd av ammunition trumfar en koja i skogen alla dagar i veckan. Oavsett väder.
Citera
2022-12-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har bott ett par år i Norrland, så ett par månader med -30 ser jag inte ens som en utmaning. (Men jag spenderar helst den tiden i ett uppvärmt hus, du Rambolina får gärna bo i skogen, om du föredrar det.) Jag preppar för att det kan bli besvärligt på olika sätt, i olika grad. Jag blir sur om butiken har slut på Twinings Earl Grey. Vilket händer då och då. Så jag har ett lager som täcker några månader. Det gäller även andra livsmedel. Det finns alltid minst 10 kg pasta hemma. Normal framförhållning som inte kostar något, eftersom förråden toppas upp när det är extrapris.

Total samhällskollaps? Egen brunn, vedkamin och ett rejält förråd av ammunition trumfar en koja i skogen alla dagar i veckan. Oavsett väder.

Det är din åsikt.
Är du under illusionen att alla andra inte skulle ha vapen på sig? Och att folk skulle kuta runt som soloartister?
Du tror att du skulle kunna skjuta rakt med din begränsade ammunition när folk börjar närma sig ditt hus, om du ens skulle upptäcka det. Du skulle bli så jävla nervös gosse så du sket i byxan.

Ju närmare civilisationen man bor ju sämre är det. Det är bara att inse faktum.
Citera
2022-12-17, 16:25
Medlem
Citat:
Det är din åsikt.
Är du under illusionen att alla andra inte skulle ha vapen på sig? Och att folk skulle kuta runt som soloartister?
Du tror att du skulle kunna skjuta rakt med din begränsade ammunition när folk börjar närma sig ditt hus, om du ens skulle upptäcka det. Du skulle bli så jävla nervös gosse så du sket i byxan.

Ju närmare civilisationen man bor ju sämre är det. Det är bara att inse faktum.
Du har nog tittat för mycket på zombiefilmer. Eller tror du att det är sannolikt att de som bor i nästa kvarter kommer att bilda ett gäng för att plundra? "Grannsamverkan för plundring." För det kan inte gärna röra sig om mer långväga gäster. En samhällskollaps innebär att det varken finns el eller drivmedel. Hur hade du tänkt att de här plundrarna skall transportera sig själva, sina vapen, samt det gods de lyckas plundra? Och även om ett gäng hade dykt upp - hur många hade valt att fortsätta med ett intrång efter att den första har blivit skjuten? Men som sagt, dina fantasier tycks vara inspirerade av zombiefilmer.
Citera
2022-12-17, 17:32
Medlem
Det är lågt engagemang kring prepping på samma sätt som det är lågt engagemang kring tandborstning. Vettig prepping är att vara förberedd för de relativt alldagliga händelser som kan inträffa, som avbrott i el och vattenförsörjning, bank som går i konkurs och stat som är seg på att dela ut på den statliga bankgarantin, brist på diverse saker, avskedad från jobbet, dödsfall i familjen. Man måste kunna klara sig själv några veckor utan att vara beroende av att allting hela tiden fungerar 100%.

99% av verklig beredskap är dötråkigt och handlar om att hushålla, underhålla, rotera och hålla inventarie över mat, kläder, vatten, kontanter, spara pengar, sprida risker osv.

Det är ett starkt bias för att prata om det som är osannolikt men mycket skadligt; valutakollaps, krig, jordens undergång, peak oil, globalt kärnvapenkrig, asteroidnedslag, utomjordisk invasion osv. Ju mindre sannolikt och ju större konsekvens ju mer måste du leva som samhället redan har kollapsat för att realistiskt vara förberedd; de som är så paranoida att de sitter och handmjölkar kor på en farm någonstans långt ifrån närmsta stad sitter inte här på flashback och pratar om det, men jag antar att det finns någon enstaka sådan person. De kommer inte tala om det förrän de återkommer till civilisationen och ger upp, annars är de för rädda att du snor en av deras kossor när krisen kommer.
Citera
2022-12-18, 16:01
Medlem
Intresset för prepping har svalnat då vanligt socialt anständigt folk med eller utan familj, har förstått att det räcker mycket långt att ha ett par tusen kronor i småvalörer hemma och mat för två veckor. Motsatsen är dessa uttalade "Preppers" som har en BOB packad i garderoben med Kommandokniv. Att vara en "riktig" prepper är en psykisk sjukdom, precis som "Hoarding" är. "Preppers" är därför helt felfokuserade.

För det första vill de fly sitt hem som plan A (BOB, BOV). Plan A skall ALLTID vara ditt hem där du känner till vad som finns och hur det fungerar med grannsamverkan. Plan B är först om man verkligen tvingas lämna hemmet. Då gör man det bäst i konvoj.

För det andra pratas det att man ska vara ensam av någon anledning (social fobi, paranoja?). De pratar mest "tactical". Vapen, militärkläder och gömma sig. Alla människor är ett hot. Klart dysfunktionellt.

Aldrig om målet eller alternativa mål: Att invänta hemma att myndigheter kommer igång eller att ta sig till vänner och familj i värsta fall. Bara det mer abstrakta BOL. Människor finns inte.

Detta är hela definitionen på ett misslyckande därför att "Preppers" är mentalt handikappade! Normalt socialt fungerande människor kollar med grannarna vad de har och vad alla kan bidra med och hur man går vidare i situationen.
En sak är riktigt säker i SHTF: "Preppers" får inte komma nära mig och min familj!
Citera
2022-12-19, 11:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Intresset för prepping har svalnat då vanligt socialt anständigt folk med eller utan familj, har förstått att det räcker mycket långt att ha ett par tusen kronor i småvalörer hemma och mat för två veckor. Motsatsen är dessa uttalade "Preppers" som har en BOB packad i garderoben med Kommandokniv. Att vara en "riktig" prepper är en psykisk sjukdom, precis som "Hoarding" är. "Preppers" är därför helt felfokuserade.

För det första vill de fly sitt hem som plan A (BOB, BOV). Plan A skall ALLTID vara ditt hem där du känner till vad som finns och hur det fungerar med grannsamverkan. Plan B är först om man verkligen tvingas lämna hemmet. Då gör man det bäst i konvoj.

För det andra pratas det att man ska vara ensam av någon anledning (social fobi, paranoja?). De pratar mest "tactical". Vapen, militärkläder och gömma sig. Alla människor är ett hot. Klart dysfunktionellt.

Aldrig om målet eller alternativa mål: Att invänta hemma att myndigheter kommer igång eller att ta sig till vänner och familj i värsta fall. Bara det mer abstrakta BOL. Människor finns inte.

Detta är hela definitionen på ett misslyckande därför att "Preppers" är mentalt handikappade! Normalt socialt fungerande människor kollar med grannarna vad de har och vad alla kan bidra med och hur man går vidare i situationen.
En sak är riktigt säker i SHTF: "Preppers" får inte komma nära mig och min familj!

Märkligt inlägg med tanke på att 2 st i tråden som försvarar prepping (eller identifierar sig som preppers ) upprepade gånger påpekar att det bästa är att stanna hemma.
Det finns alla typer, även helt normala.🤪
Det understrukna vill jag faktiskt diskutera dock.
Om du är den ende som är villig att förbereda någonting, så är det hur du än ser på det oerhört dumt att samarbeta.
Skälen till det är Legio.
Senast redigerad av scoremax 2022-12-19 kl. 12:38.
Citera
2022-12-19, 20:11
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:

Jag anser att alla hushåll borde ha en BOB till vardera person (med eller utan kommandokniv).
Det kan komma situationer där man måste tämligen hastigt lämna bostaden och då är det bra med en BOB, för i den har man utrustning som gör att man klarar sig de nästkommande 48 timmarna---> Det köper en tid.

Citat:

Att fly bostaden är inte alltid plan A.
Vad har du fått det ifrån?
Jag skulle snarare säga att det är plan B när det inte längre går att bo kvar där av olika skäl.
Men det beror på vad som händer.
Det är dock dumt att inte kunna göra det.
Man ska även ge fan i att åka i konvoj, det kräver organisering som civlister sällan klarar av.

Citat:

Prepping handlar om att kunna klara sig själv, utan myndigheters hjälp.
Det innebär inte att man tackar nej om hjälp erbjudes men man räknar inte med att "Någon Annan" ska hjälpa mig om det krisar sig, så som många "zombies" gör.
Om det krisar sig ordentligt kan t.o.m. beväpnade myndigheter (polis, militär o.d.) vara dina fiender eftersom de också behöver ha förnödenheter.

Citat:

Ren zombie-mentalitet.
Den där "Någon Annan" ska hjälpa mig.
Jag hoppas givetvis också på att myndigher ska komma igång, men jag räknar inte med det.
Därmed inte sagt att jag avråder från samarbete, tvärtom, men man bör vara noga med vem man samarbetar med.
Rykten om ens egna lager sprids fort....

Citat:

Enligt myndigheter (som MSB) så ska man kontakta grannar vid en kris.
Det kan vara bra men som skrivits ovan.
Om det kommer till folks kännedom om att man har lager med mat och vatten för flera månader så är risken signifikant att får ovälkomna besök i form av tiggare.
Tiggare som kan bli aggresiva eller t.o.m. hotfulla om de inte får det de vill ha, för att inte tala om gängkriminella som kan bli intresserade av en.
Då är det bättre att vara en gray man.
En sån där som ingen känner till eller kommer ihåg, det skapar minst bekymmer.
https://www.youtube.com/watch?v=uny-hDsNcJg
Citera
2022-12-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Märkligt inlägg med tanke på att 2 st i tråden som försvarar prepping (eller identifierar sig som preppers ) upprepade gånger påpekar att det bästa är att stanna hemma.
Det finns alla typer, även helt normala.🤪
Det understrukna vill jag faktiskt diskutera dock.
Om du är den ende som är villig att förbereda någonting, så är det hur du än ser på det oerhört dumt att samarbeta.
Skälen till det är Legio
.
Om du inte bor i ett dysfunktionellt Mena-område så har de flesta någon positiv relation till sina grannar oavsett boendeform. Du har bildat dig en uppfattning om vem eller vilka du kan samarbeta med och inte. Det är inget konstigt att kontakta sina grannar i SHTF-läge. Motsatsen är mer underlig.
"Ensam är stark" är bara autistiskt skitsnack. Gruppen är starkare. Bara att se på kriminella grupperingar.
Om grannar går samman kan det mesta organiseras betydligt lättare, från säkerhet till logistik, förnödenheter till information.

Vilka många (legio) skäl finns det att INTE nätverka med dina grannar?
Citera
2022-12-19, 21:51
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Vilka många (legio) skäl finns det att INTE nätverka med dina grannar?
Det finns ju massor av skäl. Du utgår liksom ifrån att grannar per automatik är vänligt inställda, dugliga, att lita på och bidragande i form av resurser. Det det orimligt att anta att alla grannar är sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in