2022-12-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte att de är det.

Ordningen är:

1. modernisera elnätet, börja idag.
2. modernisera elprissättningen, kräv mer av kraftbolagen att spendera elnätsavgifterna på elnätet istället för att ge ut dem till bonusar.
3. upphandling av nya reaktorer (påverkas av punkt 1 och 2).

Fortfarande är den där storskramliga ansvarstagade rollen vi gärna vill se vår regering ha helt frånvarande.. Som vanligt.
Citera
2022-12-11, 19:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Min poäng var, ursäkta väldigt otydligt att vindkraft har mycket kortare livstid jämte kärnkraft, så watt för watt är vindkraft otroligt mycket dyrare under sin livstid. Förutsatt att den politiska viljan är konsekvent, vilket vi vet inte är fallet, så.. Fuck?

Så kan du ju inte räkna. Det är som att säga att en Armanikostym är billigare än en Amazonhoodie för att den håller längre.
Citera
2022-12-11, 19:19
Medlem
Citat:
Men kärnkraft kostar att köra också, inte bara att bygga. Den är dyr helt enkelt, man kan inte ha en reaktor i reserv som man bara kör ibland.

Vill vi ha billig eller dyr energi nu och på sikt? Om billig, är baslast med kärnkraft och toppstyrning med vattenkraft det som är outstanding i alla avseenden, något som tjänat landet i 40 år innan miljömupparna fick börja leka med värdelös intermittent kraft.

Ett direkt svar på frågan är; om man har tillgång till t.ex. tolv reaktorer, är det lämpligt att räkna med att 11 är igång samtidigt, för alla anläggningar behöver stopp för underhåll, uppdateringar etc. Det var helt klart så som planen låg när svenska civilingenjörer konstruerade och planerade det Svenska extremt framgångsrika elsystemet på 60- och 70-talet.

Men det förstår nog inte du, eller är du ingenjör med erfarenhet från drift av någon form? Kläm fram vad isf., för du har inte visat några tecken på förståelse i ämnet.
Citera
2022-12-11, 19:22
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Vad menar du? Håll dig till ämnet.

Jag menar att du inte räknar med de ökade kostnaderna för utbyggnad, drift och underhåll av elnätet i dina uttalanden. Vänligen länka en källa som visar de faktiska kostnaderna för kärnkraft och de respektive konkurrenterna med elnätet inräknat.

Jag rekommenderar dig att vidga ditt synsätt gällande svensk energiproduktion. Ett lätt och bekvämt sätt att börja ditt uppvaknande är att titta på Henrik Jönsson's granskningar av energisektorn. Han tar upp mycket av det som sveriges journalistkår helt verkar ha missat.

Nedan bifogas länk till ett av Henrik Jönssons många intressanta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=gckq...D_2rJg&index=3

Håll till godo.

Citat:
Nej, vattenkraft fungerar lika bra som stabilisator som kärnkraft. Gör om, gör rätt.

Vattenkraft är en bra stabilisator men i Sverige så räcker det inte till. Glöm inte att din älskade vindenergi måste transporteras ofattbart långa sträckor innan den når SE3 och SE4, och utan kärnkraften räcker inte vattenkraften till för att få bukt på svängmassorna. Ledsen, men du är ute och cyklar.
Citera
2022-12-11, 19:23
Medlem
Citat:
Så kan du ju inte räkna. Det är som att säga att en Armanikostym är billigare än en Amazonhoodie för att den håller längre.

Båda klädesplaggen är antagligen producerade i samma fabrik..

Men jag borde antagligen även poängtera effektskillnaden mellan vind och kärnkraft, så livsläng och effektproduktion över tid.. Och sedan tillkommer det faktum att det vi behöver nu är planerbar kraft som är rätt placerar, inget annat.
Citera
2022-12-11, 19:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vill vi ha billig eller dyr energi nu och på sikt? Om ja, Är baslast med kärnkraft och toppstyrning med vattenkraft det som är outstanding i alla avseenden, något som tjänat landet i 40 år innan miljömupparna fick börja leka med värdelös intermittent kraft.

Det var på tiden innan det fanns internationell elhandel och billig förnyelsebar energi som vind och sol. Bara elkabeln som UK bygger från Marocko kommer sänka elpriset på norsk vattenkraft ex, det är en sån där enkel grej som ändrar lönsamheten negativt för kärnkraft i Sverige som du uppenbarligen inte tar hänsyn till.

Citat:
Ett direkt svar på frågan är; om man har tillgång till t.ex. tolv reaktorer, är det lämpligt att räkna med att 11 är igång samtidigt, för alla anläggningar behöver stopp för underhåll, uppdateringar etc.

Så varför är tre avstängda nu då smartskaft? Enligt dig så är bara 9% nere hela tiden, verkar som ingenjören missade någon beräkning där.
Citera
2022-12-11, 19:24
Medlem
Det är skitsamma om kärnkraften är mer lönsam, det är en stor risk att ha det öht och avfallet är svårt att ta hand om.
Citera
2022-12-11, 19:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vi pratar om dig , vad du kan göra.

Källsorterar du ?

Du tror att jag ska lösa »klimatkrisen«?

Jag källsorterar sedan 25 år tillbaka om du är intresserad att veta.
Citera
2022-12-11, 19:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Jag menar att du inte räknar med de ökade kostnaderna för utbyggnad, drift och underhåll av elnätet i dina uttalanden. Vänligen länka en källa som visar de faktiska kostnaderna för kärnkraft och de respektive konkurrenterna med elnätet inräknat.

Jag gjorde precis det, LACE är en sån parameter: https://www.forbes.com/sites/uhenerg...intermittency/
Citera
2022-12-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur kommer vi klara ytterligare en dubbling av elpriset? Om du förbrukar tex 2000 kwh i månaden vintertid så blir det ju minst 20000 i månaden i räkning för elhandel.

Hur många bagerier o pizzerior kommer slå igen?

"Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut
9 december 2022 15:00

I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt."

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-0...sta-vintern-ut

Det blev ingen fördubbling till måndag, utan stannade på c:a 4 kr, inte 8 som sydsvenskan skrev. Det finns såklart möjlighet att det stigen under veckan, kanske får vi ta det lite lugnt och avvakta någon kall vecka eller flera med domedagsprofetsior.

Ok, 4 kr är också illa.....men inte katastrof gör de flesta, skulle jag kunna tro....
Citera
2022-12-11, 19:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Båda klädesplaggen är antagligen producerade i samma fabrik..

Men jag borde antagligen även poängtera effektskillnaden mellan vind och kärnkraft, så livsläng och effektproduktion över tid.. Och sedan tillkommer det faktum att det vi behöver nu är planerbar kraft som är rätt placerar, inget annat.

Jag frågade en jävligt enkel fråga. Hur mycket kostar det att ha en kärnkraftreaktor avstängd i ett halvår? Är det så jävla svårt för dig att ens göra en enkel uppskattning baserad på overhead, reparationer och förlust av elproduktion?
Citera
2022-12-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur kommer vi klara ytterligare en dubbling av elpriset? Om du förbrukar tex 2000 kwh i månaden vintertid så blir det ju minst 20000 i månaden i räkning för elhandel.

Hur många bagerier o pizzerior kommer slå igen?

"Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut
9 december 2022 15:00

I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt."

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-0...sta-vintern-ut
De som röstat s+c+mp+v ska bara hålla käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in