2022-12-09, 09:27
Medlem
SlagenSvensks avatar
Jag såg en reklam med en elvärmare som ska vara revolutionerande. I reklamen sägs att den är energieffektiv o sänker värmekostnaderna.

I dessa tider med höga elpriser är nya uppfinningar bra för att spara pengar.

Med den senaste keramiska uppvärmningstekniken ger Quentera kontinuerligt ifrån sig värme, samtidigt som den återvinner värmen som genereras så att ingen energi går till spillo. Du kan snabbt förvandla din arbetsplats eller säng från kall och ruggig till varm och mysig med den här energisnåla värmaren. Den är fantastisk.

https://try.myquentera.com/ATVccxFb7q?utm_source=Google&utm_medium=youtube&ut m_campaign=19173299705&utm_adset=149446118812&utm_ content=639868724382&utm_term=&utm_placement=youtu be.com&gclid=Cj0KCQiA1sucBhDgARIsAFoytUttegN3lCoJB FZcm5uPdKIfIkhmorf0DtgHibAd0Fe9D2WeLfbksBcaAi6MEAL w_wcB

Någon som har erfarenhet av nåt liknande? Sparar man mycket energi?

/SS
Citera
2022-12-09, 09:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Jag såg en reklam med en elvärmare som ska vara revolutionerande. I reklamen sägs att den är energieffektiv o sänker värmekostnaderna.

I dessa tider med höga elpriser är nya uppfinningar bra för att spara pengar.

Med den senaste keramiska uppvärmningstekniken ger Quentera kontinuerligt ifrån sig värme, samtidigt som den återvinner värmen som genereras så att ingen energi går till spillo. Du kan snabbt förvandla din arbetsplats eller säng från kall och ruggig till varm och mysig med den här energisnåla värmaren. Den är fantastisk.

https://try.myquentera.com/ATVccxFb7q?utm_source=Google&utm_medium=youtube&ut m_campaign=19173299705&utm_adset=149446118812&utm_ content=639868724382&utm_term=&utm_placement=youtu be.com&gclid=Cj0KCQiA1sucBhDgARIsAFoytUttegN3lCoJB FZcm5uPdKIfIkhmorf0DtgHibAd0Fe9D2WeLfbksBcaAi6MEAL w_wcB

Någon som har erfarenhet av nåt liknande? Sparar man mycket energi?

/SS

Det är en ren blåsning, 861 spänn (halva priset). Du får en lika bra fläkt på Jula för 199 kr.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmeflaktar/varmeflakt-015181/
Citera
2022-12-09, 09:40
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är en ren blåsning, 861 spänn (halva priset). Du får en lika bra fläkt på Jula för 199 kr.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmeflaktar/varmeflakt-015181/

okay men elfläkten från Jula har ingen återvinning av värmen, därför är den billigare?

/SS
Citera
2022-12-09, 09:43
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Men mördande reklam kan man sälja sand i Sahara och snöbollar på Nordpolen.
Citera
2022-12-09, 09:44
Avslutad
Energiprincipen dikterar: Energi kan varken skapas eller försvinna. Energi kan bara omvandlas eller överföras.

Värme kan inte värma och återvinna energin samtidigt. I sådant fall ha personerna bakom detta snubblat över något som kastar bort på något så trivialt som en värmare.

Detta är en bluff.
Citera
2022-12-09, 09:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
okay men elfläkten från Jula har ingen återvinning av värmen, därför är den billigare?

/SS

Det är en blåsning, trust me. När jag var inne på sidan så fanns det sju kvar efter några sekunder dök det upp en liten ruta att någon från Sverige precis beställde 3 stycken. Mycket märkligt att det ff finns sju kvar va? Förklara för mig hur den återvinner värmen?
Citera
2022-12-09, 09:50
Medlem
SlagenSvensks avatar
Ja, ja med så många som säger att det är en bluff då är det väll så. Jag har en gaskamin ist om det skiter sig rejält i vinter.

Man brukar säga att om "det är för bra för att vara sant" då är det så.

Tack alla!

/SS
Citera
2022-12-09, 10:08
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

/SS

"Återvinning av värmen" - hur f-n skulle det funka???
Citera
2022-12-09, 10:15
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
"Återvinning av värmen" - hur f-n skulle det funka???

Ja eftersom du har koll på energi kan du berätta varför värmaren inte kan återvinna?

/SS
Citera
2022-12-09, 10:16
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ja eftersom du har koll på energi kan du berätta varför värmaren inte kan återvinna?

/SS

Jag har inte sagt att den inte kan.
Jag vill veta hur f-n det skulle gå till!
Citera
2022-12-09, 10:24
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag har inte sagt att den inte kan.
Jag vill veta hur f-n det skulle gå till!

Reklamen säger att den återvinner, jag är inte tekniker men det finns ventilation med återvinning. kan denna värmare ha samma funktion?
Om du inte kan förklara lite tekniskt varför det är en bluff kanske nån annan kan.

Jag blev nyfiken och startade tråden för att diskutera värmaren med personer som har erfarenhet. Tycker de är viktigt nu när energin kostar fruktansvärt mycket.

/SS
Citera
2022-12-09, 10:52
Medlem
sommarlovs avatar
När ett företag översätter "Refund Policy" till "Återvändandepolicy" drar man öronen åt sig.
Och när man ska returnera en produkt till en adress i kina, betyder det alltså att den också skickas därifrån.
-Gissa om frakten till din adress blir hög!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in