2022-12-07, 01:08
Medlem
Ni vet vilka jag menar.
De där små perfekt runda med knappt synbara bågar.
Sådana som exempelvis Mikael Wiehe i yngre ålder bar. Och bl.a. min (självuttalad) kommunistlärarinna i skolan.

Det var en given under min uppväxt att den som bar små runda glas över hornhinnan och en Fjällräven på ryggen, den var kommunist.

Nu bär överklass i England svindyra Fjällräven och de runda brillorna har helt försvunnit. Vart tog de vägen?
Citera
2022-12-07, 01:22
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Bra fråga, men ligger tråden i rätt underforum verkligen? Val av glasögon handlar väl mer om personligt varumärke och image-byggande? En accessoar som påverkas mer av mode och trender, än av politisk hemvist.

Du kanske skulle lägga tråden i någon av underkategorierna till forumet för Livsstil istället?
Citera
2022-12-07, 01:26
Medlem
Wiehe hade väl i många år sina glasögon från lumpen? Annars såg de ut som de där typiska halvrunda 1990-talsbågarna som alla hade då.

Små John Lennon-aktiga bågar finns, känner själv en med sådana.
Citera
2022-12-07, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Bra fråga, men ligger tråden i rätt underforum verkligen? Val av glasögon handlar väl mer om personligt varumärke och image-byggande? En accessoar som påverkas mer av mode och trender, än av politisk hemvist.

Du kanske skulle lägga tråden i någon av underkategorierna till forumet för Livsstil istället?

Jag säger inte att din fråga är fel angående forumdel, men mer komplicerad jävla dynga till överkomplicerat forum än FB har jag aldrig stött på. Och då har jag varit på Internet sen det lanserades. Det finns fan 400 olika avdelningar med underavdelningar på FB och aldrig är det lätt hitta var fan ens inlägg passar in bäst, trots att där finns 400 välja bland.
Senast redigerad av KaptenBeirut 2022-12-07 kl. 01:29.
Citera
2022-12-07, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Wiehe hade väl i många år sina glasögon från lumpen? Annars såg de ut som de där typiska halvrunda 1990-talsbågarna som alla hade då.

Små John Lennon-aktiga bågar finns, känner själv en med sådana.

John Lennon var ännu bättre exempel än Wiehe.
Citera
2022-12-07, 02:39
Medlem
Modet är cykliskt även för kommunister kanske. De har väl kontakt med psykiatrin för könsdysfori och liknande i nuläget och har inte tid att tänka på glasögon.
Citera
2022-12-07, 02:53
Medlem
covfefe...s avatar
Steve Jobs var den siste som bar dem. Vid den tid han sa adjö hade resten av världen redan förstått att den typen av glasögon orsakar cancer och gått över till kontaktlinser.
Citera
2022-12-07, 03:22
Medlem
stjaertselleris avatar
Kommunistglasögonen var ett sätt att referera till den sovjetiska stilen som ofta associeras med kommunism. Glasögonen hade vanligtvis runt, mörkt glas med en tunn guldram. I dag har de flesta människor glömt bort kommunistglasögonen, men de har fortfarande ett litet värde som en kuriositet.

Kommunistglasögonen blev en symbol för den kommunistiska rörelsen under 1900-talet. De användes som ett sätt att identifiera personer som sympatiserade med eller anslöt sig till kommunistiska ideal. De flesta kommunistglasögon är inte längre populära, men används fortfarande ibland av personer som vill visa sin stöd för ett kommunistiskt system.
Citera
2022-12-07, 03:46
Medlem
llundberg57s avatar
Jag vet precis vad TS talar om! Jag kommer väl ihåg när kommarna gick runt i Stockholm på 60talet. Vi tog varje tillfälle att jävlas så mycket som möjligt.
Tjocka stickade tröjor med mönster och dom som drack ört-te var andra pålitliga kännetecken.
Citera
2022-12-07, 03:51
Medlem
Bonnatorps avatar
Vad i hela friden är det för fel på runda glasögon nu?

Ja visst, har man inte väldigt tunna bågar till dem ser man antingen ut som Harry Potter eller ett särdeles töntigt barn.
Men riktigt stora runda brillor med tunna bågar kan vara rätt så snyggt, tycker jag.

Är det de här lite mindre varianterna så tänker jag på Ozzy Osbourne.
Citera
2022-12-07, 03:58
Medlem
Vad jag vet är kommunistglasögon på modet. T.o.m. kapitalister och andra moderater använder ju sådana idag. T.ex. Anders Borg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Borg
Citera
2022-12-07, 04:15
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Vad i hela friden är det för fel på runda glasögon nu?

Ja visst, har man inte väldigt tunna bågar till dem ser man antingen ut som Harry Potter eller ett särdeles töntigt barn.
Men riktigt stora runda brillor med tunna bågar kan vara rätt så snyggt, tycker jag.

Är det de här lite mindre varianterna så tänker jag på Ozzy Osbourne.
Jag vet inte hur det är i Sverige idag men på 60 och 70talen så var tecken på att vara kommunist en risk att få spö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in