2022-12-09, 19:13
Medlem
Hej, funderar på om jag kan vara funktionell alkolist. Lite detaljer.

Jag lunchar 3 dagar i veckan, fasta de 2 övriga, på dessa 3 luncher dricker jag i princip alltid vin. Oftast ett glas men ibland kan det bli ett litet lunchvinpaket som kanske motsvarar 2 glas ibland tar jag dessertvin om vi äter dessert.

Jag har inget problem med att sköta mina arbetsuppgifter efter detta förutom matkoma ibland. Jag äter ute 3 till 5 dagar i veckan med min familj eller grabbgänget. Med familjen blir det kanske 2 glas vin, 3 inkl dessertvin. Med grabbarna betydligt mer, men det sker kanske bara varannan vecka eller var tredje. På detta blir det två flaskor vin på helgen som jag delar med min sambo.

Lever jag på gränsen?
Citera
2022-12-09, 19:25
Medlem
3 dagar luncher
2 dagar fasta
3-5 dagar dinner
?

Skulle kalla det livsnjutning och inte oroa mig särskilt mkt. Har du sug om du hoppar vinet?
Citera
2022-12-09, 19:30
Medlem
jonte500s avatar
Ingen fara alls skulle jag säga.

Om det däremot skalas upp så sakteliga, så har du problem. Tänk på det.
Citera
2022-12-09, 19:39
Avslutad
Skulle väl kanske ta bort vinet på helgen. Blir själv rätt trött på vin att dricka mer än 2 dagar i rad.
Citera
2022-12-09, 19:45
Medlem
Mlyrics avatar
Tycker att man är alkoholist om man super skallen av sig flera gånger i veckan som dessa skräckexempel man ser på stan. Att ta några glas vin ser jag inte som alkoholism men moralkärringarna tycker ju att alla som förtär alkohol öht är alkoholister. Kör på, du märker ju själv om det börjar påverka ditt liv negativt.
Citera
2022-12-09, 19:50
Medlem
Fummys avatar
Tar det inte rätt lång tid att bli alkolist?
Citera
2022-12-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Nej!
Citera
2022-12-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Jo!
Seriöst hur djupt är ett hål alt repets längd?
Vissa kan som Ts dricka kontinuerligt lääänge utan att bli en alkoholist och andra är tokfast redan vid första fyllan.
Det innebär såklart inte att man dricker varje dag som 12 åring men när alkohol tas så dricker man på ett vis som är obegripligt för dem flesta.
Citera
2022-12-09, 20:12
Medlem
Så du hinkar vin ensam...med sambo och grabbarna?Bor du i Frankrike?
Citera
2022-12-09, 20:25
Medlem
Vasterass avatar
För min del så dricker jag alkohol för att dämpa ångest och oro, jag är 50+ och bryr mig inte så mycket om konsekvenserna. Viktigast för mig är att må bra och kunna mer eller mindre överleva.
Alkoholkonsumtion kan mycket väl vara kopplat till just ångest och oro istället för att dricka för "eufori" och välbehag.
Man kan helt enkelt börja självmedicinera för att man behöver den lättnad alkohol gör för sitt välbefinnande. Det är en mycket väl fungerande substans för ångestdämpning, men biverkningarna kan bli katastrofala.
Det finns ett antal preparat som kan ge samma effekt, de lagliga är olika varianter av piller. Men det jag personligen upplever som bäst fungerande utan knepiga bieffekter är cannabis.
Tyvärr inte lagligt, men det fungerar för mig bra och jag har inte upplevt biverkningar eller problem som med alkohol.
Senast redigerad av Vasteras 2022-12-09 kl. 20:30.
Citera
2022-12-09, 20:39
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Hej, funderar på om jag kan vara funktionell alkolist. Lite detaljer.

Jag lunchar 3 dagar i veckan, fasta de 2 övriga, på dessa 3 luncher dricker jag i princip alltid vin. Oftast ett glas men ibland kan det bli ett litet lunchvinpaket som kanske motsvarar 2 glas ibland tar jag dessertvin om vi äter dessert.

Jag har inget problem med att sköta mina arbetsuppgifter efter detta förutom matkoma ibland. Jag äter ute 3 till 5 dagar i veckan med min familj eller grabbgänget. Med familjen blir det kanske 2 glas vin, 3 inkl dessertvin. Med grabbarna betydligt mer, men det sker kanske bara varannan vecka eller var tredje. På detta blir det två flaskor vin på helgen som jag delar med min sambo.

Lever jag på gränsen?

Ett snitt på ca 2 glas om dagen?
Citera
2022-12-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Så du hinkar vin ensam...med sambo och grabbarna?Bor du i Frankrike?

Själv är sällan. Kollegor på lunch även om jag ibland är ensam på att dricka ett glas. Och annars familj eller vänner på kvällen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in