• 1
  • 2
2022-12-20, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Folk har väldigt starka åsikter när det kommer till barn och föräldraskap. Kvinnor som inte ammar får höra det ena och det andra. Bland annat.

Jag blev ifrågasatt varför jag inte ammade när mitt barn var 1 år. Jag anser att ettåringar ska äta mat (i Sverige där vi har tillgång till mat)

Även pappan tjatade om detta, hade massa argument, vilket jag kanske inte hade så många av. Det var egentligen slutändan mitt val ändå.

Kul med en egoist till mamma som förstör ungens hälsa det första hon gör.

Hade jag haft möjlighet hade jag raderat folk som dig pronto, tvi vale vilket patrask.
Citera
2022-12-20, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps

Hade jag haft möjlighet hade jag raderat folk som dig pronto, tvi vale vilket patrask.

Lugn, den svenska (feminizt) kvinnan är på väg att radera ut sig själv. ..och tur är väl det.
Citera
2022-12-20, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps

På vilket sätt är mitt barns hälsa förstört? Mitt barn är 10 år så vi kan utan problem diskutera den saken.
Citera
2022-12-20, 12:20
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
På vilket sätt är mitt barns hälsa förstört? Mitt barn är 10 år så vi kan utan problem diskutera den saken.
Du vet fortfarande inte vad fördelarna med att amma är?

Säg att vet mycket väl, men att du inte kunde, så släpper jag det.
Citera
2022-12-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenlysandeJarl
Att amma är viktigt då mamman knyter ett starkt band till sitt barn, att påstå något annat är emot biologin! Jävla vänster-feminist påhitt att man inte behöver det, om dom hade fått bestämma skulle väl robotar sköta allting?

Finns det nån grund för ditt påstående att anknytningen blir sämre utan amning? Närhet förstår jag, men just amning? Alla barn vars mammor av olika anledningar inte kan amma får sämre anknytning?
Citera
2022-12-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker

Vad är fördelarna? Och helst inte då vad du tycker, tror och känner, utan gärna lite mer vetenskaplig substans bakom. Mina barns mamma ammade dem, så du behöver inte fråga det.
Citera
2022-12-20, 12:41
Medlem
Loreias avatar
Det är inte alltid bara att sätta barnet vid bröstet och så funkar det, barnet kan ha svårt att hitta rätt grepp med munnen osv. Stressen att få allt att funka med barnet, att mjölken ska rinna till och andra problem kan i sig vara dåligt för processen att anknyta till sitt barn. Har bekanta som inte fick till själva amningen men pumpade och gav därmed inte ersättning. Stressen att inte kunna amma vart man vill gör ju inte saker lättare
Citera
2022-12-20, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker

Jag känner till dem, och därför lät jag barnets pappa få igenom sin vilja (med helt såriga bröstvårtor som följd, fy fan vad det sved…).

Antar att det var antikropparna du tänkte på? Mitt barn blev inte sjukt förrän det började på dagis, och då är det i alla fall inte aktuellt med amning längre… Antikropparna stärker inte ett barns immunförsvar, det gäller bara medan de fortfarande ammas. Barn utan syskon på dagis kommer inte bli utsatta för särskilt mycket infektioner…

Tvärtom hade barnet allergi mot komjölksprotein och hade kolik i början som gick över till kräkningar. Sådant går över i bröstmjölk.
Citera
2022-12-21, 21:55
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Vad är fördelarna? Och helst inte då vad du tycker, tror och känner, utan gärna lite mer vetenskaplig substans bakom. Mina barns mamma ammade dem, så du behöver inte fråga det.
Det finns massor av fördelar, men detta visste du inte:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...an-andra-vuxna
Citera
2022-12-22, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det finns massor av fördelar, men detta visste du inte:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...an-andra-vuxna

Det var ju en klar och tydlig studie. Sen de andra fördelarna har jag inte sett så mycket av än i tråden..
Det de tyvärr inte berör i studien verkar ju vara kvalitén på vatten, ammar kvinnor inte så får barnen ersättning. Är det typ tungmetaller i vattnet får ju barnen i dig det, det är ju därför WHO rekommenderar amning, trots att det inte varit ett bekymmer i Sverige. Men visst, jag får sätta upp det som kanske en fördel!
Citera
2022-12-22, 08:30
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Det var ju en klar och tydlig studie. Sen de andra fördelarna har jag inte sett så mycket av än i tråden..
Det de tyvärr inte berör i studien verkar ju vara kvalitén på vatten, ammar kvinnor inte så får barnen ersättning. Är det typ tungmetaller i vattnet får ju barnen i dig det, det är ju därför WHO rekommenderar amning, trots att det inte varit ett bekymmer i Sverige. Men visst, jag får sätta upp det som kanske en fördel!
Sant, men...
Det beror nog på att allt fler har tillgång på bättre vatten idag än för bara 20 år sen.
En miljard människor har lyfts ur absolut fattigdom på bara den tiden.

Medan miljömupparna pratar om att vi är mitt i en brinnande kris.
Citera
2022-12-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Sant, men...
Det beror nog på att allt fler har tillgång på bättre vatten idag än för bara 20 år sen.
En miljard människor har lyfts ur absolut fattigdom på bara den tiden.

Medan miljömupparna pratar om att vi är mitt i en brinnande kris.

Ja, verkligen, det säger jag inget annat om än att det är väldigt positivt. Men det gör att studien har en tydlig brist, tycker jag, när man inte verkar ha berört den aspekten, som varit väldigt central just för att lyfta upp nyttan av amning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in