2022-12-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte om de binder nu, för nu är det försent men de kunde bundit när det var billigt, precis som man kunde bundit bolånetäntan innan den drog iväg.

Ja har man en spåkula så man kan se in i framtiden funkar det ju att göra så, det är dessvärre inte alla som har tillgång till sådana
Citera
2022-12-08, 17:41
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Ja har man en spåkula så man kan se in i framtiden funkar det ju att göra så, det är dessvärre inte alla som har tillgång till sådana
Man kan väl säga att det stod skrivet på väggen, tydligt med fetstil, redan för ett år sedan?
Citera
2022-12-09, 10:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Man kan väl säga att det stod skrivet på väggen, tydligt med fetstil, redan för ett år sedan?

För ett år sedan fanns det ett flertal personer som hade bundet avtal med löptid som gick ut under denna höst. Vad TS och du inte verkar förstå är att man inte kan binda priset för alltid och att även sådana som hade lång bindningstid ser sina avtal löpa ut nu.
Citera
2022-12-09, 11:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För ett år sedan fanns det ett flertal personer som hade bundet avtal med löptid som gick ut under denna höst. Vad TS och du inte verkar förstå är att man inte kan binda priset för alltid och att även sådana som hade lång bindningstid ser sina avtal löpa ut nu.
De bundna avtalen har gått upp från att ligga på ~55% förra året till att i september i år ligga på 68% av andelen tecknade avtal. Så folk fortsätter tro på att elpriset kommer att stiga och man försäkrar sig mot det genom att få en planerbar månadskostnad. Att ha rörligt pris är dock över tid betydligt billigare om man har råd och planerar för svängningarna (givetvis måste man ha en buffert för dyra månader som man har för allt annat)
Citera
2022-12-09, 18:09
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Det är nog inte så vitt/svart.

Vårat gick ut i våras och att binda nya treåringen kändes svindyrt (3X) men med beslutsamhet gjorde vi det.
Andra tyckte att sommarpriserna kommer droppa så de höll kvar vid sitt rörliga, även de som oturligt åkte ur ett fastprisavtal.

De är dessa som inte såg skogen för alla träd jag tänker på.

Men, visst finns det de som tänker försiktigt men utan svängrum.
Citera
2022-12-09, 19:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Det är nog inte så vitt/svart.

Vårat gick ut i våras och att binda nya treåringen kändes svindyrt (3X) men med beslutsamhet gjorde vi det.
Andra tyckte att sommarpriserna kommer droppa så de höll kvar vid sitt rörliga, även de som oturligt åkte ur ett fastprisavtal.

De är dessa som inte såg skogen för alla träd jag tänker på.

Men, visst finns det de som tänker försiktigt men utan svängrum.

Jag kan inte se att det har med svar och vitt att göra. Du ger ju prov på det jag menar, nämligen att pristoleransen blir högre, men frågan är hur högt upp folk är bered att binda. Om jag tolkar dig rätt så band ni till ungefär 1,50, stämmer det?
Citera
2022-12-09, 20:39
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Jag kan inte se att det har med svar och vitt att göra. Du ger ju prov på det jag menar, nämligen att pristoleransen blir högre, men frågan är hur högt upp folk är bered att binda. Om jag tolkar dig rätt så band ni till ungefär 1,50, stämmer det?
Du kan det här *ser jag*...

När jag dealade med bolaget kom vi överrens om 1:39 men jag ser på räkningarna att det blev 1:49.
Citera
2022-12-10, 17:40
Medlem
Citat:
Staten skulle ju aldrig drömma om att kompensera bolånetagare som inte bundit räntan när den rörliga räntan plötsligt drar iväg.

.... Ränteavdrag?
Citera
2022-12-10, 19:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
.... Ränteavdrag?

Avdrag är inte bidrag vilket vänster tror.
Citera
2022-12-10, 19:10
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Hej!

Alla som ville kunde binda sitt elpris precis som man binder sitt bolån om man vill.

Varför ska nu elkunderna* kompenseras för att de chansade och struntade i att binda elpriset?

Staten skulle ju aldrig drömma om att kompensera bolånetagare som inte bundit räntan när den rörliga räntan plötsligt drar iväg.

*Alla elkunder kompenseras dock, även de som bundit förmånligt.

Varför ska det daltas med folk som kunde undvikit höga elkostnader men inte tog chansen?

Simpelt, avtalen gick ut under sommaren, var för snål att binda mig på 2.11 kroner utan moms i 60 månader.

Min bundna ränta gick ut förra månaden, det är lätt att säga men saker har faktiskt löptider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in