2022-12-08, 16:30
Medlem
Ynglingasagas avatar
Om man skaffar ett abonnemang på bredband hos en leverantör och inte köper deras wi-fi-router, kan man då köpa en egen?

Är det jättekomplicerat att få en egen wi-fi-router att funka jämfört med en som bredbandsleverantören skickar med?

Funderar på att köpa typ en TP-Link AX5400 router ArcherAX72. Är det bara att koppla i och köra eller?
Citera
2022-12-08, 16:59
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Om man skaffar ett abonnemang på bredband hos en leverantör och inte köper deras wi-fi-router, kan man då köpa en egen?

Är det jättekomplicerat att få en egen wi-fi-router att funka jämfört med en som bredbandsleverantören skickar med?

Funderar på att köpa typ en TP-Link AX5400 router ArcherAX72. Är det bara att koppla i och köra eller?
Klart att du kan det och den blir säkert billigare också
Citera
2022-12-08, 17:07
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Klart att du kan det och den blir säkert billigare också
Okej, vad bra!

Ska nog ta och köpa mig en router och byta till ett billigare bredband då.

Har tidigare alltid beställt från leverantörer där router ingår men kom på att man kanske kunde skaffa en egen.

Tack för svaret!
Citera
2022-12-08, 17:12
Medlem
Jag har en brygga genom den levererade routern. Tv och IP-telefoni går på routern från Telia, medan jag kör en egen Asus-router för WiFi. Fick instruktioner från Telia.
Citera
2022-12-08, 17:15
Medlem
Det har sina för och nackdelar. Om du inte är lite kunnig själv och kan göra lite basic felsökning när nätet ligger nere kommer de med 100% säga att det är din router som är problemet och att du måste lösa problemet själv 😂
Citera
2022-12-08, 23:14
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Det har sina för och nackdelar. Om du inte är lite kunnig själv och kan göra lite basic felsökning när nätet ligger nere kommer de med 100% säga att det är din router som är problemet och att du måste lösa problemet själv 😂
Du har en poäng där, de vill aldrig erkänna att deras utrustning fallerar, men så har det varit i alla fall för mig, men jag har naturligtvis kollat igenom min egen utrustning innan jag ringer/kontaktar support.
Citera
2022-12-09, 02:52
Medlem
PeterNosters avatar
Om du vill ha IP-TV från Telia så fungerar inte den routern du nämnde. Har en likadan själv.
Telias IP-TV använder virtuellt-LAN, VLAN, så du måste du fixa det på annat sätt.
Citera
2022-12-09, 06:10
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om du vill ha IP-TV från Telia så fungerar inte den routern du nämnde. Har en likadan själv.
Telias IP-TV använder virtuellt-LAN, VLAN, så du måste du fixa det på annat sätt.

De flesta vettiga routers har support för VLAN, så då borde det inte vara något problem?
Citera
2022-12-09, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga

Om du behöver fråga så råder jag dig att låta bli. Kan kräva en del pillande för att få ut både bredband och TV.

Köp en accesspunkt (eller flera) och koppla in i befintlig router istället.
Citera
2022-12-09, 07:13
Medlem
Ghastens avatar
Supporten blir sämre om det strular. Supporten är utbildade hur deras router fungerar. Inte om du köper ett annat fabrikat. Så kunniga kan köpa en egen dom flesta som inte kan felsökning ska ta den som erbjuds.
Citera
2022-12-09, 09:50
Medlem
Ynglingasagas avatar
Tack till alla som bemödat sig med att svara!

Jag har endast tänkt att använda internet via routern, inte TV. Det förenklar förhoppningsvis det hela.

Ja, som någon skrev kanske det inte är någon toppenidé att pilla med sånt här om man är oteknisk. Tänkte dock vara lite crazy och prova ändå.
Citera
2022-12-09, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Det är inte 100%, det beror på om de är nätägare eller ej. I vilket fall som helst så går det alldeles utmärkt att köra Telia Play via internet istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in