• 4
  • 5
2022-12-14, 20:14
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Inte vad jag vet men har hört att förr i tiden kunde man panta vinflarror på bolaget.
Även vanliga flaskor och den där plastlådan som flaskorna är i gav också pant. Tror dock inte att det gått att panta burkar. De märkte väl att det blev folk som enbart pantade utan köpa något och det blev onödigt mycket spring ? Eller kanske drog till sig uteliggare och annat smutsigt folk också som luktade svett och gammal piss?
Citera
2022-12-14, 20:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Inte vad jag vet men har hört att förr i tiden kunde man panta vinflarror på bolaget.

Många system på 70-talet hade pantmaskiner. De stod och rasslade i ett hörn bredvid kassorna.

Dessa maskiner var så primitiva att vi barn roade oss med att hålla i flaskan och köra den fram och tillbaka. Några enkronor räckte långt till flipper, godis eller de billigaste konsumtionsvaror.

I modern tid finns "backtricket", folk som lägger sig på bandet in till stormarknaden. När de kommer in tar de backar och rusar ut, så kan de panta dem.
Citera
2022-12-14, 22:04
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Många system på 70-talet hade pantmaskiner. De stod och rasslade i ett hörn bredvid kassorna.

Dessa maskiner var så primitiva att vi barn roade oss med att hålla i flaskan och köra den fram och tillbaka. Några enkronor räckte långt till flipper, godis eller de billigaste konsumtionsvaror.

I modern tid finns "backtricket", folk som lägger sig på bandet in till stormarknaden. När de kommer in tar de backar och rusar ut, så kan de panta dem.

Fick barn vara inne på systemet utan vuxens sällskap? Konstigt personalen inte la märke till er men det var alltså så enkelt? Enkelt sätt att få godis.
Citera
2022-12-14, 22:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Fick barn vara inne på systemet utan vuxens sällskap? Konstigt personalen inte la märke till er men det var alltså så enkelt? Enkelt sätt att få godis.

Javisst. De struntade totalt i det.

Som jag minns det var pantflaskor ett enkelt sätt att få extra pengar.

Jag växte upp ganska nära centrum i en storstad, och flaskletande var vanligt på morgonen en lördag eller söndag.

Andra saker ungarna gjorde var att vittja önskebrunnar, eller där vi bodde, också önskepelare.

Kära smätte pengar på träpollare bredvid broar, som ungarna sedan plockade.
Citera
2023-07-02, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
McDonalds säljer mineralvatten i burk, så jag skulle kunna ta en säck med ölburkar och byta mot en nia chicken nuggets? Sweet.
nej men den burken du köper hos dom kan du panta, jag har inte sagt att du kan ta en hel säck där men den panten du "säljer" måste du ta tillbaka om kunden vill.
Citera
2023-07-02, 04:21
Medlem
Citat:

Fanns det alls några pantmaskiner på 70-talet? Inte på livsmedelsaffärer åtminstone, där lämnades pantobjekten över till någon butiksanställd som skrev en lapp som sedan kunde användas som delbetalning i kassan.
Citera
2023-07-02, 04:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fanns det alls några pantmaskiner på 70-talet? Inte på livsmedelsaffärer åtminstone, där lämnades pantobjekten över till någon butiksanställd som skrev en lapp som sedan kunde användas som delbetalning i kassan.

De fanns på systemet senast 1975. Maskinerna kom från Tomra. Av någon anledning slängde systemet ut dem med tiden.

Det var stora orangea åbäken som rasslade hemskt.

Flaskorna ställde man på ett rullband. Minns jag rätt var öppningen täckt av gummiflärpar, och man fick trycka in handen och ställa flaskan på rullbandet, åtminstone gjorde man det när man pantade samma flaska flera gånger, fast man då också höll i den.

Kolla på bild tre här.

https://digitaltmuseum.se/011014580303/systembolaget

Lustigt nog stod vår lokala också i högerhörnet, vilket väl tyder på att alla system redan då hade en gemensam plan för hur affären skulle se ut.
Citera
2023-07-02, 06:35
Medlem
Citat:
De fanns på systemet senast 1975. Maskinerna kom från Tomra. Av någon anledning slängde systemet ut dem med tiden.

Det var stora orangea åbäken som rasslade hemskt.

Flaskorna ställde man på ett rullband. Minns jag rätt var öppningen täckt av gummiflärpar, och man fick trycka in handen och ställa flaskan på rullbandet, åtminstone gjorde man det när man pantade samma flaska flera gånger, fast man då också höll i den.

Kolla på bild tre här.

https://digitaltmuseum.se/011014580303/systembolaget

Lustigt nog stod vår lokala också i högerhörnet, vilket väl tyder på att alla system redan då hade en gemensam plan för hur affären skulle se ut.

Ok! Men fanns även något liknande i vanliga butiker?
Citera
2023-07-02, 07:56
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Men visst har man kunnat panta i automat på systemet även senare. Eller minns jag fel?
Citera
2023-07-06, 23:51
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan

Oh ja! Vi fick till och med handla alkoholfritt vin på systembolaget! Moralpaniken var inte lika utbredd på 70-80-talet.
Citera
2023-07-07, 08:01
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men visst har man kunnat panta i automat på systemet även senare. Eller minns jag fel?
Nej, tidigt 90-tal pantade jag på systemet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in