2022-12-11, 16:45
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"vanlig kärnkraft" är mycket bättre än vindkraft en vindstilla köldperiod under vintern.

Helt ok kärnkraft kostar mer då den är planerbar.

Om vindkraften o solkraften beläggs med en avgift för att den är volatil o destabiliserar nätet så kan man ta de pengarna o ge till kärnkraften. problemet löst!

Missen miljömupparna gör är att man måste lägga på kostnaden för destabiliseringen på vindkraft för att göra en korrekt jämförelse.

Eller om vi lyckas lagra större mängder energi från sol och vind är den delen med "stabil el" klar.
Citera
2022-12-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jo vi ser det..din pajas

Ja, som boende och en del av europa hoppas jag det, och du, sluta kalla folk pajas, du uppfattas som imbecill. Det kanske du är, vad vet jag...
Citera
2022-12-11, 16:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det var ett svar på din kommentar.
Det är det som är trollningen. Man byter inte svar beroende på vad den andra skrev. Jag har samma svar hela tiden.
Citera
2022-12-11, 16:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En kärnkraftreaktor kan inte regleras så snabbt för att möta upp snabba ökningar eller minskningar av energibehovet i nätet.

Vatten (och vid) kan däremot regleras mycket snabbt.
Ja, och Sverige hade den bästa energicombon i världen, 50% vattenkraft 50% kärnkraft. Alla problem nu beror på att vi har 50% vattenkraft, 35% kärnkraft, 15% vindkraft. Det räckte med att ta bort 15% kärnkraft och ersätta med vindkraft för att priset skulle 6-dubblas på vintern. Tänkte inte på det.
Citera
2022-12-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Man kan lagra vindkraftsenergi genom att t.ex producera vätgas eller koppla dem till pumpstationer

Solceller är väl lämpade för våra breddgrader eftersom de är effektivast när det inte är för varmt, blir det för varmt så minskar verkningsgraden. Sen får man väl tänka utifrån ett scenario där man sparar pengar på främst vår/sommar/höst och inte på vintern när det är lite solljus.

Mina solcellspaneler har producerat hela 0,5kw jämfört med 15kw på sommaren idag. Och solinstrålningen är så extremt mycket mer avgörande än hur varmt eller kallt det är i praktiken! Det du beskriver är en teoretisk utopi. En helt verklighetsfrånvänd sådan. Dessutom, har du en susning om vilken enorm energi det krävs att producera vätga ens?
Citera
2022-12-11, 16:50
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur kommer vi klara ytterligare en dubbling av elpriset? Om du förbrukar tex 2000 kwh i månaden vintertid så blir det ju minst 20000 i månaden i räkning för elhandel.

Hur många bagerier o pizzerior kommer slå igen?

"Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut
9 december 2022 15:00

I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt."

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-0...sta-vintern-ut

Du har väl en årslön på banken som Anne Wibble sade under den förra krisen på 90-talet? Du har nu haft ett par feta år att spara ihop till den.
Citera
2022-12-11, 16:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Som jag sa så är det för att dom är gamla. Vindkraft kan aldrig bli så planerbart att det fungerar. om det inte kommer gigantiska batterier men även det är rätt dödfött.

Det behövs inte kemiska batterier, man kan använda termiska batterier. Det finns också flytande metallbatterier som är en slags kemiskt batteri men extremt mycket effektivare. Vidare kan man bygga ett bättre elnät så att man snabbare kan förflytta el från en punkt till en annan. UK bygger nu en HVDC-kabel från Marocko till UK för solel.
Citera
2022-12-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En kärnkraftreaktor kan inte regleras så snabbt för att möta upp snabba ökningar eller minskningar av energibehovet i nätet.

Vatten (och vid) kan däremot regleras mycket snabbt.

Hela ditt argument faller på det faktumet att intermittent produktion inte är planerbar eller tillförlitlig. Det är inte vattenkraft till fullo heller, hur mycket man än så önskar.
Citera
2022-12-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja, och Sverige hade den bästa energicombon i världen, 50% vattenkraft 50% kärnkraft. Alla problem nu beror på att vi har 50% vattenkraft, 35% kärnkraft, 15% vindkraft. Det räckte med att ta bort 15% kärnkraft och ersätta med vindkraft för att priset skulle 6-dubblas på vintern. Tänkte inte på det.

Jag har för mig att den potenta vindkraftsinstallationen idag är mycket mer än 15%.. Har sett dagar då den stått för mer än hälften av produktionen.. Och då under högtrycksdagar i somras då vi ändå behövde köpa in dyr el. Måste kolla upp det..
Citera
2022-12-11, 16:58
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet

Men frågan är så komplex att det inte finns någon enkel lösning.

Jo det finns en enkel lösning. Vind, våg och solkraft hör inte hemma i elsystemet.
Citera
2022-12-11, 16:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Jag har för mig att den potenta vindkraftsinstallationen idag är mycket mer än 15%.. Har sett dagar då den stått för mer än hälften av produktionen.. Och då under högtrycksdagar i somras då vi ändå behövde köpa in dyr el. Måste kolla upp det..
Just högtrycksdagar på vintern med kallt väder ger vinkraften som minst. Det är det vi lider av senaste veckan. Samma i augusti som gav säsongs-tidiga topp-priser.

Vindkraften gav 16% av Sveriges el år 2021. Ökningen i år lär vara minimal, jag har inte läst om några gigantiska nybyggen.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/en...26302/all/all/
Solkraft år 2021 gav 0.6% av all el...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-11 kl. 17:06.
Citera
2022-12-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jo det finns en enkel lösning. Vind, våg och solkraft hör inte hemma i elsystemet.

Den enkla lösningen är att acceptera att Sverige blivit ett U-land och anpassa kraven efter det.

Det är inte givet att ett rikt land alltid ska förbli rikt, historien är fylld med mycket framgångsrika nationer som med tiden blivit mycket fattigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in