2022-12-07, 14:08
Bannlyst
Kära ni,

Det lackar mot nyår och jag tänkte laga en nobelmeny till nyårsmiddag åt mig och gumman. Är van i köket men har ingen specialutrustning, så kraven jag har är som följer:

1. Ska gå att laga inom rimlig budget
2. Råvaror ska gå att få tag på hyfsat lätt
3. Inga obskyra matlagningsapparater

Utöver detta: inspirera mig, kalla mig fula saker eller surra om vilka års nobelmenyer som varit de smaskigaste, så ska jag kika.

God jul. Och glöm för helvete inte tomteluvan på avataren.
Citera
2022-12-07, 14:13
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Kära ni,

Det lackar mot nyår och jag tänkte laga en nobelmeny till nyårsmiddag åt mig och gumman. Är van i köket men har ingen specialutrustning, så kraven jag har är som följer:

1. Ska gå att laga inom rimlig budget
2. Råvaror ska gå att få tag på hyfsat lätt
3. Inga obskyra matlagningsapparater

Utöver detta: inspirera mig, kalla mig fula saker eller surra om vilka års nobelmenyer som varit de smaskigaste, så ska jag kika.

God jul. Och glöm för helvete inte tomteluvan på avataren.
2004 eller 2006 skulle kanske passa er?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...Nobelbanketten
Citera
2022-12-07, 14:15
Medlem
elmhedens avatar
Personligen tycker jag det är kul att kolla på de historiska menyerna. 1947 t.ex. var förrätten "sandwiches". Hur charmigt är inte det?

1948 tycker jag känns lite mer nyår:
  • Kalvconsommé med ostsnittar
  • Helstekt oxfilé med champinjoner och tryffel
  • Päron Belle Hélène
Citera
2022-12-07, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
2004 eller 2006 skulle kanske passa er?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...Nobelbanketten
Båda är mycket fina, men 2006 låter ruggigt smarrig.

2006
-Mosaik på rimmad lax och pilgrimsmusslor med Kalixlöjrom samt gurk- och äppelsallad. Nobelbröd
-Örtbakad lammrygg med olivglaserade grönsaker, potatis- och jordärtskockspuré samt portvinssås
-Ananasparfait på mandel- och kanelbotten med karamelliserad ananassallad, smaksatt med mynta

1988 var också ett delikat år:
-Gravad röding med grönärtsås
-Färserad kronhjortsfilé med murkel och kantarellsås
-Nobelglassparfait
Citera
2022-12-07, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Personligen tycker jag det är kul att kolla på de historiska menyerna. 1947 t.ex. var förrätten "sandwiches". Hur charmigt är inte det?

1948 tycker jag känns lite mer nyår:
  • Kalvconsommé med ostsnittar
  • Helstekt oxfilé med champinjoner och tryffel
  • Päron Belle Hélène
Kul med sandwichen. Snacka om att vara en tidsmarkör bland nobelmiddagarnas övriga flärd.

Kul nyårsmeny. Jag älskar buljongsoppor, så consommé hade varit kul att prova. Lite svårt för päronefterrätter men den skulle eventuellt gå att byta ut mot någon annan kul dessert från nåt annat år.
Citera
2022-12-07, 14:26
Medlem
Linda.Hermosas avatar
För några år sedan blev jag bjuden på nyårskalas där de serverade menyn från 1935.

Det var jättegott och fint på alla vis.
Citera
2022-12-07, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
För några år sedan blev jag bjuden på nyårskalas där de serverade menyn från 1935.

Det var jättegott och fint på alla vis.
Den låter intrikat! Kul att du blev bjuden på det.
Citera
2022-12-07, 15:02
Medlem
Ett tips är boken: "Nobelfesten : nya recept och klassiska menyer". Finns flertalet detaljerade recept där från tidigare Nobelfester.
Citera
2022-12-07, 15:39
Bannlyst
Jag har bestämt mig för att sätta samman en egen meny som är olika rätter från olika år på nobelmiddagen.

Just nu ser mina alternativ ut som följer, det blir en kombination av dessa:

Förrätt:

1. Kalvconsommé med ostsnittar
2. Gravad röding med blomkålsterrine, Kalixlöjrom och dillmajonnäs
3. Piggvar och kammussla med växter från havet, brynt smör och löjrom

Huvudrätt:

1. Örtstekt kronhjortsfilé med ragu på björksopp, zucchini och bacon, svartvinbärsås och potatisbakelse
3. Murkelfärserad pärlhöna med ragu på Karl Johansvamp, bondbönor, pumpa och haricots verts, serveras med potatisterrin och svampsås
4. Örtbakad lammrygg med olivglaserade grönsaker, potatis- och jordärtskockspuré samt portvinssås
5. Pocherad piggvar med ostron, tryffel och vitvinssås
6. Färserad oxfilé med tryffelsås

Efterrätt:

1. Ananasparfait på mandel- och kanelbotten med karamelliserad ananassallad, smaksatt med mynta
2. Trilogi på körsbär med pistageklädd mascarpone och svart körsbärssorbet
3. Kryddglass med ananassorbet, kompott på ananas och passionsfrukt

Är det några som skulle passa extra bra ihop? Andra tankar?
Citera
2022-12-19, 17:02
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag har bestämt mig för att sätta samman en egen meny som är olika rätter från olika år på nobelmiddagen.

Just nu ser mina alternativ ut som följer, det blir en kombination av dessa:

Förrätt:

1. Kalvconsommé med ostsnittar
2. Gravad röding med blomkålsterrine, Kalixlöjrom och dillmajonnäs
3. Piggvar och kammussla med växter från havet, brynt smör och löjrom

Huvudrätt:

1. Örtstekt kronhjortsfilé med ragu på björksopp, zucchini och bacon, svartvinbärsås och potatisbakelse
3. Murkelfärserad pärlhöna med ragu på Karl Johansvamp, bondbönor, pumpa och haricots verts, serveras med potatisterrin och svampsås
4. Örtbakad lammrygg med olivglaserade grönsaker, potatis- och jordärtskockspuré samt portvinssås
5. Pocherad piggvar med ostron, tryffel och vitvinssås
6. Färserad oxfilé med tryffelsås

Efterrätt:

1. Ananasparfait på mandel- och kanelbotten med karamelliserad ananassallad, smaksatt med mynta
2. Trilogi på körsbär med pistageklädd mascarpone och svart körsbärssorbet
3. Kryddglass med ananassorbet, kompott på ananas och passionsfrukt

Är det några som skulle passa extra bra ihop? Andra tankar?
Kalvconsommé känns mer som en del i en större meny. Med bara tre rätter blir det lite futtigt, men jag skulle kunna tänka mig den tillsammans med en av de andra förrätterna i en 4-rätters meny.
Både rödingen och piggvaren är bra alternativ. Rödingen innebär nog mindre stress i köket.
Piggvaren går bort som huvudrätt i och med att det blir fisk till förrätt. Pärlhönan har nog störst impfaktor, men samtidigt är inte pärlhöna jättegott. Jag skulle ha valt kronhjorten.
Ananasparfait med karamelliserad ananassallad verkar lite överdrivet. Vill du absolut ha ananas så gå på 3;an istället. Jag skulle ha valt 2:an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in